Svar: Sover kun med mor i rummet
16. februar 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Solomor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder som om, at din datter er meget tryghedssøgende og har rigtig meget brug for at have dig tæt på, når hun skal sove - og det er i princippet helt okay - men - det lyder faktisk som om, at hun er ved at blive uhensigtsmæssig afhængig af din favn, når hun skal sove...
Som jeg læser dit brev, så falder hun ofte i søvn i dine arme og vågner, når du lægger hende fra dig, eller når hun mærker, at du rent fysisk bevæger dig væk. Og det lyder derfor som om, at hun faktisk ikke helt når at registrere, hvor hun er - altså at hun ligger i sin seng og dermed ikke forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.
Derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at lære hende at falde i søvn, der hvor du ønsker, at hun skal sove. Og at du også forsøger at lade hende falde i søvn, uden at hun har bryst i munden.. Hun skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men hun skal flyttes fra din favn, før hun sover helt, så hun når at registrere, hvor du lægger hende. Og det er netop her, at det kan være en god idé at putte hende i en sovepose, fordi det gør skiftet fra din favn og ned i sengen mindre voldsomt for hende.
Hvis soveposen ikke fungerer for jer, så vil det være godt, hvis du kan svøbe hende. Med den alder hun har, er hun nok for stor til et almindeligt babysvøb, men du kan evt. lave et svøb af et blødt fleecetæppe eller lignende - så du starter med at skifte hende og i forbindelse med skiftningen, så svøber du hende i tæppet. Derefter så sætter du dig og amme hende - og lige før hun sover helt, så flytter du hende fra din favn og ned, hvor du ønsker, at hun skal sove. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning og læg hende fra dig, når du kan fornemme, at hun er lige ved at falde i søvn, kæmper med at holde øjnene åbne og stadig ikke sover. Stå ved hende, læg dine hænder på hendes krop, så hun stadig kan mærke, at du er der. Vug hende lidt i sengen, hvor hun ligger. Putter du hende i barnevognen, så tril denne lidt, så du med lidt bevægelse luller hende ind i søvnen igen.
Du skal altså lægge hende fra dig før du gør det lige nu. Hun når at sove for godt i dine arme, før du flytter hende - hun skal ammes, og derefter puttes med det samme og dermed før hun falder for godt i søvn...
Får hun også flaske? Hvis hun gør, kan du udnytte dette og nogle gange give hende flasken, imens hun ligger i sin tremmeseng. Det er vigtigt, at du her eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Lad hende drikke flasken i sengen og falde i søvn i sengen - på den måde kan du undgå at flytte hende fra din favn og undgå det skift, som det lyder som om, at hun lige nu reagerer voldsomt på.
Du må også gerne ligge og amme hende i dobbeltsengen - men også her vil det være rigtig godt, hvis du ikke ammer hende i søvn. Meget gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover - så hun ikke lærer, at hun skal have brystet i munden for at kunne falde i søvn. Du kan være der, berolige med dine hænder, nærhed, tætte fysiske kontakt osv. men samtidig være opmærksom på, at hun skal kunne sove lidt på afstand af dig, så den fysiske afstand skal gradvist øges mere og mere. Da du er solomor og dermed alene med din datter, er det helt fint, hvis I sover i dobbeltsengen sammen og hun har godt med plads omkring sig - brug dine hænder på hendes krop, lul hende i søvn med din nærhed, men prøv at holde fokus på, at hun netop ligger ved siden af dig og stille og roligt måske gradvist længere fra dig, så hun lærer at afstand er okay :)
Er hun begyndt med skemad? Det kan være med til at give jer lidt mere rytme for dagen og hendes dag bliver naturligt inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor hun skal have mælk og puttes til lur. Det at dagen på den måde bliver lidt mere opdelt kan ofte hjælpe til, at hun på sigt så også falder lettere og bedre i søvn, når det bliver sovetid. Jeg vil derfor lige sende dig en plan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes og sover videre
Du skal naturligvis give din datter den nærhed og tryghed, som du fornemmer, at hun har behov for - men du skal samtidig også arbejde på, at hun godt kan sove lidt på afstand af dig - og derfor arbejde på, at hun lige når at følge med i, at hun puttes i sin seng eller barnevogn og dermed ude af din favn og væk fra dit bryst - og hvis hun sover sammen med dig, også lærer at sove lidt på afstand af dig...
Du kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af en kæreste, som så forsvinder i løbet af natten.. Hvis du er faldet i søvn i en kærestes favn og han så er væk, når du har nogle opvågninger om natten, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, men vil blive urolig og begynde at kalde på ham, lede efter ham osv. Og det er det samme, som sker for din datter, hvis hun falder i søvn i din favn eller med dit bryst :)
Hvis du fornemmer, at hun ikke kan beroliges med dine hænder og nærhed, men er nødt til at komme op, så kan du også prøve det, der kaldes op-ned-metoden. Det går ud på, at du putter hende, når hun tydeligt er parat til at sove, prøver at lulle hende i søvn med hænder, nærhed osv. Og hvis hun så græder, så tager du hende op, beroliger hende i din favn og når hun er stille, så putter du hende ned igen. Står atter ved hende, forsøger at lulle hende i søvn med dine hænder - og bliver hun atter ked af det, så tager du hende atter op og når der så er ro på, så putter du hende igen. Altså på den måde op-ned op-ned...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske