Svar: Putning juleaften

18. december 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære skattepigens mor

Tak for dit brev :)

Jeres datter har en alder nu, hvor hun bedre kan tåle at rytmen ændres og derfor ikke bliver så påvirket af, hvis hun juleaften kommer en time senere i seng. Hvis hun har det godt, nyder alt det som sker, hygger sig osv. så sker der således ikke noget ved, at I ændrer lidt på rytmen den aften...

Men, når det er sagt, så er det også en dag, hvor der sker rigtig mange ting, og hvor det kan være svært for hende at overskue det hele - og det er naturligt ekstra svært, hvis man samtidig er træt. Det kan derfor være en overvejelse værd, om I kan få hende til at sove til middag. Selvom hun normalt springer middagsluren over, så kan det nogle gange godt lykkes at få hende til at sove - især, hvis en af jer eller bedsteforældrene lægger sig sammen med hende, så hun ser, at de andre også sover...

Det kan være en god idé at slække lidt på reglerne, og de traditioner I normalt har - f.eks. at man spiser først, derefter skal man danse om juletræet og så skal man åbne pakker. Det kan være rigtig svært at vente på og meget svært at forstå den rækkefølge, når man ikke er mere end 5.3 år gammel. Og der skal ikke ret meget til, før hun måske bliver ked af det og græder, fordi det hele let bliver lidt for meget.

Derfor er det rigtig dejligt, at I og familien er lidt fleksible og f.eks. prioriterer at ...

Annonce

... danse om juletræet i løbet af dagen, ligesom hun måske skal have lov til at åbne en julegave eller to om dagen - måske ved du, hvad der er i gaverne, så du kan hjælpe hende med at vælge en gave, som giver hende mulighed for at lege og fordybe sig lidt - og dermed går tiden lidt hurtigere :) Og det kan også være en god idé at spise julemiddagen tidligere, måske allerede kl 17, fordi det giver mulighed for at aftenen ikke trækker for langt ud over hendes sengetid.. så kan I stadig nå det hele, før hun måske skal puttes kl. 20...

Hvis man holder fast i traditionerne, spiser sent, sidder ved bordet i mange timer og først pakker gaverne ud til sidst - så er der naturligt en risiko for, at hun bliver overtræt og meget ked af det - og det er ikke hyggeligt for noget. Når det er sagt, så er der naturligvis ingen garanti for at hun ikke alligevel kan være rigtig træt om aftenen og have mere brug for at komme i seng, end brug for at være oppe og "julehygge" og er der så gaver, som hun ikke har nået at åbne, så gør det ikke noget. Det kan også være hyggeligt at få en ekstra gave den 25. december :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og læs også meget gerne min artikel "Børnevenlig og hyggelig juleaften", som du finder i min artikelsamling :) Den sendes også ud med nyhedsbrevet i dag.

Rigtig glædelig jul til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger