Svar: 6 år og sover (for) sent
21. januar 2017
Alder:
6 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeres dreng har aldrig haft det største sovehjerte og det lyder derfor som om, at du nok skal indstille dig på, at han sover lidt mindre end gennemsnittet. Og det er helt okay, så længe han vokser, trives, har overskud til at lege, møde hverdagen, lære alt det han skal lære osv. så må du tro på, at han får den søvn, som han har behov for.
Det gennemsnitlige søvnbehov er 10.5 til 11 timer, når man er 6 år gammel. Jeres dreng sover ca 9 timer til hverdag og sover så ofte 10 timer i weekenden. Og jeg synes det lyder acceptabelt, selvom det kunne være ønskeligt, hvis han kunne sove 10 timer i hverdagene også....
Jeg tænker, at du har helt ret i, at et puttetidspunkt for ham måske skal være kl 20.30-21.00. Og det er rigtig fint, at I putter ham og så lader ham ligge i sengen og I så går lidt frem og tilbage. Så selvom han ikke sover, så ligger han stadig i sengen og har mulighed for at lade roen komme over sig.
Pas på, at I ikke siger til ham, at han skal sove. Hvis I siger "du skal sove nu", så vil alt i ham stritte imod, og han vil ikke kunne falde i søvn. Fjern i stedet kravet om at han skal sove, så når han siger "jeg kan ikke sove", så svarer I f.eks. "det er helt okay, du kan bare ligge her og slappe lidt af".
Han ved højst sandsynligt godt, at I gerne vil have ham til at sove tidligere, end han gør, og måske har han også selv lyst til at kunne sove - men han kan bare ikke. I kan godt tale med ham om, at I gerne vil hjælpe ham med at finde roen og falde i søvn og så tale med ham om, hvad der skal til for at han kan sove. Et godnatritual kan være en god idé. Han må f.eks. gerne få bad om aftenen og blive puttet i seng en time senere. Han må også gerne få en portion havregryn med mælk eller et stykke rugbrød, før han skal i seng. Nogle børn kan godt lide te og man kan godt købe "godnat-te". En puttebamse eller lignende vil være rigtig godt, som substitut for jer. Har han fået en voksendyne? En større seng? Måske har han brug for en ny seng og en større dyne...
I må gerne læse lidt godnathistorie for ham, og når I så har læst og kysset godnat, og derefter går ind i stuen eller sætter jer og arbejder, eller hvad I nu skal, så må han gerne ligge og læse lidt selv eller tegne lidt eller løse små opgaver. Det skal helst være på papir og med blyant og med en meget svag natlampe. Han skal helst ikke ligge med en iPad, en smartphone eller ligge og se film eller ligende, før han skal sove. Lyset fra skærmen vil være med til at holde ham vågen. Men at ligge og løsne lidt opgaver - dansk, matematik, finde vej i labyrinten osv. I kan købe små opgavebøger til formålet, måske finde små opgaver på nettet, som I kan printe ud til ham - vil være godt, fordi det gør ham træt på en anden måde.
Han har heldigvis en evnen til at hente noget af den manglende søvn i weekenden, og det skal han naturligvis have lov til. Men det er en balance, for han bør ikke ændre så meget rytme, at det så bliver sværere for ham at komme op mandag morgen og finde rytmen, når skoledagen er igang igen. Det er derfor også begrænset, hvor sent han bør gå i seng i weekenden og dermed begrænset, hvor sent han kan stå op om morgenen. Men lige nu lyder det som om, at han indhenter, og det fungerer, og det er fint :)
Og når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at han ikke har svært ved at sove, fordi han ikke trives i skolen, i sin klasse... Nogle børn vægrer sig mod at sove, fordi når man sover, så går natten meget hurtigt, og hvis man er bange for næste dag, bange for drillerier osv. så er det ikke rart at falde i søvn, for så er næste dag der jo lige pludselig... Derfor er det vigtigt, at I taler med ham om, hvordan han egentlig trives og har det, så I sikrer jer, at hans søvnproblemer ikke handler om nogle andre udfordringer med legekammerater, krav, drillerier, mobning osv....
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske