Svar: Hjælp! Min 8 mdr gamle søn sover meget dårligt om natten
12. december 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Majken
Tak for dit brev og velkommen til - og ja, du har naturligvis helt ret - selvom man er 4. gangsmor, så kan det bare være en helt ny situation og intet af det, som tidligere har fungeret, ja det virker bare ikke på lillebror :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Først er det vigtigt for mig at sige, at lillebror faktisk "følger bogen" meget godt. Det er dine andre børn, som ikke helt har fulgt det, som man normalt ville forvente. Det er f.eks. helt normalt, at når børn bliver 6 måneder og begynder at indtage mere skemad, at de så har brug for mælk på ydertidspunkterne. De fleste børn har brug for at indtage deres behov over døgnets 24 timer, og netop fordi skemaden begynder at fylde i maven, så kan barnet ikke indtage væske nok ved siden af, - og har derfor naturligt brug for mælken sen aften og tidlig morgen.
Med den alder din dreng har nu, hvor han er 8 måneder gammel, så vil det være passende med 3 amninger i døgnet - og jeg anbefaler, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han faktisk kun skal ammes en gang i løbet af dagen, men til gengæld har brug for at blive fyldt lidt ekstra op før du selv går i seng - og om dagen skal han så tilbydes mange små måltider og vand af kop.
Jeg anbefaler også, at du nu begynder at indføre et bad om aftenen. Hvis badet ligger ca en time før han puttes og hvis det afsluttes med god frottering af kroppen, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. så kan det hjælpe ham til bedre fysisk ro, når han skal sove. Og det er naturligt svært for ham at finde fysisk ro, fordi han har den alder han har, øver sig motorisk osv.
Og så anbefaler jeg, at du indfører en godnatgrød. Grøden skal ligge efter badet og være en fast del af hans putteritual. Grøden mætter ham lidt ekstra til natten sammen med mælken og giver ham en god ro - og så sikrer den, at han ikke behøver vågne og søge brystet om natten eller behøver få brystet tidlig morgen. I stedet kan dagen starte med grød og vand af kop. Samtidig vil det at morgenamningen fjernes ofte gøre, at han får lidt mere appetit og således fra morgenstunden spiser mere, så der bliver skabt mæthed nok hele dagen igennem :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og skal ikke ammes først
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14 som nu. Skal ikke falde i søvn med brystet i munden, men ammes og derefter puttes og registrere, at han sover uden bryst i munden.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker, små hapsere og også større stykker, som han kan sidde med i hånden og selv gnave sig igennem. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres efterfølgende godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Ca 19.30 Tilbydes en godnatgrød - en grovere grød som øllebrød, havregrød, flerkornsgrød. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 som nu
Sen aften 23.30-24: Ammes og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Hele nattens forløb hænger naturligt sammen med, hvordan dagen forløber og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge en dagsplan jf ovenstående. På den måde sikrer du ham både mad og mælk/væske nok og sikrer dermed, at han ikke behøver søge det om natten.
Det er også rigtig godt, at du har fået ham tjekket ved lægen. Det er altid vigtigt at sikre sig, at han ikke har ondt - det kan f.eks. være ørerne som giver problemer i denne alder. Og det er naturligvis synd for ham, hvis han har væske i ørerne - det skal han behandles for :) For en sikkerhedsskyld kan du godt elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, når han skal sove.
Det er helt normalt at børn især i 8-10 måneders alderen sover meget uroligt. Det er også helt normalt, at de netop i denne alder, ofte sover lidt mindre end de egentlig behøver, det er som om at de ikke vil gå glip af noget og derfor vægrer sig mod at sove. Det er også helt normalt at børn i denne alder søger ekstra fysisk kontakt og at behovet for bryst kan øges. Det handler alt sammen om den udvikling de går igennem i netop denne alder - det man også kalder for separationsfasen.
At han er i separationsfasen betyder, at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
I denne periode, hvor han øver sin selvstændighed og forsøge at finde ud af verden mere og mere på egen hånd, vil han naturligt have behov for at mærke dig lidt ekstra. Han kan ikke separere sig, hvis ikke han føler sig knyttet til og derfor vil han i denne periode ofte virke mere klyngende. Han har brug for at sidde lidt mere på skødet, og søger dig (og måske brystet) lidt ekstra.
Han øver sig motorisk både om dagen og om natten og han kan naturligt lægge sig i kravlestilling, rokke frem og tilbage, vende og dreje sig, forsøge at rejse sig ved tremmerne i sengen osv. Det er naturligt svært for ham at finde fysisk ro, når han skal sove - og nogle gange skal han have lov til at tumle lidt omkring og på den måde komme af med lidt ekstra overskudsenergi - andre gange skal du være der, stå ved ham med dine hænder, hjælpe ham til fysisk ro i kroppen og til netop at overgive sig til søvnen ved at du holder dine hænder på ham og lader ham mærke din nærhed og tilstedeværelse.
Han er så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra ham. Han kan ikke forholde sig til, at du er lige ude på den anden side af væggen. Han ved ikke, at du sidder i stuen, når han ligger på sit værelse. Når han ikke kan se dig, føler han sig naturligt forladt og alene. Derfor græder han, når du går fra ham - og ligeså snart du kommer tilbage, så lyser han op i et stort smil. Det er ikke fordi han er beregnende eller ude på at "snyde" dig - det er fordi han bliver oprigtigt glad for at se dig og mærke, at du ikke er forsvundet, for det troede han, at du var.. Derfor er jeg ikke tilhænger af, at du går fra ham, hvis han er ulykkelig og ked af det - så er det langt bedre, at du bliver hos ham, hjælper ham til ro med dine hænder og nærhed, og han så falder trygt i søvn i løbet af 10-15 minutter.
Du skal altså prøve at vurdere, om han har brug for at tumle lidt rundt i sin seng og komme af med lidt overskudsenergi før han er parat til at sove - og det behøver du så ikke sidde og vente på, så går du bare tilbage til ham og hjælper ham med at overgive sig til søvnen, når han er parat. Eller om han er utryg og ked af at du går fra ham. Hvis han er det, så skal du være der for ham og ikke forlade ham :)
Separationsfasen er en periode, det er en udviklingsfase, I skal igennem, og det varer som regel et par måneder.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jule til hele jeres familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske