Svar: Varm dreng 5 mdr og bliver stadig svøbt

12. januar 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære T og H

Tak for brevet og alle dine tanker :)

Det lyder som om, at jeres dreng har rigtig meget brug for at føle sig puttet, når han skal sove, og det er helt naturligt :) For at forebygge vuggedød, så anbefaler Sundhedsstyrelsen ikke at man svøber eller putter barnet for tæt i tæpper eller dyner, når barnet sover. Netop fordi barnet skal kunne komme af med varmen. I har dog haft stor glæde af at svøbe ham, siden han var 2 måneder gammel, og du må gerne fortætte det, du fornemmer virker - det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke bliver for varm. Og det er jo også derfor, at du blandt andet skriver :)

Du skal tjekke ham i nakken, når du skal vurdere, om han får det for varmt. Hvis han er svedig i nakken, har han det for varmt og skal have mindre tøj på... og svøbet skal løsnes.

Det er også vigtigt, at du er opmærksom på rumtemperaturen, så der ikke er for meget varme på i soveværelset, ligesom det kan være rigtig godt at fylde rummet med kølig frisk luft, lige før han bliver lagt til at sove. Det anbefales, at sovetemperaturen er mellem 16-20 grader.

Er han meget varm - og det lyder sådan - kan det også være en overvejelse værd, hvilken type madras han ligger på, hvad tøj han har på osv. Så du igen sikrer, at han kan komme af med varmen :)

De fleste børn vil, når de når jeres drengs alder, naturligt begynde at protestere lidt over at blive svøbt for meget. De har brug for at kunne skifte stilling under søvn, brug for at kunne flytte på sig, trille om på side, strække deres arme osv. Og det kan godt tænkes, at jeres dreng derfor ...

Annonce

... af sig selv i løbet af den næste måneds tid måske vil begynde at protestere lidt mod svøbet. Prøv derfor at lægge mærke til hans signaler, når du putter ham og undervejs i søvnen :) Det er måske forklaringen på, at han faktisk sover meget godt om dagen, hvor han kan bevæge sine arme lidt... :)

Når du svøber ham, vil det også være rigtig godt, hvis du kan forsøge gradvist at løsne svøbet mere og mere. Så han stille og roligt får muligheden for netop at bevæge sig, vænner sig til at han godt kan bruge sine arme under søvn osv., og at det er okay ikke at føle sig helt så holdt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har brug for at følge sig holdt, når de skal falde i søvn. Det hjælper dem til at overgive sig til søvnen, og dermed finde fysisk ro. Og derfor er det godt, hvis du starter med at svøbe ham, men så løsner svøbet lidt, når han først sover - det sikrer også, at han ikke får det for varmt.

Og så kan det også være en god idé, at du bruger dine egne hænder til at give ham fysisk ro. I stedet for at svøbe ham, kan du prøve at holde hans hænder med dine hænder foran på brysttet. Det at du holder hans hænder/arme samlet, hjælper ham til at føle sig holdt og ligesom svøbet, kan det være med til at give fysisk ro. Og så slipper du ham og lader ham sove videre. Det kan være en god idé, at du holder dig lidt i nærheden og er parat til at lade ham mærke dine hænder på kroppen igen, hvis han viser tegn til at ville vågne lidt op. Så du netop med dine hænder, din "håndspålæggelse" og varme osv. erstatter svøbet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os