Svar: Vækkes af afføring under søvn
2. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Christina og lille F.
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre forældre - og at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Et eller andet sted, så tænker jeg, at tiden arbejder lidt for jer. Det er normalt, at børn i overgangsperioden - altså der, hvor de begynder at spise mere skemad, kan have et hyppigere og andet afføringsmønster, end de har, når de bliver ældre og deres mave- og tarmsystem har vænnet sig lidt mere til den fastere føde. Men når det er sagt, så er det naturligvis synd, hvis jeres drengs søvn igen og igen skal afbrydes, fordi han har afføring i sin ble, så derfor kan du godt overveje, om du kan ændre på lidt af hans spiserytme for på den måde at ændre lidt på hans afføringsrytme...
Med den alder han har nu, vil det være rigtig godt med mange små måltider i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, hvis han får 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad. Og derudover vil det være rigtig godt med et mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Formiddagsmåltidet vil ofte erstatte flasken før formiddagsluren og nogle gange vil netop det, at han ikke længere får flaske før han skal sove sin lur her, faktisk være med til at gøre, at han så ikke har afføring undervejs i sin formiddagslur...
Derudover fortæller du, at han ofte sover en god lang nattesøvn afbrudt af en flaske midt nat. Også her kan du prøve at ændre lidt på rytmen. Det kan du gøre ved at tilbyde ham en flaske sen aften, før du selv går i seng. Altså ikke vente på, at han selv vågner og melder sig, når klokken f.eks. er 02, men at du sen aften kl 23 forsøger at tilbyde ham en flaske, som han så kan spise mere eller mindre i søvn. Og så kan han tilbydes flaske igen tidlig morgen. At ændre lidt på hans spisetider om natten kan derfor også skabe en ændring i hans afføringsmønster om dagen :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Tilbydes en flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop. Det kan være hjemmelavet frugtmos eller du kan købe det færdiglavet.
Puttes til formiddagslur - uden at få flaske først
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er - det kan også være at middagsluren ligger senere, hvis han sover en meget lang formiddagslur...
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter. Mad i hånden, som han kan gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30: Flaske - det der kaldes drømmemåltid, hvorefter han så sover natten igennem til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan, så skal han tilbydes 4 flasker og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så giver de plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at de sikrer hans behov for mælk/væske rigtig godt. Og så kan det som sagt påvirke hans afføringsmønster, hvornår flaskerne ligger....
Han skal ikke have vand i sin flaske om natten - han skal have modermælkserstatning. Han kan drikke vand af kop sammen med sin mad og må også gerne få vand om tørstslukker imellem måltiderne - men han skal have 4 flasker med mælk for at få sit behov for mælk/kalk osv. tilstrækkeligt dækket.
Hvis du synes, at det er for meget med flaske sen aften og tidlig morgen, og du gerne vil bibeholde at han kun får én flaske midt nat, så kan du naturligvis godt vælge denne løsning - og så bibeholde flasken før formiddagsluren. Men det betyder naturligt, at hans afføringsmønster så måske ikke ændrer sig lige nu, samtidig med at hans appetit til frokosten måske vil være mindre. Derudover vil han skulle lære at sove uden at falde i søvn med sin flaske, og det er en god idé at lære dette om formiddagen først...
Når han bliver 8-9 måneder, vil det være passende med 3 flasker og jeg vil normalt anbefale, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Og det kan naturligvis godt være sådan, at de ligger før middagslur, aften og midt nat i stedet, hvis det fungerer bedre for jer. Igen får han så ikke flaske før sin formiddagslur og heller ikke tidlig morgen - og det vil være rigtig fint i denne alder - og på den måde arbejder tiden jo så igen nok for jer...
Det er en rigtig fin overvejelse, at han også har afføring, når han sover, fordi han så slapper af i sin mave- og sit tarmsystem og afføringen så bedre kan komme ud. Og hvis du oplever, at han har tendens til hård mave, vil det være rigtig godt, at du forsøger at holde maven igang naturligt ved at se på hans kost og sammensætningen af kost, måltiderne osv. Men det kan også være, at du er nødt til at give ham lidt laktulose i en periode, for at blødgøre afføringen, så han måske kan komme af med sin afføring, før han bliver lagt til at sove. Når du skifter ham før formiddagsluren, må du gerne give ham lidt mavemassage, cykle med hans ben osv. for at se om du på den måde kan få ham til at lave afføringen før han puttes... og har han fået lidt laktulose aften og morgen, vil det måske lykkes...
Der er mange overvejelser frem og tilbage, og jeg håber, at du kan bruge nogle af dem lidt videre.... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske