Svar: 3 mdr og rytme

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går så godt med lillebror :) Han lyder til at trives og udvikle sig i sund og god retning, dejligt!

De fleste børn vil, når de bliver 3-4 måneder gamle, trives rigtig godt med en 3 lurs rytme. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Og det er jeres dreng begyndt på nu, så det lyder rigtig fint.

Det samlede søvnbehov er ca 15 timer i denne alder. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca. 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen, som sagt fordelt på 3 lure. Jeres dreng lyder til lige nu at sove lidt mere om natten, men det er helt okay, så sover han naturligt lidt kortere dagslure.

I skal dog være forberedt på, at det godt kan ændre sig i løbet af de næste uger til 1.5 måned... Mange børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at sove deres 3. lur så sent, at den naturligt giver dem en vågenperiode om aftenen og de går derfor ofte sent i seng. Det er ikke usædvanligt, hvis børn i denne alder har en rytme, hvor de først sover, når klokken måske er 22 - det hører alderen til og det ændrer sig igen, når han bliver ældre. Omkring 6 måneders alderen kan man ofte regne med et puttetidspunkt omkring kl 20, men der er naturligvis individuelle forskelle. Det ...

Annonce

... er blot for at I ikke skal tro, at der er noget galt, hvis jeres dreng pludselig bliver svær at putte allerede kl 19.30 :)

En skitseret dagsplan for et 3 måneders barn kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes eller flaske og sover videre, får evt. lidt ekstra mælk, når han vågner og dagen begynder

Formiddag: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Ammes eller flaske og puttes til dagens 3. lur. tidspunktet for denne lur variere efter hvor tidligt dagen starter og hvor sent middagsluren ligger og hvor lang den er.

Aften: Ammes eller flaske. Spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde ekstra op til natten. Har ofte en længere vågenperiode om aftenen. Og puttes med mælk.

Sen aften: Ammes eller flaske

Midt nat: Ammes eller flaske. De fleste børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk midt nat. Barnet kan dog sagtens have en rytme, hvor det går sent i seng, og derfor får sin puttemælk ret sent, sover et længere søvnstræk derefter f.eks. fra kl 22 til 03, hvor barnet så får mælk igen, og så gives der atter mælk tidlig morgen.

Jeg håber, at dette giver lidt idé om jeres drengs søvnbehov og hvad I kan forvente nu og den næste månedstid frem :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder