Brev:
Dagrutine søvn
9. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Dagrutine søvn
Hej Helen
Vi kæmper lidt med at finde den rigtige tidsplan for vores datter på 5 måneders lure.
Hun vejer 7600 g og får flaske 7 gange i døgnet, med tre timer mellem flaskerne i dagstimerne, da hun så kan nå at få sig en ordentlig lur, hvilket tidligere var et problem, da vi gav hende en 9-10 flasker i døgnet.
Hun har lige fra helt lille sovet flot om natten - da hun var spæd fra kl. 23 til 11. Nu er hun i løbet af nogle uger rykket ned til at sove kl. 20. Nu vågner hun så kl. 06.30/07 om morgenen.
Vi giver flaske kl.
08
11
14
17
19.30 (oprindeligt 20, men så når hun at blive for overtræt)
00.00
04.00
Hun sover:
Efter flasken kl. 8.00
Mellem 11-14 ca. 45 min / 1,5 time (1 eller 2 lure – ofte kun en)
Mellem 14-17 ca. 45 min (evt. 2 lure hvis kun 1 lur mellem kl. 11-14)
Mellem 17-19.30 ca. 30 min
Nat 20-06.30/07
I alt sover hun ca. 10-11 timer til nat og 2,5-3 timer om dagen
Hun når nogen gange at tage to lure mellem flaskerne i stedet for en sammenhængende. Fx lige efter flasken og lige inden den næste flaske. Men det er meget forskelligt. Det er som om det altid bliver timet skævt… Det er slet ikke altid det passer med, at hun kan sove efter en flaske, selvom det vel burde være oplagt?
Og hvis jeg stræber efter det, så er hun ofte for træt til at spise ordentligt og skriger og falder i søvn uden at blive færdig. Kan vi få mere styr på det, hvis vi konsekvent ligger hende på nogle faste tider til lur også – eller er det for meget forlangt? ;-)
Vi bruger som tommelfingerregel at ligge hende til at sove senest 2 timer efter det tidspunkt hun sidst vågnede (ofte nærmer 1 ¾-1 ½ time efter).
Hun er ekstremt svær at ligge til at sove, og er aldrig faldet i søvn af sig selv (som jeg ser de andre i mødregruppens babyer gøre!), eller det vil sige, det tager ikke altid så lang tid, men er med skrig og skrål for fulde gardiner, og så skal hun vugges i mine arme, som snart ikke kan hænge fast længere ;-)
Det kan også være ret svært at vurdere om vi prøver at ligge hende for tidligt, og det er derfor hun bliver så sur? Men nogen gange når man er lige ved at give op, så falder hun omkuld alligevel.
Vil du mene 1¾ time oppe er passende for en på 5 mnd?
Hvor bør ”den lange middagslur” være – vil det være mellem 11-14 eller 14-17?
Jeg har læst i andre sovebøger, at det er vigtigt at holde baby vågen i det sidste interval mellem de sidste to flasker, for at de kan sove ordentligt om natten – hvad er din holdning til det?
Hun sove så flot om natten fra start, men nu er hun begyndt at vække tit sig selv med hænder og arme der flyver rundt i hovedet og slår hendes sut ud af munden, så vi er nødt til at hjælpe hende videre i søvnen, ved at putte armene under dynen igen osv. Det er aldrig svært at få hende til at sove om natten, men naturligvis lidt hårdt at blive vækket hver time af at hun klynker og skal have hjælp.
Med venlig hilsen
Maria