Svar: Sover kun med mor i rummet

16. februar 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Solomor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at din datter er meget tryghedssøgende og har rigtig meget brug for at have dig tæt på, når hun skal sove - og det er i princippet helt okay - men - det lyder faktisk som om, at hun er ved at blive uhensigtsmæssig afhængig af din favn, når hun skal sove...

Som jeg læser dit brev, så falder hun ofte i søvn i dine arme og vågner, når du lægger hende fra dig, eller når hun mærker, at du rent fysisk bevæger dig væk. Og det lyder derfor som om, at hun faktisk ikke helt når at registrere, hvor hun er - altså at hun ligger i sin seng og dermed ikke forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.

Derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at lære hende at falde i søvn, der hvor du ønsker, at hun skal sove. Og at du også forsøger at lade hende falde i søvn, uden at hun har bryst i munden.. Hun skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men hun skal flyttes fra din favn, før hun sover helt, så hun når at registrere, hvor du lægger hende. Og det er netop her, at det kan være en god idé at putte hende i en sovepose, fordi det gør skiftet fra din favn og ned i sengen mindre voldsomt for hende.

Hvis soveposen ikke fungerer for jer, så vil det være godt, hvis du kan svøbe hende. Med den alder hun har, er hun nok for stor til et almindeligt babysvøb, men du kan evt. lave et svøb af et blødt fleecetæppe eller lignende - så du starter med at skifte hende og i forbindelse med skiftningen, så svøber du hende i tæppet. Derefter så sætter du dig og amme hende - og lige før hun sover helt, så flytter du hende fra din favn og ned, hvor du ønsker, at hun skal sove. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning og læg hende fra dig, når du kan fornemme, at hun er lige ved at falde i søvn, kæmper med at holde øjnene åbne og stadig ikke sover. Stå ved hende, læg dine hænder på hendes krop, så hun stadig kan mærke, at du er der. Vug hende lidt i sengen, hvor hun ligger. Putter du hende i barnevognen, så tril denne lidt, så du med lidt bevægelse luller hende ind i søvnen igen.

Du skal altså lægge hende fra dig før du gør det lige nu. Hun når at sove for godt i dine arme, før du flytter hende - hun skal ammes, og derefter puttes med det samme og dermed før hun falder for godt i søvn...

Får hun også flaske? Hvis hun gør, kan du udnytte dette og nogle gange give hende flasken, imens hun ligger i sin tremmeseng. Det er vigtigt, at du her eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Lad hende drikke flasken i sengen og falde i søvn i sengen - på den måde kan du undgå at flytte hende fra din favn og undgå det skift, som det lyder som om, at hun lige nu reagerer voldsomt på.

Du må også gerne ligge og amme hende i dobbeltsengen - men også her vil det være rigtig godt, hvis du ikke ammer hende i søvn. Meget gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover - så hun ikke lærer, at hun skal have brystet i munden for at kunne ...

Annonce

... falde i søvn. Du kan være der, berolige med dine hænder, nærhed, tætte fysiske kontakt osv. men samtidig være opmærksom på, at hun skal kunne sove lidt på afstand af dig, så den fysiske afstand skal gradvist øges mere og mere. Da du er solomor og dermed alene med din datter, er det helt fint, hvis I sover i dobbeltsengen sammen og hun har godt med plads omkring sig - brug dine hænder på hendes krop, lul hende i søvn med din nærhed, men prøv at holde fokus på, at hun netop ligger ved siden af dig og stille og roligt måske gradvist længere fra dig, så hun lærer at afstand er okay :)

Er hun begyndt med skemad? Det kan være med til at give jer lidt mere rytme for dagen og hendes dag bliver naturligt inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor hun skal have mælk og puttes til lur. Det at dagen på den måde bliver lidt mere opdelt kan ofte hjælpe til, at hun på sigt så også falder lettere og bedre i søvn, når det bliver sovetid. Jeg vil derfor lige sende dig en plan, som den kan se ud nu:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Midt nat: Ammes og sover videre

Du skal naturligvis give din datter den nærhed og tryghed, som du fornemmer, at hun har behov for - men du skal samtidig også arbejde på, at hun godt kan sove lidt på afstand af dig - og derfor arbejde på, at hun lige når at følge med i, at hun puttes i sin seng eller barnevogn og dermed ude af din favn og væk fra dit bryst - og hvis hun sover sammen med dig, også lærer at sove lidt på afstand af dig...

Du kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af en kæreste, som så forsvinder i løbet af natten.. Hvis du er faldet i søvn i en kærestes favn og han så er væk, når du har nogle opvågninger om natten, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, men vil blive urolig og begynde at kalde på ham, lede efter ham osv. Og det er det samme, som sker for din datter, hvis hun falder i søvn i din favn eller med dit bryst :)

Hvis du fornemmer, at hun ikke kan beroliges med dine hænder og nærhed, men er nødt til at komme op, så kan du også prøve det, der kaldes op-ned-metoden. Det går ud på, at du putter hende, når hun tydeligt er parat til at sove, prøver at lulle hende i søvn med hænder, nærhed osv. Og hvis hun så græder, så tager du hende op, beroliger hende i din favn og når hun er stille, så putter du hende ned igen. Står atter ved hende, forsøger at lulle hende i søvn med dine hænder - og bliver hun atter ked af det, så tager du hende atter op og når der så er ro på, så putter du hende igen. Altså på den måde op-ned op-ned...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder