Svar: 3 mdr og rytme
27. februar 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går så godt med lillebror :) Han lyder til at trives og udvikle sig i sund og god retning, dejligt!
De fleste børn vil, når de bliver 3-4 måneder gamle, trives rigtig godt med en 3 lurs rytme. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Og det er jeres dreng begyndt på nu, så det lyder rigtig fint.
Det samlede søvnbehov er ca 15 timer i denne alder. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca. 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen, som sagt fordelt på 3 lure. Jeres dreng lyder til lige nu at sove lidt mere om natten, men det er helt okay, så sover han naturligt lidt kortere dagslure.
I skal dog være forberedt på, at det godt kan ændre sig i løbet af de næste uger til 1.5 måned... Mange børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at sove deres 3. lur så sent, at den naturligt giver dem en vågenperiode om aftenen og de går derfor ofte sent i seng. Det er ikke usædvanligt, hvis børn i denne alder har en rytme, hvor de først sover, når klokken måske er 22 - det hører alderen til og det ændrer sig igen, når han bliver ældre. Omkring 6 måneders alderen kan man ofte regne med et puttetidspunkt omkring kl 20, men der er naturligvis individuelle forskelle. Det er blot for at I ikke skal tro, at der er noget galt, hvis jeres dreng pludselig bliver svær at putte allerede kl 19.30 :)
En skitseret dagsplan for et 3 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes eller flaske og sover videre, får evt. lidt ekstra mælk, når han vågner og dagen begynder
Formiddag: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske og puttes til dagens 3. lur. tidspunktet for denne lur variere efter hvor tidligt dagen starter og hvor sent middagsluren ligger og hvor lang den er.
Aften: Ammes eller flaske. Spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ekstra op til natten. Har ofte en længere vågenperiode om aftenen. Og puttes med mælk.
Sen aften: Ammes eller flaske
Midt nat: Ammes eller flaske. De fleste børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk midt nat. Barnet kan dog sagtens have en rytme, hvor det går sent i seng, og derfor får sin puttemælk ret sent, sover et længere søvnstræk derefter f.eks. fra kl 22 til 03, hvor barnet så får mælk igen, og så gives der atter mælk tidlig morgen.
Jeg håber, at dette giver lidt idé om jeres drengs søvnbehov og hvad I kan forvente nu og den næste månedstid frem :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske