Svar: Dårlig vane ved putning
12. januar 2017
Alder:
4 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er helt naturligt, at din dreng har brug for brystet, før han skal sove. Når han dier hos dig, så bliver han naturligt fyldt op med mælk i maven, og vil sove bedre. Men det at være i din favn og die hos dig gør også, at der udskilles oxytocin, som er et kærlighedshormon, der naturligt hjælper ham med at koble fra og overgive sig til søvnen. Og han må gerne blive ammet før han puttes - det er bestemt anbefalelsesværdigt :)
Og det er som udgangspunkt ikke noget problem, at du ammer din dreng i søvn... Hvis det fungerer godt, hvis du ammer ham og han falder i søvn og derefter flyttes over i sin seng og sover 4 timer, vågner og ammes og derefter sover videre, så er det rigtig fint. Det er kun, hvis han begynder at vågne en gang i timen eller mere og tydeligt har brug for at have dit bryst i munden for at sove, at det bliver problematisk, og at du derfor bør arbejde på at lære ham nye vaner. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer.
Og når jeg læser din beskrivelse, så lyder det du fortæller ganske alderssvarende.Det er helt naturligt, at han sover sin 3. lur først på aftenen og at han derfor går sent i seng. Rigtig mange børn sover i 4 måneders alderen ikke før klokken er 22-23. Det hører med den til rytme de har, og rigtig mange forældre bliver frustrerede over dette, fordi de tror, at børn skal sove kl 20... men det skal de altså ikke i den alder :) Det ændrer sig i løbet af de næste par måneder. Lige nu er det rigtig fint at gøre aftenerne til familietid.
Amning kl 22.30, igen kl 02/03 og igen kl 06/07 er altså lige efter bogen med den alder jeres dreng har og det er vigtigt, at du tilbyder ham brystet her, putter ham tilbage i seng og lader ham sove videre, indtil han så melder sig selv igen :)
Så når du skriver, at du bruger timer på at putte ham om aftenen, er det så fordi du forsøger at putte ham allerede kl 19 og han så først sover kl 22-22.30? Hvis det er tilfældet, så skal du ikke længere kæmpemed ham, men netop lade ham få den powernap mellem kl 19-20 og så lade ham være vågen derefter og først putte ham kl 22-22.30, når han tydeligt viser sig parat. Du skal ikke bruge timer i soveværelset, men tage ham med ind i stuen og så må I hygge jer sammen og være sammen - og gå sent i seng. Det er som sagt helt normalt for alderen :)
Hvis du oplever, at han ofte ammes, falder i søvn og vågner efter 20-30 minutter og atter har brug for brystet, så kan du gøre det, at du ammer ham igen og prøver at putte ham igen derefter. Det er normalt for alderen, at han kan have brug for to amninger på denne måde.
Du kan også gøre det, at du prøver at lægge en skiftning ind imellem amningerne, så du på den måde stadig får ammet ham af to omgange - så du ammer ham, skifter ham og derefter lægger ham til brystet igen - og først derefter så putter ham. På den måde kan du nogle gange opnår at han ikke behøver vågne og søge brystet igen efter 30 minutter.
Så hos jer lyder det faktisk ikke helt til at være en dårlig vane, snarere en del af det udviklingsspring, som han går igennem lige nu og som hører alderen naturligt til :) Men du skal naturligvis være opmærksom på, at han ikke begynder at søge dit bryst igen og igen og kun kan falde i søvn, hvis han har dit bryst i munden eller kommer op i din favn, så du har ham hos dig hele tiden... så kan det være en god idé at ændre vaner :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske