Svar: Putning juleaften
18. december 2016
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Jeres datter har en alder nu, hvor hun bedre kan tåle at rytmen ændres og derfor ikke bliver så påvirket af, hvis hun juleaften kommer en time senere i seng. Hvis hun har det godt, nyder alt det som sker, hygger sig osv. så sker der således ikke noget ved, at I ændrer lidt på rytmen den aften...
Men, når det er sagt, så er det også en dag, hvor der sker rigtig mange ting, og hvor det kan være svært for hende at overskue det hele - og det er naturligt ekstra svært, hvis man samtidig er træt. Det kan derfor være en overvejelse værd, om I kan få hende til at sove til middag. Selvom hun normalt springer middagsluren over, så kan det nogle gange godt lykkes at få hende til at sove - især, hvis en af jer eller bedsteforældrene lægger sig sammen med hende, så hun ser, at de andre også sover...
Det kan være en god idé at slække lidt på reglerne, og de traditioner I normalt har - f.eks. at man spiser først, derefter skal man danse om juletræet og så skal man åbne pakker. Det kan være rigtig svært at vente på og meget svært at forstå den rækkefølge, når man ikke er mere end 5.3 år gammel. Og der skal ikke ret meget til, før hun måske bliver ked af det og græder, fordi det hele let bliver lidt for meget.
Derfor er det rigtig dejligt, at I og familien er lidt fleksible og f.eks. prioriterer at danse om juletræet i løbet af dagen, ligesom hun måske skal have lov til at åbne en julegave eller to om dagen - måske ved du, hvad der er i gaverne, så du kan hjælpe hende med at vælge en gave, som giver hende mulighed for at lege og fordybe sig lidt - og dermed går tiden lidt hurtigere :) Og det kan også være en god idé at spise julemiddagen tidligere, måske allerede kl 17, fordi det giver mulighed for at aftenen ikke trækker for langt ud over hendes sengetid.. så kan I stadig nå det hele, før hun måske skal puttes kl. 20...
Hvis man holder fast i traditionerne, spiser sent, sidder ved bordet i mange timer og først pakker gaverne ud til sidst - så er der naturligt en risiko for, at hun bliver overtræt og meget ked af det - og det er ikke hyggeligt for noget. Når det er sagt, så er der naturligvis ingen garanti for at hun ikke alligevel kan være rigtig træt om aftenen og have mere brug for at komme i seng, end brug for at være oppe og "julehygge" og er der så gaver, som hun ikke har nået at åbne, så gør det ikke noget. Det kan også være hyggeligt at få en ekstra gave den 25. december :)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og læs også meget gerne min artikel "Børnevenlig og hyggelig juleaften", som du finder i min artikelsamling :) Den sendes også ud med nyhedsbrevet i dag.
Rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske