Svar: Protesterer mod putning - 2 mdr.
26. februar 2017
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Det lyder som en god idé med ny behandling, så jeres dreng kan få løsnet op for nogle af de spændinger, han lyder til at have i nakke og skuldre - og I skal her naturligvis medtænke, hvordan I lægger ham, når han skal sove. Hvis han har mange spændinger, for korte eller stramme halssener eller lignende, så kan det gøre ondt at ligge på en bestemt måde og være en af forklaringerne på, at han græder, før han falder i søvn...
Nu hvor han er 2 måneder gammel, så begynder han at kunne se længere. Han kikker mere og mere bevidst, følger lys og skygger med øjnene, kan se farver, begynder at smile bevidst til dig osv. Og det gør naturligt, at han oplever mere, får flere stimuli og derfor også kan få sværere ved at koble fra, når han skal sove.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at gøre hans vågne perioder til lidt aktive perioder, hvor du cykler med hans ben, lægger ham på maven, hjælper ham med at bruge sig selv lidt motorisk - og også stimulerer ham mentalt - går lidt rundt med ham og lader ham kikke på verden fra din favn, pludrer med ham i dialog og lader ham spejle sig i dig osv. Så han i de vågne perioder bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Og når det så er sovetid - efter måske 2-2.5 times aktiv periode - så skifter du ham, svøber ham og ammer ham.
Det vil være rigtig godt, at du netop svøber ham i forbindelse med skiftning. Det kan være i et babysvøb eller det kan være at putte ham i en sovepose - og så først amme ham, når han ligger svøbt. Det kan hjælpe ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv og det kan gøre det lettere for dig at flytte ham fra din favn og ned, hvor han skal sove. Skiftet mellem favn og seng bliver ikke så voldsomt for ham.
Du må også gerne prøve at putte ham i barnevognen som en fast rutine en gang dagligt og trille ham en tur, for at lære ham at sove på denne måde, så han ikke skal bæres rundt i din favn for at sove - det bliver naturligt hårdt på sigt og det er dejligt for både jer og ham, hvis han kan sove i sin barnevogn. Han skal ikke puttes vågen i barnevognen, men først lægges der, når han er lige ved at sove, næsten sover helt.
Bruger han sut? Du må gerne erstatte brystet med sutten, når du flytter ham fra din favn. Det at sutte uden at der følger med med, kan for nogle børn være en rigtig dejlig måde at komme ind i søvnen på :)
Hvordan fungerer jeres amning? Har du på fornemmelsen, at du har fint med mælk, synker han, spiser han roligt og godt ved brystet og tager han fint på? Eller er amningen en kamp og falder han aldrig i søvn ved brystet - godt fyldt op med mælk? Jeg spørger, fordi du naturligvis også kan overveje, om han skal suppleres med en flaske...
Nogle gange, når børn er meget grædende og meget vågne, så skyldes det, at de har brug for ekstra mælk. Og enten kan man så lægge hyppigere til eller også kan man supplere med modermælkserstatning.. bare en tanke, jeg ved ikke, hvor du selv er henne i dine tanker omkring dette... :) Også når og hvis du vil forsøge med en flaske, vil det være rigtig godt, at du skifter ham, så han har en helt ren numse, svøber ham eller putter ham i en sovepose - og derefter giver ham flasken at falde i søvn på.
Og han må faktisk meget gerne spise sig i søvn med den alder han har...
Jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske