Svar: White noise
22. januar 2017
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
I må meget gerne bruge white noise, når jeres dreng skal falde til ro, og det lyder ikke som om, at I bruger det for meget. Du nævner, at i ofte bruger det i sengen eller i barnevognen, I tænder for lyden, når han bliver urolig eller ked af det og så kommer han hurtigt tilbage i søvnen. I bruger det ikke om natten og kun hvis han er urolig. Det lyder rigtig fint.
Stille og roligt tænker jeg, at behovet nok vil blive mindre og mindre eller måske snarere afløst af jeres almindelige lyde. Når han står og sove ude, vil han måske kunne finde roen ved at høre blæsten i træerne eller fuglenes fløjten, når han sover inde vil han måske kunne finde roen ved at opvaskemaskinen køre eller fjernsynet er tændt eller ved at du måske tørrer hår med føntørren fordi du har udnyttet hans sovetid til at få et bad. På den måde er det vigtigt, at du ikke "slukker for alle lyde", når han sover indenfor. Det er ikke meningen at han skal vokse op i en "døv verden". Der må gerne være små dagligdagslyde, når han sover og stille og roligt vil han sikket finde tryghed ved disse. Men de første måneder, er det helt naturligt at den hvide lyd hjælper ham godt.
Når du flytte ham fra din favn og ned i barnevogn eller seng, så vil det være rigtig godt, hvis han er svøbt. Det kan være af et klæde, et rigtigt babysvøb, eller det kan være puttet i en sovepose. Når han er svøbt eller ligger i en sovepose, så vil skiftet fra din favn og ned i seng ikke føles helt så voldsomt, fordi han stadig vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Det vil også være rigtig godt, at du flytter ham ret hurtigt efter han har fået mælk, så han ikke når at falde alt for meget i søvn - alternativ skal du blive siddende med ham så længe, at du er sikker på, at han sover helt... Prøv derfor om du kan flytte ham direkte efter at han har fået mælk.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller barnevogn.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i sin lift så sving den lidt, ligger han i barnevognen, så tril den lidt, ligger han i sengen, så vug ham stille med hænderne på hans krop - lul ham på den måde til ro.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske