Svar: Dårlige søvnvaner og lang putning

15. december 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og bekymrede mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :) Og tillykke med, at du venter dig igen, hvor dejligt :)

Med den alder jeres datter har og det faktum, at der stadig er 5-6 måneder til en lille ny baby ankommer, så synes jeg faktisk, at det vil være en god idé, hvis I lige nu bruger lidt tid og kræfter på at vænne jeres datter til at falde i søvn i egen seng - og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove hele natten...

Hun har en alder nu, hvor hun godt forstår, at I ikke er forsvundet, selvom hun ikke kan se jer. Hun har så meget rum fornemmelse, at hun nu er helt med på, at når hun ligger i sin seng, så er I i stuen eller i soveværelset. Hun kan kalde på jer, I kan komme ind til hende - hun er ikke forladt.

Det betyder dog ikke, at hun ikke kan have svært ved at sove. Netop med den alder hun har, så er det ofte rigtig svært at skulle slippe dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra og overgive sig til søvnen - og når hun endelig sover, så sover hun ofte også uroligt, kan vågne, smågræde og nogle gange også snakke i søvne - simpelthen fordi hun drømmer rigtig meget lige nu. De urolige nætter hører derfor alderen til :)

Har hun en putteklud/bamse, og har I indført en godnathistorie? Det vil være en rigtig god idé, fordi det stille og roligt kan erstatte behovet for jer.

Kluden eller bamsen skal følge hende i løbet af dagen. Den skal være der mere eller mindre altid, bruges når hun er ked af det, når I kører i bil, når hun er i klapvogn, når hun skal sove middagslur, puttes til aften, når hun er hjemme, når hun er i vuggestue osv.

Godnathistorien er god, fordi den er med til at lære hende, at hun ikke behøver holde jer i hånden hele tiden. Hun puttes, ligger ved siden af jer, falder til ro ved at I sidder der, læser højt osv. Men hver gang I skifter side, så er hun nødt til at slippe jeres hånd, for at I kan skifte side og læse videre. Der er altså et formål med at hun skal slippe jer, som ikke handler om, at I ikke vil holde hende i hånden, men som handler om, at I er nødt til at bruge jeres hånd for at skifte side i bogen og læse videre. Og stille og roligt er min tanke, at hun begynder at kunne undvære jeres hånd mere og mere - især, hvis hun så samtidig har en bamse, putteklud eller lignende hos sig :)

Puttetidspunktet er vigtigt. Jeg skønner at hendes søvnbehov vil være ca. 13 timer i døgnet, og jeg tænker, at I måske putter hende lidt for tidligt. I bruger ofte en time eller mere på at få hende til at falde i søvn, og det hun lærer nu er, at det netop skal tage så lang tid at sove... Hun skal derfor puttes senere, for at få en erfaring med sig om, at putning og det at falde i søvn består af et ritual, hvor hun puttes i seng, puttes med klud, bamse eller lignende, får læst historie og sover inden for ca. 15 minutter. Derfor skal I prøve at putte hende så sent, at I tænker, at det vil være relevant for hende at falde i søvn inden for dette tidsrum...

Og det betyder, at I så samtidig også skal sørge for, at hun ikke begynder at stå meget senere om om morgenen. Det er ikke om morgenen at nattesøvnen skal være længere - hvis den skal være længere - og det er heller ikke middagsluren, der skal forlænges. Der skal derfor holdes fast i dagsrytmen og hun må fortsat meget gerne vågne af sig selv og starte dagen omkring kl 06, sove 2-3 timer i vuggestue (men hun skal ikke begynde at sove mere) og så blive puttet omkring kl 19.30-20 - så hun samlet når op på ca 13 timers søvn i døgnet.

Når hun vågner i løbet af aftenen og om natten, så vil det være rigtig godt, hvis I kan holde fast i at hun ikke skal ind i soveværelset, men skal sove videre i eget værelse. Det kan nogle gange være en idé at have en madras på gulvet i børneværelset, så I med det samme kan reagere og være der for hende, når hun vågner. Også meget gerne give hende den nærhed, som hun viser behov for - men holde fast i, at hun skal sove videre på værelset. Hun bliver mere og mere bevidst og lyder til at have lært, at når hun vågner, så kan hun komme ...

Annonce

... ind og sove videre hos jer - og derfor vågner hun og søger jer. Men igen af jer lyder til at sove særlig godt på denne måde og derfor vil det være helt okay, at i lige nu forsøger at holde fast i, at hun sover hele natten på sit værelse.

Hvis det viser sig, at hun ikke er i stand til at sove videre på eget værelse, bliver alt for ulykkelig og alt går op i hat og briller, så må I naturligvis gerne tage hende ind til jer - MEN, det vil være rigtig godt, hvis I så kan putte hende tilbage i egen seng igen, når pladsen efter et par timer bliver for trang - eller når I selv går i seng. Hvis hun oplever at falde i søvn i egen seng om aftenen og begynder at opleve også at vågne i egen seng om morgenen, så kan det være lettere at få hende videre i søvnen om natten - uden at hun behøver komme op og ind til jer : ) Ofte kan hun ikke huske, at hun har været omkring jer om natten, og det kan derfor udnyttes lidt :)

Med hensyn til at far putter, så lyder det rigtig fint - dog vil det være rigtig godt, hvis far ikke blot putter, men også forsøger at gøre noget af alt det, som leder op til putning. Far kan give hende bad, smøre hende med creme, massere hende lidt osv. Derefter må hun gerne få en godnatgrød eller en banan i køkkenet, evt. sammen med en kop mælk (lun eller kold). Så får hun børstet tænder - og så bliver hun puttes med kærtegn, bamse/putteklud og godnathistorie. Nogle gange putter far - det bliver naturligt, hvis han har gjort alt det indledende, og andre gange er det mor. Det er dog vigtigt, at I begge siger godnat til hende :) Hun kan naturligt ikke forstå, hvis du ikke vil sige godnat, hvis du er hjemme. Det kan være utrygt for hende, hvis hun føler sig afvist og det vil naturligt ikke hjælpe hende til at falde trygt i søvn og sove godt :)

Det er også en mulighed, at I bruger det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det handler om, at I skal stille jer og lave noget praktisk i nærheden. Altså gennemføre et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så vil det være godt at være i nærheden og lave noget praktisk. Det kan være at stryge tøj eller lægge tøj sammen.

Det er vigtigt, at I står i nærheden, så hun kan se jer. Hun skal ikke behøve rejse sig for at tjekke op på, om I er der. I kan give hende masser af verbal kontakt og berolige hende med ord, men uden at sidde med hende eller sidde direkte hos hende. Imens du står og stryger, kan du således sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat" eller hvad du nu vil sige.

Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Hun får på den måde også en fornemmelse af, at I ikke bare sidder og venter på, at hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres datter kan kalde lidt "Moaar?" eller "faaar?", og du eller far kan svare og reagere på hende "ja, jeg er lige her, sove nu skatterpige", så hun igen og igen hører, at det er det hun skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra hende, du er der, passer på hende.

På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage, og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. I kan derfor sige f.eks. "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør hende mere rolig ved at være i sin seng.

Det kan være en metode der er god at bruge, når barnet skal lære at sove, falde i søvn trygt og med en viden om, at mor og far er der - men uden at I behøver sidde og vente på at hun falder i søvn :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og held og lykke med soveprojektet - måske juleferien skal bruges på nye vaner og ritualer..:)

Rigtig god jul til jer alle tre - og den lille i maven :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år