Svar: Når mor kun kan

30. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Som jeg læser dit brev, så er alle jeres udfordringer med søvnen, jeres datters manglende evne til at blive puttet af far, hendes afvisning af flaske, hendes søgning mod mor og mors favn - alt sammen er sket i forbindelse med, at I har besluttet jer for, at hun ikke længere skulle sove i sin slyngevugge men i stedet i sin tremmeseng.

Nogle gange ville det være dejligt at være en flue på væggen og se, hvad der egentlig foregår... Jeg er ikke i tvivl om, at I er søde og omsorgsfulde forældre, og at I elsker jeres lille pige højt - I kæmper virkelig for at få hende til at sove i den tremmeseng.. :) Men jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor det er så vigtigt for jer, at hun lige nu skal kunne sove i tremmesengen. Du skriver, at det er vigtigt, og du skriver også "vi giver ikke op nu". Du omtaler det som en kamp, som I skal stå igennem, indtil I vinder, og hun lærer det - men jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor det er så vigtigt? Hvorfor skal det være lige nu?

Jeg synes jo ikke, at det lyder som om, at jeres datter helt er med i den beslutning :) Og hun lyder ikke til at trives med det - hun lyder faktisk til at sove meget godt i slyngevuggen, så kan hun ikke få lov til at blive ved med det lidt endnu?

Som det er lige nu og den aften/nat du beskriver, så lærer hun jo ikke noget positivt ved, at I bliver ved. Hun forbinder det at sove med noget, som ikke er rart. Hun oplever det ubehageligt at komme i seng og ikke som noget trygt. Og det gør, at hun naturligt begynder at vågne op om natten og være ked af det, fordi hun ikke er faldet i søvn på en rolig og rar måde... Og det I gør i stedet for er jo, at du har hende i dine arme, du vugger hende, hopper på en pilatesbold og alt mulig andet - fordi hun ikke må være i slyngevuggen eller? Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ikke kan se, hvorfor det du gør nu skulle være bedre, end det du gjorde...:(

Der sker rigtig meget med hendes udvikling lige nu, og jeg har været inde på det i et tidligere svar til dig - det at hun nu er langt mere opmærksom på verden, oplever ting langt mere bevidst osv. spiller naturligt ind på hendes søvn. Hun reagerer naturligt på alt det hun oplever og det påvirker hendes søvn om dagen, det påvirker hendes rytme og evne til at overgive sig til søvnen, og hele dagens forløb påvirker naturligt også aftenen og natten. Det hele hænger sammen.

Det er rigtig fint, at I er begyndt med lidt skemad, det vil også være med til at give jer lidt mere overblik og hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, når det er puttetid. Det at hun begynder at få ...

Annonce

... skemad, vil være med til at skabe mere rytme, at hun f.eks får skemad, når hun vågner og så får sin flaske, før hun skal sove. Det vil være med til at give hende en anden fornemmelse for mæthed og sult, ligesom det også vil påvirke hendes indre ur til at fornemme, når det er tid til at sove - og du vil måske få lidt fornemmelse for hvornår hun er parat til at sove, så du ikke får puttet hende hverken for sent eller for tidligt... Der er rigtig mange ting, som spiller ind på, at putningen om aftenen skal lykkes.

Jeg anbefaler altid, at man starter med skemad til frokost, altså om dagen, og ikke om aftenen. Det gør jeg, fordi det er min erfaring, at hvis man giver skemad om aftenen og også giver flaske, så vil nogle børn være så proppet med mad, at deres mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde føden. Og det gør, at man faktisk får modsatte effekt. Barnet sover ikke bedre eller længere, tværtimod. Barnet får sværere ved at sove, græder måske, ligger og vrider sig, har ondt i maven, og det var jo ikke det, som var hensigten. Og det kan også være en faktor, som I skal tage med jer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At jeres datter er begyndt af afvise flasken, kan godt skyldes, at hun er ved at være træt af smagen af modermælkserstatning og at I derfor skal prøve at købe en ny type. De smager alle sammen forskelligt og det er helt normalt, at hun kan køre lidt træt i at få den samme type mælk igen og igen. Modermælk ændrer f.eks. smag efter hvad moderen indtager af forskellige fødevarer, så her har man ikke samme udfordring, som når man giver flaske :) Prøv derfor om ikke en anden type måske vil interessere hende lidt :)

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du holder mængden af skemad på et niveau, hvor der stadig er plads til mælk i maven. Det vil som sagt være rigtig fint, hvis du på sigt og i takt med, at hun begynder med skemad flere gange dagligt, kan forsøge at følge en plan, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flaske, før hun skal sove. På den måde får hun stadig mælk, som en fast del af sit putteritual, ligesom der er bedre plads til både skemad og mælk. Det er bedre, at hun spiser ½-¾ dl. skemad og drikker en flaske, end at hun spiser 1-1.5 dl. skemad og så afviser flasken efterfølgende. Og samtidig må der også gerne gå 1-1.5 time i mellem, at hun tilbydes skemad og tilbydes flaske... :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - knus med på vejen og prøv at fornemme, hvad der virker. Lyt til din fornemmelse af, hvad der er behov for, og hvad der giver ro og ikke til din frygt for at give din datter dårlige vaner...:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder