Svar: Putning og vuggen - 4 mdr.

10. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har fået vænnet lille Leonora fra slyngevuggen - det ved jeg fra dine tidligere breve, at I har arbejdet meget på, og at det har betydet meget for jer, så det er jo bestemt et fremskridt :)

Og jeg synes faktisk ikke, at det lyder så problematisk, at du lige nu vugger hende. Man kan sige, at hun naturligvis stadig er afhængig af bevægelse og af at være i din favn, når hun skal sove, men du fortæller, at hun nogle gange vugges træt - og altså ikke altid i søvn - og derefter kan du putte hende i tremmesengen, hvor der lige går 5-10 minutter og hun så sover. Samlet går der ikke mere end 10 højst 15 minutter, og så sover hun. Det lyder fint.

At hun nogle gange skal vugges lidt længere tid og flyttes sovende - sådan tænker jeg, at det er nødt til at være lige nu. Det er vigtigt, at hun falder trygt i søvn og forbinder det at sove med noget rart. Men de fleste gange vil det være godt, hvis hun kan nå at blive puttet i tremmesengen, før hun sover helt, så hun lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover.

Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt det før - men man kan købe f.eks. Brio Bedrockers, som kan sættes på sengens ben, så du kan vugge/vippe sengen lidt, når hun skal sove, og på den måde stadig give hende lidt bevægelse, selvom hun ligger i sin seng...

Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan forsøge at minimere behovet for vugning mere og mere. Hun bliver jo, som du selv skriver, fysisk tungere og derfor sværere og sværere for dig at sidde med. Prøv derfor når du sidder og hopper med hende på pilatesbolden, om du kan gøre det mindre og mindre. Ligger hun stille i din favn og kikker, så sidder du så stille som muligt. Begynder hun at småklynke, så hopper du lidt med hende og lige så snart hun er stille, så sidder du atter stille. På den måde kan du lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det kan være okay også at ligge og kikke.

Det kan også være en god idé at udnytte det at hun får flaske og nogle gange prøve at give hende flasken imens hun ligger i tremmesengen, så hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen - fordi hun godt kan reagere på dette skift. Du bør elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, men du kan altså godt putte hende og lade hende få flasken ...

Annonce

... liggende. Når og hvis hun lærer at falde i søvn på denne måde, så vil det også være lettere for far at tage over. Far kan give hende flasken, stå ved hende, berolige hende med hænder, nærhed osv. og mor være i et andet rum imens... Hvis hun er eleveret, vil hun måske på sigt kunne komme af med en bøvs selvom hun ligger i sengen og uden at hun behøver komme op...:)

Ellers er det sådan, at for at få far mere og mere på banen, så vil det være rigtig godt, hvis far kan gøre nogle af alle de ting, som leder op til putning. Skifte hendes ble, give hende nattøj på og gøre hende klar til natten, give hende flaske osv. og først derefter tager mor så over. Hvis du ikke er hjemme en dag vil det være lettere for far at putte hende, hvis hun er vant til at det netop er far, som gør alt det, som leder op til putning.

Når hun bliver 8 måneder og ældre, så vil det ofte være en god idé at introducere en bad om aftenen efterfulgt af en godnatgrød. Også dette kan far gøre og det kan være deres faste ritual - og på den måde kommer far naturligt til at tage mere og mere over i forhold til det, som foregår om aftenen og omkring putningen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Giver far hende flaske i løbet af dagen? Jo mere hun er vant til at far giver flaske, så vil hun naturligt også bedre acceptere, at far giver flasken, når hun skal sove. Prøv derfor også at lade far komme på banen i dagtimerne - og også meget gerne i situationer, hvor lillepigen ikke er alt for træt, så hun har mere overskud... Hvis det er dig, som går hjemme på barsel og som derfor er omkring jeres datter 24/7, så bliver det naturligt dig, din måde at gøre tingene på, jeres fælles rutiner, som gør jeres datter mest tryg og med den alder hun har nu, så bliver hun mere og mere bevidst om, hvor I er, hvem der gør hvad og hvad der generelt sker omkring hende - og kan derfor også protestere mere, hvis det ikke er mor... Derfor er det vigtigt, at I generelt er opmærksomme på at far kan det hele og naturligt kan gøre det hele - når far er hjemme, og der er mulighed for at det netop er far :)

Derudover vil jeg anbefale dig at give din mand "Helens bog til far" :) Det er min nyeste bog og en bog som rigtig mange fædre har efterspurgt - og som netop handler om alt det, som far naturligt kan, og hvad far rolle er :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin