Svar: Hvornår flytter man sin dreng i eget værelse?
17. januar 2017
Alder:
17 mdr.
Kære Snart mor til to :)
Dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med, at I venter jer en lille ny :) Hvor er det dejligt for jer!
Det er sådan, at i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de ofte dårligt - og netop i de perioder, kan det være svært at ændre på sovevaner og dermed f.eks. flytte barnet på eget værelse.
Der ligger blandt andet en urolig periode mellem 13-15 måneders alderen og igen mellem 18-20 måneders alderen - nogle gange lidt før og andre gange lidt senere, men deromkring. Og dette er man naturligvis nødt til at medtænke, når I vil flytte jeres dreng på eget værelse...
Hvis I vil gøre det, så vil det være rigtig godt at gøre det nu. Netop fordi han så måske kan nå at vænne sig til at sove på eget værelse, før han rammer denne urolige periode og før den lille ny kommer. Men - I er samtidig nødt til at være opmærksomme på, at han måske ikke når det og måske reagerer ekstra kraftigt på at den lille kommer, fordi han samtidig gennemgår en stor udviklingsfase netop der - så behovet for jer og være tæt på jer især om aftenen eller om natten, kan derfor godt blive forstærket. Det jeg prøver at sige er, at jeg synes, I skal forsøge det nu ,for det vil være rigtig rart for jer alle, hvis han kan sove på eget værelse, når den lille ny kommer - men I skal være indstillet på, at I måske er nødt til at tage ham tilbage i soveværelset igen, hvis det ikke lykkes :)
Så ja - prøv det nu. Og i første omgang, vil det være rigtig godt, hvis I putter ham i egen seng og putter ham med et ritual, der kan fungere i egen seng. Hans seng kan evt. være koblet sammen med jeres seng, så I er ved siden af ham, når han skal sove, men så han lærer at sove i egen seng og forbinder egen seng med stedet, hvor han sover.
Det vil være rigtig godt med en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Den skal følge ham fast i løbet af dagen, bruges, når han er ked af det, når han skal puttes til middagslur, når I triller med klapvognen, kører i bil, når I er hjemme, når han er i vuggestue osv.
Det vil også være rigtig godt med et bad om aftenen, som afsluttes med en godnatgrød og lidt lun mælk eller vand lige før sengetid. Derefter skal han have børstet tænder, og så skal han puttes i sengen - og som sagt med puttebamse eller lignende.
Her kan I så sidde hos ham, tale dagen lidt igennem eller læse en simpel historie. Godnathistorien eller det at sidde ved sengekanten og tale lidt om dagen lærer ham at ligge stille i sin seng, lytte, bearbejde nogle af dagens oplevelser, samtidig med at han fornemmer, at I er der og ikke går fra ham - han kan være helt tryg.
Bøger, der er gode til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Gerne med små sætninger, som er lette at forstå og hvor der samtidig er et billede der viser det, du læser op.
Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng, han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser ham billedet, læser igen, viser billedet, læser osv. Så du på den måde inddrager ham lidt og det er hyggeligt og rart, når han skal sove. Og når han kan dette, - altså falde i søvn i sin seng med dig siddende ved siden af, så kan du flytte hans seng til eget værelse og putte ham der. Ritualet er på den måde præcis det samme, som han er vant til - eneste forskel er at sengen er flyttet til hans værelse :)
Du skriver, at han lige nu sover i egen seng men på jeres værelse. Hvis han allerede kan falde i søvn i egen seng, ved at I sidder hos ham, holder ham i hånden eller lignende, så er der ikke noget i vejen for, at du forsøger at flytte sengen ind på hans eget værelse med det samme - og bibeholder samme ritual, som han er vant til :)
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre - og at I når det, før den lille ny kommer. Giv det en chance og se, hvad der sker - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske