Svar: White noise

22. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

I må meget gerne bruge white noise, når jeres dreng skal falde til ro, og det lyder ikke som om, at I bruger det for meget. Du nævner, at i ofte bruger det i sengen eller i barnevognen, I tænder for lyden, når han bliver urolig eller ked af det og så kommer han hurtigt tilbage i søvnen. I bruger det ikke om natten og kun hvis han er urolig. Det lyder rigtig fint.

Stille og roligt tænker jeg, at behovet nok vil blive mindre og mindre eller måske snarere afløst af jeres almindelige lyde. Når han står og sove ude, vil han måske kunne finde roen ved at høre blæsten i træerne eller fuglenes fløjten, når han sover inde vil han måske kunne finde roen ved at opvaskemaskinen køre eller fjernsynet er tændt eller ved at du måske tørrer hår med føntørren fordi du har udnyttet hans sovetid til at få et bad. På den måde er det vigtigt, at du ikke "slukker for alle lyde", når han sover indenfor. Det er ikke meningen at han skal vokse op i en "døv verden". Der må gerne være små dagligdagslyde, når han sover og stille og roligt vil han sikket finde tryghed ved disse. Men de første måneder, er det helt naturligt at den hvide lyd hjælper ham godt.

Når du flytte ham fra din favn og ned i barnevogn eller seng, så vil det være rigtig godt, hvis han er svøbt. Det kan være af et klæde, ...

Annonce

... et rigtigt babysvøb, eller det kan være puttet i en sovepose. Når han er svøbt eller ligger i en sovepose, så vil skiftet fra din favn og ned i seng ikke føles helt så voldsomt, fordi han stadig vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.

Det vil også være rigtig godt, at du flytter ham ret hurtigt efter han har fået mælk, så han ikke når at falde alt for meget i søvn - alternativ skal du blive siddende med ham så længe, at du er sikker på, at han sover helt... Prøv derfor om du kan flytte ham direkte efter at han har fået mælk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller barnevogn.

Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i sin lift så sving den lidt, ligger han i barnevognen, så tril den lidt, ligger han i sengen, så vug ham stille med hænderne på hans krop - lul ham på den måde til ro.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor