Svar: Hvornår er noget en dårlig vane?

15. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er det en god vane at jeres datter får mælk (eller hos jer vand) før hun skal sove. Det er dejligt at falde i søvn med mælk i maven og det at få flaske (eller bryst) hjælper barnet med at overgive sig til søvnen.

Det er i forhold til jeres datters alder rigtig fint med 2 flasker i døgnet - og de ligger ofte aften og sen aften, altså f.eks. kl ca 19.30-20 og igen kl 23.30... Dette sikrer hende en vis mængde væske og sikrer samtidig, at hun ikke vågner op om natten fordi hun reelt er tørstig.

Men når det er sagt, så er det samtidig godt, hvis jeres datter ikke lærer at falde i søvn med flasken i munden og ikke lærer at falde i søvn i jeres arme. Det er vigtigt, at hun lige når at slippe flasken, så hun ikke forbinder den med at falde i søvn, og det er vigtigt, at hun registrerer, at hun puttes i sin seng.

Hvis hun falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes over i egen seng sovende, så vil hun naturligt savne favnen og nærheden med jer, når hun har sine små opvågninger om natten. Man kan sammenligne det med, at du falder i søvn ved siden af din mand og i løbet af natten vågner du op, putter dig ind til ham - men opdager, at han er væk. Hvis det sker, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, ligge og lytte efter, om han mon er gået på toilettet, du vil kalde på ham osv. fordi han skal være der...

Nogle børn kan fint falde i søvn med flasken i munden eller i favn og flyttes sovende og sover så derefter fint hele natten igennem - så har man ikke noget problem. Men nogle gange vil det, der starter som en god vane ændre sig og blive til en uhensigtsmæssig vane og det er tilfældet, hvis jeres datter begynder at vågne en gang i timen og ikke kan komme videre i søvnen uden at I tager hende op i jeres favn eller giver hende flasken i munden. Og derfor er det vigtigt, at hun lærer ...

Annonce

... at sove uden denne afhængighed. Hun skal stadig have sine to flasker, men hun skal lære at slippe flasken før hun sover helt - gerne nå dertil hvor hun får sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og hun skal falde i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.

I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke søger flasken om natten, fordi hun skal have mere mad og mere at drikke i løbet af dagen og aftenen. En godnatgrød kan være en god idé i denne alder :) Derudover skal I naturligvis tage hensyn til, at hun på grund af astmatisk bronkitis godt kan have mange søvnafbrydelser fordi hun hoster - og at det netop kan være årsagen til at hun så har brug for lidt at drikke, før hun så kan sove videre. Her skal I forsøge at finde balancen mellem at give hende lidt lunt vand, så hendes luftveje renses lidt og hun derefter kan sove igen - og ikke give hende så meget, at hun begynder at indtage en stor del af sit væskebehov om natten....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - og ikke sut - det kan give dårlige vaner :) Men i stedet med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. Nogle gange kan det være en idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Gerne elevere hendes hovedgærde, så hun ligger højere med hovedet og derfor bedre kan trække vejret - og så om natten, prøve at hjælpe hende til at blive i egen seng, men hvor hun stadig kan mærke jer, fornemme at I er der og få hende videre i søvnen netop med jeres nærhed og en beroligende hånd på brystkassen - og uden at komme noget i munden på hende :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt idé om dårlige og gode vaner... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder