Svar: Søvn- og madudfordringer

13. februar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Josephine

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans "mad- og flaskeforløb" fra han var lille og indtil nu - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det vil være passende for hans alder, at han lige nu tilbydes 3 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse tre flasker ligger før middagsluren, før han puttes om aftenen og så sen aften, f.eks. før I selv går i seng. Det er dejligt, at han er begyndt at efterspørge flasken, men I må gerne holde fast i, at han ikke skal have mere end de 3 flasker i døgnet på nuværende tidspunkt.

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Han er lige nu igang med separationsfasen, og det kan godt gøre ham ekstra tryghedsøgende og klyngende. Han har brug for at være lidt mere på skødet, han har brug for at mærke jer tæt på ,når han skal sove, han har brug for at se jer for at vide, at I ikke er gået fra ham osv. Og det kan godt gøre, at han derfor lige nu søger flasken lidt ekstra - men det er vigtigt at hans mælkeindtag ikke overstiger de ca 500 ml. Det er vigtigt, at der stadig er plads i maven til anden mad :)

Dagsplanen ser umiddelbart fin ud, hvad angår antallet af måltider. Jeg vil dog anbefale jer, at I forsøger med lidt større mellemmåltider, og at du som fast rutine altid tilbyder ham mos sammen med rugbrødshapserne til frokost, ligesom en godnatgrød fast hver aften vil være rigtig godt. Godnatgrøden bør ligge adskilt af aftensmaden og meget gerne med et bad imellem.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende - og suppleres også med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19, får herefter børstet tænder

Flaske og puttes ca 19.30

Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid - og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor ...

Annonce

... dagen så starter med morgengrød.

Godnatgrøden skulle meget gerne give ham lidt ekstra mæthed og dermed gøre, at han bedre kan undvære mælken om natten - men den sene aftenflaske vil ofte være nødvendig i længere tid. Når han bliver 10-12 måneder, vil det ofte være passende med to flasker i døgnet og det vil tit være aften og sen aften. Det vil sige, at det er flasken før middagsluren, som gradvist trappes ud - måske kan han i stedet tilbydes lidt banan og lidt mme af en kop, før han puttes til middagsluren i en overgang.

Det er vigtigt at I, når I putter ham, sikrer at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Det er vigtigt, at han lige når at slippe flasken og ikke er afhængig af den for at kunne sove. Derfor skal I helst nå dertil, hvor han drikker sin flaske, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og sover. Det handler om søvnassociationer og hvis han falder i søvn med flasken i munden eller f.eks. falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes, så vil I ofte risikere, at han vågner op og natten og er ked af det, utryg, og først kan falde til ro, når I så atter giver ham flasken eller tager ham op i jeres favn.

I må gerne hjælpe ham til rytme forstået på den måde at han bør op til samme tid hver dag, have faste spisetider, aktivitetstider og sovetider. Jo mere ens hans rytme er, jo mere påvirket bliver hans indre ur og dermed hans fornemmelse for, hvorvidt han skal sove eller være vågen og aktiv, hvorvidt det er spisetid og han føler sig sulten og parat til at spise eller om han ikke føler sult osv...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Den sene flaske kan I dog prøve at lade følge hans behov - nogle børn har brug for den allerede kl 22, andre først kl 01... og det kan være helt okay at lade ham selv styre behovet lidt for denne, hvis det fungerer for jer. Andre gange fungerer det bedre at give ham flasken mere eller mindre i søvne f.eks. kl 23, hvorefter han så sover videre... og I sikrer jer selv lidt sammenhængende nattesøvn derefter og slipper for pludselig at skulle op og give ham flaske kl 01, hvor I selv sover allerbedst... :)

Det er helt fint med allomin 2 og/eller vælling med den alder han har. Største forskel på Allomin 1 og 2 er jernindholdet. Vælling er en tilskudsblanding, ligesom Allomin 2 og vælling kan mætte lidt mere end tilskudsblanding normalt gør. I forhold til mæthed, så er der ikke forskel på Allomin 1 og Allomin 2. Altså en tilskudsblanding mætter ikke mere end end modermælkserstatning - altså med mindre man giver vælling :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det hjælper jer lidt på vej :)

Fortsat held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor