Svar: Problemer med barnevognen
20. december 2016
Alder:
3 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Han lyder ikke glad for sin barnevogn, og det lyder faktisk ikke som om, at du gør noget forkert... Og det er svært at sige, hvad det er. Det kan være så mange ting:
- at vognen står stille (i modsætning til slyngevuggen), som trods alt bevæger sig lidt, hvis han sparker og bruger sin krop lidt...
- at han ikke føler sig omsluttet og puttet som i en hule, hvilket du dog har forsøgt at løse ved at bruge voksiposen...
- at han bliver forstyrret af lyde og udendørsstøj. Der er måske mere stille indenfor end når han sover ude...
- at han får det for varmt eller måske fryser...
- at han føler sig for "pakket ned" og ikke rigtig føler, at han kan bevæge sig...
- ...
Hvis problemet er udendørsstøj, så hjælper det nogle gange at sætte barnevognen eller barnevognskassen indenfor og putte ham i den indendøre - så er lydende de samme, og det han kender og på den måde kan han vænne sig til at sove i sin barnevogn og derefter lære at sove i den udenfor...
Som det er lige nu, og med den alder han har, så tænker jeg dog, at det bør prioriteres, at han får sin søvn, og at I lige nu forsøger at få skabt lidt rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil være godt for både ham og dig fremover - og du er nødt til at tænke lidt frem:) Derfor synes jeg ikke, at du skal kæmpe med barnevognen lige nu, når du ved, at han faktisk sover godt i slyngevuggen. Jeg tænker, det vil være en god idé, at du derfor forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han vænnes til at sove bedre om dagen, sove længere lure og får påvirket sit indre ur til at fornemme dette behov - og hen af vejen kan han så lære at sove i sin barnevogn.
Nogle børn bliver først rigtig glade for barnevognen, når de begynder at kunne sidde op - det vil sige omkring 6 måneders alderen. Nogle gange kan man godt - især med så fysisk stor og stærk en dreng som jeres - vælge at elevere ryglænet lidt (alt efter hvilken type barnevogn man har) eller lægge en babydyne eller lignende i ryggen på ham, så han ikke sidder, men ligger eleveret så meget, at han kan kikke ud og følge med. Det giver dig mulighed for at give ham mælk og direkte derefter putte ham i barnevognen men starte med at lade ham kikke, se lidt på alt det, som I triller forbi og lade sig fylde op med indtryk. Og når han så virker tydeligt parat, så kan du lægge ham ned og lade ham sove videre. Det kan nogle gange gøre, at han så bedre kan sove og ikke vågner op, hver gang han har et søvnstadieskift...
Det kan også nogle gange hjælpe at amme ham af to omgange, så du ammer ham, skifter ham og derefter ammer ham igen, før du så putter ham. Det har nogle gange også god effekt på opvågningen der kan komme efter ca. 30 minutter.
Og så vil jeg også anbefale dig, at du nogle gange vælger at lægge dig og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan ligge ned og amme og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Men han må gerne få bryst og falde i søvn med brystet og tæt ved dig med den alder han har - og du kan blive liggende hos ham, og hvis han så viser tegn til at ville vågne efter 30 minutter, så kan du tilbyde ham brystet igen, før han vågner op og på den måde få ham videre i søvnen hurtigt.
At amme ham i søvn i dobbeltsengen er en måde også at lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse, for at skulle sove. Så han lærer, at det er okay blot at få mælk og falde i søvn... Jeg får lidt på fornemmelsen, at han er en meget observerende dreng, som rigtig gerne vil følge med og opleve, og hvis han er en dreng, der på den måde er rigtig meget på, så vil det være svært for ham at koble fra og dermed svært at sove. Og her kan det at lægge sig i soveværelset, nedrullede gardiner og tæt med mor og så brystet ofte være det som gør, at han får slappet så meget af, at han faktisk sover og sover godt :)
Hvis han fik flaske, så kan man nogle gange også give ham flasken der, hvor man ønsker han skal sove. Altså f.eks. vælge at tilbyde ham flasken i barnevognen, så han ikke oplever det skift, der er fra favn og ned i vognen - som nogle børn også reagere på. Men det lyder ikke som om, at han mangler mælk og der er ikke umiddelbart grund til at du skulle begynde at tilbyde flaske :)
Så.. ja. Det er en god idé at du forsøger at skabe rytme først og arbejder bevidst på 3 lure om dagen. Han kan evt. puttes i slyngevugge formiddag, og så kan du amme ham i dobbeltsengen til middagsluren og når han skal puttes til den 3. lur så kan du vurdere, hvad der vil fungere bedst...
Og en gang imellem, skal du så naturligvis stadig forsøge at putte ham i barnevognen, trille ham en tur og vænne ham til at det er okay at sove der. Evt. forsøge at lade ham opleve lidt af verden, før du lægger ham helt ned og hjælper ham ind i søvnen.
Og også om aftenen vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Igen gerne amme ham af to omgange, evt. amme ham i stuen, derefter skifte ham og gøre ham klar til natten, og så lægger du dig og ammer ham i din seng. Når han er ammet og faldet i søvn, så kan han enten blive liggende i din seng og du kan så amme ham igen, før du selv går i seng og derefter flytte ham til tremmesengen eller du kan amme ham og putte ham i tremmesengen, når du putter ham til natten... det afhænger helt af, hvad du fornemmer vil give ham bedst ro og hjælpe til at få ham til at sove. Ligesom det naturligvis afhænger af, hvad tid han er parat til at gå i seng om aftenen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske