Svar: Søvn, amning og gråd - 2 mdr.
1. marts 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det lyder umiddelbart som om, at du har fint med mælk. Du fornemmer at mælken løber til og jeg kan læse ud af det du skriver, at du kan se mælk i mundvigene på jeres lille dreng, høre at han synker osv. Og han tager fint på. Det er rigtig fint.
Du skriver også, at han om dagen ammes efter behov hver 2-4 time og om natten sover han længere tid af gangen - også rigtig fint. Derfor lyder det ikke umiddelbart, som om, at han har behov for supplement på en flaske - men du kan naturligvis godt forsøge for at se om det vil give mere ro og mindre gråd...
Det du skal overveje er, at når han ikke er ældre end han er, så vil flaskegivning godt kunne stoppe din amning. Både fordi din mælkeproduktion styres af, hvor meget han dier hos dig, så jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og jo mindre mælk han får hos dig, jo mere vil han foretrække flasken. Det kan derfor være med til at starte en problematisk cirkel, hvis du gerne vil bibeholde amningen så længe som muligt.
Derudover så er det sådan, at det ofte er lettere at spise af en flaske, end at spise af et bryst - og der er derfor også en risiko for, at han vil foretrække flasken og afvise brystet, fordi han vil vælge den "lette løsning"...
Man kan give flaske på to måder:
1) Erstatte en amning med flaske. Det vil sige, at du i stedet for at amme tilbyder ham en flaske. Dette vil hurtigere ødelægge din amning fordi din mælkeproduktion meget hurtigt nedsættes.
2) Supplere en amning med flaske. Det betyder, at du starter med at amme og lader ham die hos dig - og lige derefter så tilbyder du ham en flaske, hvorfra han så spiser lidt mere og fyldes mere op. På den måde får du vist dit bryst, at der stadig skal produceres mælk.
Når han vågner efter en kort lur, så kan det både være fordi han har svært ved at skifte søvnstadie og være fordi han har en kraftig mororefleks - faldrefleks. Det har børn ofte i denne alder og lige når de er ved at falde godt i søvn, så giver deres krop et spjæt og de får vækket sig selv. Du kender det også fra dig selv, fornemmelsen af at falde og at kroppen spjætter - og hvor du kan sove videre, så vågner jeres dreng altså op, græder og har brug for ekstra hjælp til at falde i søvn igen... og nogle gange kan det være svært at falde i søvn igen.
Det kan også være fordi han ofte ikke falder i søvn med brystet, men spiser lidt tid før han puttes - på den måde, går der naturligt ikke så længe, før han er sulten igen. Hvis han derimod får mælk lige før han skal sove og fyldes godt op og falder i søvn med brystet, så er der ofte større sandsynlighed for at han kan sove et længere søvnstræk - og måske er det netop derfor natamningerne og søvnen fungerer godt :)
Du må gerne svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham en følelse af at blive holdt og det vil nedsætte hans mororefleks, så han ikke så let får vækket sig selv. og du må meget gerne amme ham efter han er svøbt og derefter så flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove.
Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen, og amme ham liggende der, og så blive liggende hos ham, når han sover - og når han så efter 20-40 minutter betyder at smaske, virrer med hovedet, småklynke eller lignende, så er du parat med brystet, lader ham die og fylde sig lidt ekstra op igen - og derefter vil han så måske kunne tage et lidt længere søvnstræk.
Med hensyn til gråd og skrig, når han skal puttes, så kan dette sagtens skyldes, at du ikke helt rammer det tidspunkt, hvor han egentlig er parat til at sove - enten putter ham lidt for tidligt eller lidt for sent. Jf. bevidsthedstadier, som jeg tidligere har skrevet om:) Og her kan det faktisk også nogle gange hjælpe, at du netop lægger dig med ham i din seng, så han kan tumle lidt omkring, die lidt, slippe og pludre lidt, ligge og kikke sig lidt omkring og vil så måske søge brystet igen og derefter falde i søvn. Så han på den måde netop rammer tidspunktet, hvor han er parat og så I undgår for meget gråd lige før han skal sove.
Og når alt dette er sagt, så er der også nogle børn som de første måneder af deres liv virker til at have lidt overskudsenergi, som de lukker ud ved at græde, før de så sover. Her er der ofte tale om gråd i få minutter og pludselig falder roen så helt over barnet og han sover så godt.. Så nogle børn græder altså før de sover - uden at man kan gøre så meget ved det og det er noget de ligesom vokser fra :) Oplever man dette skal man naturligvis udelukke andre årsager til deres gråd...
Jo længere en lur han har taget, jo længere vågenperiode vil han ofte kunne have efterfølgende - og jo kortere lure han tager, jo kortere vågenperioder... Derfor lyder det helt rigtigt, at han nogle gange ikke kan være vågen i mere end måske 1-1.5 time, før han skal sove igen. Og det er fint, at I putter ham og forsøger at følge hans behov og signaler.. MEN - I skal dog være opmærksomme på, at han ikke begynder at slatsove for meget hele dagen igennem og begynder at sove mange små lure af kun 20-40 minutters varighed. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på at mindst en af lurene varer mindst 1.5 time, fordi han derved kommer igennem alle søvnens vigtige stadier. Og hvis du kan hjælpe ham til dette ved f.eks. at lægge dig med ham midt på dagen, så må du meget gerne gøre det :)
Nogle børn har så stor lyst til at følge med i verden, opleve, sanse og fornemme, at de overhører behovet for søvn og ro - og så bliver de meget hurtigt overtrætte, grædende og ekstra svære at trøste. Nogle børn sender også tydelige signaler og man er ikke i tvivl om, hvornår de er trætte, sultne osv. Hvor andre børn kan være rigtig svære at aflæse og hvor der ikke går ret lang tid fra et gab til barnet bare er rigtig træt - og derfor let bliver grædende. Og hvis det er svært at aflæse jeres dreng, netop fordi han er nysgerrig og rigtig gerne vil følge med, så er det helt okay, at I nogle gange vælger at se på klokken mere end på ham. Så selvom han ikke virker træt, så må I gerne begynde at gøre ham klar til putning, fordi han nu har været vågen så længe, at I kan regne ud, at han har brug for at sove - og dermed hjælpe ham til ro :)
Nogen har glæde af en slyngevugge, en babykøje, en hængevugge.. andre har glæde af en sansegynge, der hænges lavt hen over gulvet. Hvis han har brug for hjælp til at koble fra, når han skal sove, så kan det være en god idé med en form for vugge eller køje, der skærmer ham, hvor han ligger i en lille hule, kan blive bevæget og vugget og lullet i søvn, men samtidig føle sig holdt og beskyttet.. Hvis han derimod bedre finder ro ved at få lov til at ligge og kikke sig omkring og netop bliver træt, fordi han naturligt får sværere og sværere ved at fokusere - samtidig med at han så vugges stille - så kan en sansegynge eller lignende være en idé...
Nogen har glæde af beroligende lyde, livmoderlyde eller hvid støj. Det kan være en bamse, som afspiller lyd. Det kan også være en app som I downloader.. livermoderlyd, hjertelyd osv. kender jeres dreng jo fra tiden i maven og det kan derfor være trygt for ham. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde og hvor der ikke kommer nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Lidt ligesom når I står og hvisker "ssh-ssh-ssh"...
Det kan også være en god idé, hvis I lader ham sove lidt afsides - det kan være i et værelse eller i haven imens I er i et andet rum. Så der er ro omkring ham. Han er stadig så lille at han kan have rigtig svært ved at lukke lyde ud og derfor hører han alt. Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille dreng endnu ikke og for at give ham ro og hjælpe ham med at sove godt, så vil det være rigtig fint at I en gang imellem stiller ham 'lidt afsides'.
Jeg vil anbefale dig især tre af mine bøger:
"Helens bog om gråd og trøst". I den kan I læse om når det lille barn græder, og hvad gråden kan betyde - og hvad I kan gøre ved det :)
"Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse mere om hans søvn, og hvad I kan forvente med den alder han har, hvordan I kan skabe gode søvnrutiner mm.
"Helens bog om dit barns udvikling". I den kan I læse om, hvad der udviklingsmæssigt sker med ham lige nu og hvorfor han måske reagerer som han gør og hvad I kan forvente:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske