Brev:
Sover kun med mor i rummet
16. februar 2017
Alder:
5 mdr.
Sover kun med mor i rummet
Kære Helen, så er jeg her igen :-)
Mange tak for dine svar på mine sidste breve, jeg har kunnet bruge rigtig mange af dine forslag, og der er kommet lidt mere form på dagens gang, amningen og dagssøvnen.
Min datter sover tungt om natten, men om dagen græder hun, når hun skal puttes, og hun vågner så snart jeg forlader rummet og nægter at sove igen eller at lade sig "gen-putte".
Jeg har prøvet rigtig mange ting, at vente længere med at putte (hvilket giver en meget ked og overtræt baby), at gå ud af rummet lige efter, jeg har ammet, vugget i søvn og lagt hende (her er der størst succesrate, hun kan af og til sove 10-20 minutter selv). Hun vågner ofte op igen, når jeg lægger hende fra mig. Hvis det lykkes at lægge hende, uden at hun vågner, så har jeg prøvet både at gå straks eller at blive i rummet et stykke tid, og som regel vågner hun, når jeg går, uanset metode. Jeg har følelsen, af at hun hele tiden er opmærksom på mig, og jeg tænker på, om det er helt sundt? Det ville vel være godt for hende, hvis hun kunne finde hvile? Jeg må indrømme at det også undrer mig - jeg gør alt for at vise, at jeg er der, og jeg står der, så snart hun "kalder" på mig.
Det bliver værre og værre som dagen skrider frem, og den sene lur kan hun kun tage i mine arme, det er kun der, hun finder hvile. Nogen gange virker hun ked eller bange, når jeg lægger hende fra mig, andre gange ligger hun bare og nulrer i sin bamse med halvlukkede øjne, men sover ikke og snart jeg forlader lokalet, vågner hun op.
Det bliver selvsagt nogle meget lange dage for mig, da jeg er på konstant, og jeg føler at jeg skal liste rundt herhjemme for ikke at vække hende, hvis det endelig lykkes at liste ud. Det gør mig faktisk stresset. Jeg elsker min datter, men jeg trænger også til lidt mig-tid, og det har jeg faktisk ikke.
Den lange lur midt på dagen fungerer nu, da jeg sover med og ammer hende, når hun vågner pga skiftet i søvnstadierne. Og det er nu sket to gange at hun har sovet en hel time uden mig i rummet, når jeg er listet ud. Så langt så godt :-) MEN: Hvordan hjælper jeg hende til at sove de andre lure uden mig i rummet hele tiden? Kan jeg det, eller skal jeg bare acceptere at hun er sådan?
Et lille andet spørgsmål er, om jeg stadig skal gå rundt og vugge hende i søvn efter amningen? Hun protesterer imod det, græder men accepterer så at hun skal sove og falder til ro. Hun spærrer øjnene op, hvis jeg lægger hende direkte liften (hvor hun sover i min seng), og det virker ikke til at hun forstår det er et sovested. Du har tidligere foreslået en sovepose, og jeg prøvede det af, men det går ikke, da hun er en ekstremt varm baby (der er allerede en sommerdyne i, og jeg har ikke kunnet finde nogen koldere sovepose). Hun forstår derimod godt at barnevognen er et sovested og jeg er begyndt at bruge den meget for at undgå de svære puttescener og minikorte lure, men hun skal trilles i søvn og sover så op til 30 min i barnevognen, hvorefter hun nægter at sove igen. Og hun vågner med garanti så snart, den holder stille.
Hun virker ikke til at trives med den ultrakorte søvn, bliver træt og uoplagt. Det er derfor, jeg af og til bare sidder med hende i mine arme eller ligger og holder om hende for at sørge for, at hun får sovet. Det virker ikke kun at lægge mine hænder på hende, hun vil helst op til mig.
Jeg har læst i din bog om søvn, men jeg kunne godt bruge noget specifik vejledning på denne problemstilling. På forhånd mange tak :-)
De bedste hilsner fra
Solomor