Svar: Vil ikke sove i egen seng - 20 mdr.

25. februar 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Der kan være flere ting som spiller ind hos jer - og jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at finde ud af, hvad det rigtige er at gøre...

Det lyder som om, at A. skal betrygges ved sin seng. Lige nu har han ikke lyst til at være i sengen, og det er vigtigt, at han igen synes at sengen er et dejligt og trygt sted at være - hvis han skal falde i søvn igen der...

Det er fint, at I har taget tremmerne af den ene side. Det lyder ikke som om, at han kan trille ud af sengen og det kan godt give ham lidt ro, at han netop fornemmer, at han kan komme ud og søge jer, hvis han har behov for det.

Er det muligt for jer at sidde på sengekanten, hvor han ligger ved siden af jer og I f.eks. sidder og nusser hans fødder eller lignende? Det at I måske kan være i sengen sammen med ham kunne måske være en måde at vænne ham til sengen igen.

Det er rigtig fint, at I taler om dagen, når han skal sove og på den måde hjælper ham med at koble lidt fra og bedre kunne overgive sig til søvnen. Det vil også være rigtig godt, hvis I kan indføre en godnathistorie og en puttebamse. Jeg vil dog foreslå jer, at I forsøger at putte ham først og derefter sætter I jer hos ham, taler om dagen, læser osv. Altså omvendt rækkefølge af, hvad I gør lige nu, netop for at lære ham at det er hyggeligt og okay at være i sin seng. Og det at få læst historie er netop forbundet med at han ligger i sin seng og lytter stille og roligt... så hvis han gerne vil have historie, så er han nødt til at ligge der :)

Puttebamsen skal fungere som substitut for jer. Det kan også være en putteklud, en af fars aflagte t-shirts eller lignende, som I tænker han kan føle tryghed og berolige sig med.

Godnathistorien skal være en enkel historie med en kort tekst og små billeder, så I læser, viser ham billeder, læser lidt videre, viser et nyt billede, taler om hvad der står osv. så han føler sig inddraget i læsningen.

Jeg går ud fra, at han har fået en større dyne med den alder han har - men har han også fået en hovedpude? Han må godt få en flad hovedpude med den alder han har nu og det kan også være med til at gøre det lidt mere spændende og dejligt at komme i seng, at han netop har en pude og sover lidt ligesom mor og far...

Det spiller naturligt ind, at han oplever at I hygger med lillebror, når han er lagt i seng og han vil naturligt ikke være alene, men vil være sammen med jer. Derfor kan det på sigt være en god idé at drengene sover sammen og mor og far sover sammen :)

Det spiller også ind, at han lige nu gennemgår et stort udviklingsspring og det er så desværre faldet sammen med at I har været på ferie hos mormor og morfar og han der har skulle forholde sig til en anden seng, andre lyde, andre skygger på væggen osv. som måske har pirket lidt til hans farefornemmelse.. I har gjort det rigtige, ladet ham sove hos ...

Annonce

... jer, så han har været tryg og fået sin søvn, men netop på grund af hans alder, så er det rigtig svært at få ham tilbage i eget værelse igen, nu hvor I så er kommet hjem...

Nogle gange kan man godt vælge at lade ham falde i søvn i soveværelset og så bære ham ind i tremmesengen, når han sover godt. Andre gange er det bedre at holde fast i at han godt kan sove i egen seng og forbinde den med noget trygt, dejligt og rart. Det afhænger helt af, hvordan han reagerer. Hvis han virker panisk angst for sin seng, græder og skriger ulykkeligt og protesterer voldsomt, når I prøver at putte ham i sengen, så må I stoppe. Det giver ham ikke gode søvnvaner på sigt, og så må I lige nu vælge at sove sammen, og når han så atter er tryg ved at skulle sove og har glemt at det var svært med egen seng, så kan I forsøge at putte ham i egen seng igen. Det kan godt tage et par måneder, før han måske er parat til det...

Der er ingen tvivl om, at han især søger mor, fordi lillebror ammes og er tæt med mor og han er jo selv stadig en meget lille dreng og har naturligt brug for den ekstra nærhed - især når han skal sove og skal finde ro... De ligger aldersmæssigt meget tæt og det er naturligt svært for ham at skulle dele mor med lillebror. Det lyder dog som om, at I gør hvad I kan for at imødekomme dette og forsøger at vise ham, at I stadig er der for ham og prioriterer ham i hverdagen, så han ikke føler sig afvist - men derfor kan det stadig gøre ondt i ham, når han ser lillebror i din favn og så kan far ikke hjælpe. Derfor er det fint, at far så nogle gange må tage sig af lillebror, så du kan være der for A. Også selvom det betyder, at amningen sen aften bliver afbrudt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man sammenligner det med de følelser, som der ville opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde, erklærede at hende elskede han og hun skulle sove i jeres seng - og du skulle være et andet sted. Du kunne se, at de to havde noget sammen. Måden de kikkede på hinanden, kyssede hinanden, talte sammen - det var noget særligt og det ville naturligt give dig følelsen "de to har noget sammen, de giver det til hinanden og ikke til mig" - og det gør ondt. Og den følelse kan A. godt have - selvom I gør alt hvad I kan for at imødekomme ham og hans behov...

Derfor er det en balance I skal forsøge at finde - I skal forsøge at vurdere, om I kan putte ham i egen seng, samtidig med at I er der for ham, viser ham, at I er der, prioriterer ham stadigvæk osv. så I holder fast i de gode rutiner, som han har haft indtil nu og gør ham tryg ved sin egen seng. Eller om I skal lade ham sove i jeres seng - enten falde i søvn i jeres seng og derefter flyttes til egen seng eller måske puttes på en madras i soveværelset, så I sover i samme rum, og han måske så ikke føler sig udenfor... Det at han rejser sig og søger jer igen og igen kan nemlig godt være et behov for at føle sig som en del af det, I andre tre har sammen:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor