Brev:
Søvn- og madudfordringer
13. februar 2017
Alder:
9 mdr.
Søvn- og madudfordringer
Kære Helen,
Tak for et super godt forum, har læst mange af dine svar med glæde og til stor hjælp.
Håber du kan hjælpe med vores konkrete udfordringer:)
Beklager det er noget af et rodet sp. skal forsøge at gøre det så struktureret og klart som muligt.
Primære grund til jeg skriver er vores udfordringer om natten pt.
Baggrund:
Vi har en dejlig søn på 9 mdr. som er glad og meget aktiv, han kravlede på alle 4 da han var 8 mdr. og stilte sig selv for første gang op da han var 7.5 mdr.
han kravler rundt og stiller sig op af alt og sætter sig fint ned igen. ved 8 mdr. sundhedsplejerske besøg vejede han 7.8 og havde taget mere på end den kurve han lå på:)
Da han var omkring 2 mdr. stagnerede hans vægt i 4 uger, han skreg ved bryst og ved flaske (introducerede vi da han var 5 uger et par gange om ugen), og vi kæmpede virkelig. han fik så konstateret refluks, pulveret hjalp heldigvis med det samme, desværre gik amningen galt og han blev flaske barn, dog aldrig rigtig glad for flasken og i perioder var det en success at få 50 ml. i ham. og han bad sjældent selv om mad i løbet af dagen.
Den dag han blev 4 mdr. introdcuerede vi grød og da han var 5.5 mdr. fik han 3 skemåltider grød og grøntsagsmos. og derimellem flaske.
Ved 6 mdr. prøvede vi langsomt at introducere kød og mere klumbet mad, dog uden success. Det er først indenfor de sidste par uger han spiser andet end mos og grød.
Rutine i dag:
morgenmad - grød + brød med ost
formiddag - frugt
frokost - hapsere + evt. grød el. mos
Flaske inden eftermiddagslur
eftermiddag - frugt + evt. lidt brød med ost eller smør
Aften - pasta bolo eller lign. + evt. grød el. mos
putteflaske ved 19 tiden - 50/50 vælling og tilskudsblanding
han sover ca. 1 time og 15 min til formiddag og eftermiddag
Formiddagsluren bliver han ca. lagt kl. 8.30-9 tiden.
eftermiddagsluren bliver han ca. lagt kl. 13/14.
I lang tid har nat-rutinen været at han bad om mad ved midnats tid og igen ved 3-4 tiden, midt Januar skubbede han selv den sidste flaske til ved 4-5 tiden og vi greb chancen og fjernede den. hvilket fungerede perfekt i ca. 2 uger.
Nu har vi en dreng der elsker flasken (!), og de sidste 4 nætter har han skreget ved 22 tiden og igen ved 4 tiden (plus han beder om mad ved 1 tiden) - dvs. vi er tilbage på 3 timers interval som da han var spæd. Han skriger normalt ikke, heller ikke når han er sulten. Har prøvet at tilbyde ham vand, går rundt med med, nusser ham, vugger ham, men han skriger i søvne.
Generelt sover han meget meget uroligt og ligger på alle leder og kanter i sengen.
Vi har givet ham flaske ved 22 tiden men taget kampen om morgenen.
han spiser ca. 550 ml. på de 3 måltider (putte, tidlig aften, nat).
vi er små desperate og kan samtidig ikke lade vær med at grine fordi mad og flasken har været en kamp hele hans liv og pludselig kan han kke få nok...
Skal lige nævnes han for 10 dage siden fik sin første tand, hvilket gav mening for noget af det, men han har bare ikke vist nogen form for irritation i løbet af dagen.
Mine spørgsmål:
- Gode råd til hvordan vi får ham til at sove mere igennem?
- Gode råd til at få ham til at sove længere end til kl. 4.30-5? (før vi fjernede den sene flaske vågnede han ved 6 tiden)
- Hvor meget skal vi følge hans naturlige rytme i forhold til at han nu endelig er mere sulten?
- Han får Allomin 2 tilskudsblanding - er det ok? blev pludselig gjort opmærksom på at der er forskel på tilskudsblanding og modermælkserstatning.
Håber du kan hjælpe og det hele ikke blev alt for rodet.
Hilsen Josephine