Svar: Søvnproblemer - 2 år og 11 måneder

12. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om, at jeres datter er en tryghedssøgende lillepige og at det betyder meget for hende at hun kan se jer - for at hun kan falde i søvn. Det kan være helt okay, hvis det kun tager 5-10 minutter og hun så sover trygt og godt derefter, men når det trækker ud i en halv time, så begynder det naturligt at blive lidt anstrengende for jer... Dertil kommer, at hun sandsynligvis begynder at ligge og holde sig vågen, lukker øjnene, men kæmper mod søvnen, fordi hun ligger og holder øje med, om I stadig er der eller om I er på vej til at gå - og det forlænger hendes indsovningsperiode unødigt.

Jeg synes derfor, det vil være rigtig godt, hvis I nu kan begynde at lære hende at sove uden at I behøver sidde hos hende til hun sover. Og jeg vil anbefale jer at bruge stryge-tøj-metoden. Med den alder jeres datter har nu, så ved hun godt, at I ikke forsvinder, selvom I er ude af syne. Hun kan godt forholde sig til at hun er på værelset og I er i stuen. Det er på den måde ikke utrygt for hende at være på værelset.

Samtidig har hun også en alder, hvor hun er helt bevidst om, at når hun puttes, så sidder mor og far og hygger i stuen. Hun har helt klart en fornemmelse af, at der foregår noget dejligt, som hun ikke er en del af - og som hun naturligt gerne vil være en del af. Måske har hun endda oplevet et par gange at komme med tilbage i stuen og her har hun set, at der er slikskål på bordet eller lignende og er naturligt blevet bekræftet i, at der foregår noget rigtig hyggeligt, når hun skal sove....

Derfor er det vigtigt, at I nu signalerer, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget hun går glip af og hun kan lige så godt lægge sig til at sove, fordi det I laver er temmelig kedeligt... og derfor skal du/I stille jer på værelset eller lige uden for døren og stryge tøj eller lægge tøj sammen. Hun skal kunne se jer fra sin seng. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig for at se, at I er der.

Og så står I der og stryger. Hun kan kalde på dig "moar?" og du kan svare "ja, jeg er lige her nat-nat" eller lignende. Og du kan også give hende en lille kærlig kommando "læg dig ned skat, læg dig ned", så hun hører, hvad det er du forventer af hende. Det er vigtigt, at hun selv lægger sig ned, fordi det gør, at hun så ofte bliver liggende. Hvis du igen og igen går hen og lægger hende ned, så kan det virke næsten som en fjeder, hvor hun rejser sig hver gang. At stå i nærheden og lave noget praktisk er altså beroligende og betryggende. Hun får følelsen af, at I ikke går fra hende, I er der, passer på hende osv. men laver kedelige ting, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove.

Denne metode kan så stille og roligt udvides ved, at I begynder at gå til og fra. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", du går, og kommer tilbage med en ny bluse i favnen. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i, at I kun går kortvarigt, og samtidig stiller det ikke nogen krav til hende om, at hun skal sove. Det er derfor noget helt andet end at sige "nu går jeg og så skal du prøve at sove" - for så stritter hun naturligt imod. Hun skal derimod føle sig helt tryg ved, at I går lidt frem og tilbage. I er kun kortvarigt væk og kommer tilbage, ligesom hun kan kalde på jer, hvis hun har brug for jer.

Har hun fået en åben seng? De fleste børn vil omkring 2.5 års alderen begynde at protestere over tremmesengen og har brug for en seng, som de selv kan kravle ind og ud af. Nogle børn bliver naturligt ...

Annonce

... trygge ved så at være i sengen og bevidstheden om at de selv styrer, hvornår de stiger ind og ud gør, at de bliver liggende. Andre børn bruger den åbne seng til så at afprøve, hvad der sker, hvis de stiger ud af sengen - og rejser hun sig og går ud, så må du naturligvis følge hende tilbage igen, stille og roligt tage hende i hånden og sige "hov, kommer du der, tilbage i seng med dig" eller lignende - og står du på værelset og stryger, så skal du naturligvis på samme måde guide hende tilbage og igen gerne forsøge at få hende til selv at kravle tilbage i sengen uden din hjælp...

Har hun en beroligende natlampe, så hun kan orientere sig, når hun skal sove - eller I kan lade døren til værelset stå åben og lade lyset i gangen være tændt, så hun ikke ligger helt i mørke. Børn i 2.5-3 års alderen kan godt være bange for mørke, ligesom de også kan være bange for små dyr, lyden af en flue eller lignende. Det er derfor godt med en lille smule lys - dog ikke så meget, at det appellerer til ekstra vågenhed :)

Hun må også stadig få godnatgrød eller en anden form for godnatmåltid, som en fast del af putteritualet, når hun skal sove. I kan spise aftensmad, derefter kan hun komme i bad, så kan hun gå godnatgrød og lidt lun mælk af en kop. Få børstet tænder og så blive puttet i seng med godnathistorie som nu.

Sæt jer på sengekanten, når I læser historie for hende, så hun kan mærke jer fysisk og har jer tæt på. Vis hende billeder undervejs og inddrag hende i det I læser. Hvis hun vil holde i hånden, så er det fint - men prøv at bede hende slippe jeres hånd, så I kan læse videre - I kan ikke bladre/skifte side i bogen og dermed ikke læse videre, hvis hun ikke slipper jeres hånd. På den måde kan hun gradvist lære at sove uden at hun behøver holde ved jer. Og derefter så stiler I jer som sagt i nærheden og laver noget praktisk og kedeligt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I må gerne skiftes til at putte hende om aftenen som I gør nu - I kan evt. lave en aftale om at I skiftevis putter hver af jeres piger - det vil den ældste sikkert også synes er fair... I kan naturligvis også overveje om pigerne har glæde af at blive puttet i samme værelse, så de sover sammen... Det kommer dog helt an på, hvad storesøster synes og har brug for :)

Det er rigtig fint, at I holder fast i at lillesøster skal sove videre i egen seng, når og hvis un vågner sen aften. Det er helt okay at tilbyde hende lidt vand her - hun kan godt have problemer med ørerne og vågne på grund af dette og det kan hjælpe at få lidt at drikke, fordi det letter på trykket i mellemøret. Selvom hun nu har fået dræn, så tager det tid at få en ny erfaring ind i kroppen, og hun kan godt fortsat vågne, fordi hun er vant til smertejag i ørerne, som har vækket hende gennem længere tid.

Det er også helt fint, hvis I lige nu vælger på skift at sove på hendes værelse, for med det samme at hjælpe hende videre i søvnen, når og hvis hun vågner. Det er også med til at lære hende, at hun ikke skal ud af sit værelse om natten, så I holder fast i at nattesøvnen foregår i egen seng... Når det er sagt, så kan hun dog naturligt godt have behov for at komme ind til jer kl 04.30, hvor hun måske vågner af en drøm. Mange børn begynder omkring 3 års alderen at få mareridt og hvis det er tilfældet, så skal hun naturligvis trøstes og beroliges :) Det der er vigtigt her er, at hun ikke kommer tidligere og tidligere ind til jer, så klokken pludselig bliver 02, 01, 24 og 22... Det er ud på morgenstunden at mareridt opstår...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:) Glæder mig til at følge jeres lille familie igen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder