Svar: 6 år og sover (for) sent

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeres dreng har aldrig haft det største sovehjerte og det lyder derfor som om, at du nok skal indstille dig på, at han sover lidt mindre end gennemsnittet. Og det er helt okay, så længe han vokser, trives, har overskud til at lege, møde hverdagen, lære alt det han skal lære osv. så må du tro på, at han får den søvn, som han har behov for.

Det gennemsnitlige søvnbehov er 10.5 til 11 timer, når man er 6 år gammel. Jeres dreng sover ca 9 timer til hverdag og sover så ofte 10 timer i weekenden. Og jeg synes det lyder acceptabelt, selvom det kunne være ønskeligt, hvis han kunne sove 10 timer i hverdagene også....

Jeg tænker, at du har helt ret i, at et puttetidspunkt for ham måske skal være kl 20.30-21.00. Og det er rigtig fint, at I putter ham og så lader ham ligge i sengen og I så går lidt frem og tilbage. Så selvom han ikke sover, så ligger han stadig i sengen og har mulighed for at lade roen komme over sig.

Pas på, at I ikke siger til ham, at han skal sove. Hvis I siger "du skal sove nu", så vil alt i ham stritte imod, og han vil ikke kunne falde i søvn. Fjern i stedet kravet om at han skal sove, så når han siger "jeg kan ikke sove", så svarer I f.eks. "det er helt okay, du kan bare ligge her og slappe lidt af".

Han ved højst sandsynligt godt, at I gerne vil have ham til at sove tidligere, end han gør, og måske har han også selv lyst til at kunne sove - men han kan bare ikke. I kan godt tale med ham om, at I gerne vil hjælpe ham med at finde roen og falde i søvn og så tale med ham om, hvad der skal til for at han kan sove. Et godnatritual kan være en god idé. Han må f.eks. gerne få bad om aftenen og blive puttet i seng en time senere. Han må også gerne få en portion havregryn med mælk eller et stykke rugbrød, før han skal i seng. Nogle børn kan godt lide te og man kan godt købe "godnat-te". En puttebamse eller lignende vil være rigtig godt, som substitut for jer. Har han fået en ...

Annonce

... voksendyne? En større seng? Måske har han brug for en ny seng og en større dyne...

I må gerne læse lidt godnathistorie for ham, og når I så har læst og kysset godnat, og derefter går ind i stuen eller sætter jer og arbejder, eller hvad I nu skal, så må han gerne ligge og læse lidt selv eller tegne lidt eller løse små opgaver. Det skal helst være på papir og med blyant og med en meget svag natlampe. Han skal helst ikke ligge med en iPad, en smartphone eller ligge og se film eller ligende, før han skal sove. Lyset fra skærmen vil være med til at holde ham vågen. Men at ligge og løsne lidt opgaver - dansk, matematik, finde vej i labyrinten osv. I kan købe små opgavebøger til formålet, måske finde små opgaver på nettet, som I kan printe ud til ham - vil være godt, fordi det gør ham træt på en anden måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han har heldigvis en evnen til at hente noget af den manglende søvn i weekenden, og det skal han naturligvis have lov til. Men det er en balance, for han bør ikke ændre så meget rytme, at det så bliver sværere for ham at komme op mandag morgen og finde rytmen, når skoledagen er igang igen. Det er derfor også begrænset, hvor sent han bør gå i seng i weekenden og dermed begrænset, hvor sent han kan stå op om morgenen. Men lige nu lyder det som om, at han indhenter, og det fungerer, og det er fint :)

Og når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at han ikke har svært ved at sove, fordi han ikke trives i skolen, i sin klasse... Nogle børn vægrer sig mod at sove, fordi når man sover, så går natten meget hurtigt, og hvis man er bange for næste dag, bange for drillerier osv. så er det ikke rart at falde i søvn, for så er næste dag der jo lige pludselig... Derfor er det vigtigt, at I taler med ham om, hvordan han egentlig trives og har det, så I sikrer jer, at hans søvnproblemer ikke handler om nogle andre udfordringer med legekammerater, krav, drillerier, mobning osv....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!