Brev:
Søvnproblemer - 2 år og 11 måneder
12. februar 2017
Alder:
2 år, 11 mdr.
Søvnproblemer - 2 år og 11 måneder
Kære Helen,
Vi har en datter på 2 år og 11 måneder og har med få dages undtagelser endnu aldrig haft en nat, hvor hun - og vi - har sovet igennem uden gråd og afbrydelser. Det tærer efterhånden hårdt på vores kræfter og overskud.
Vi er bevidste om, at vi efterhånden har fået skabt nogle dårlige vaner - både for hende og for os - men vi har svært ved at bryde dem / erstatte dem med nogle bedre. Så et godt råd vil være værdsat.
Der er en rimelig fast struktur i hvordan aften og nat forløber. En typisk aften og nat foregår således: Nattøj, tandbørstning, godtnatlæsning og putning igangsættes mellem 19.30 og 20.00 og tager typisk 20-30 minutter. Så slukkes lyset og vi synger godnatsang og sidder ved hendes seng til hun sover. Det tager typisk mellem 5 og 20 minutter. Hun vågner så én gange mellem kl. 24 og 1.30, hvor hun sidder op i sin seng og er forvirret. Vi får hende typisk til at lægge sig ned igen, måske ved at give hende en sut og/eller en tår vand. Hun vågner ofte igen kl. 4.30, hvor hun nogle gange vil ind i vores seng. Her er hun typisk mere vågen og kan være vanskeligere at få til at sove. Det kan tage 30-45 minutter, hvor vi må ligge sammen med hende. Hun vågner - uanset hvor meget hun har været vågen - kl. 6.00, hvor hun er klar til at stå op.
Ofte reagerer hun på den måde, at hvis mor går ind til hende kalder / skriger hun efter far, og omvendt. Hun skriger og græder højt indtil hun får sin vilje.
Vi er så begyndt på - på skift - at sove hos hende, fordi vi kan se, at hun så typisk falder hurtigere til ro igen. Nogle gange kan vi nå at tage det i opløbet, så vi undgår en kamp midt om natten.
Vi er klar over, at vi nok burde have en rutine, hvor vi ikke sidder hos hende indtil hun falder i søvn. Vi er også klar over, at vi ikke burde sove med hende eller lade hende bestemme, hvem der skal komme ind til hende om natten. Men vi er ærlig talt kørt i hegnet og vælger derfor den - i nuet - nemme løsning.
Generelt er vores datter meget temperamentsfuld og vedholdende. Vi tager en del kampe med hende, hvor vi insisterer på, at man f.eks. ikke kan spise pålægschokolade til aftensmad eller skal spise "rigtig" mad før man kan få fredagsslik. Sådan en "kamp" kan godt tage en time.
Lidt supplerende info. Hun har en storesøster på syv år. Her har vi ikke haft helt samme udfordringer. De puttes og lægges typisk i seng på samme tid. Hun sover fortsat til middag, én time til halvanden. Typisk i tidsrummet mellem 12 og 14. Hun har haft problemer med mellemørebetændelse flere gang og være jævnligt tilset af ørelæge. Hun har for nylig fået lagt dræn. Vi havde håbet, at det ville gøre nætterne bedre, men det er ikke rigtig tilfældet.
Vi håber meget, at du kan give os et godt råd og pege os i retning af nogle mere sunde natrutiner.