Hjælp! Min 8 mdr gamle søn sover meget dårligt om natten

12. december 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hjælp! Min 8 mdr gamle søn sover meget dårligt om natten

Hej Helen

Vi er ved at gå fuldstændig ud af vores gode skind herhjemme. Vi har en dejlig dreng på 8 mdr. Han var 3860 g og 52 cm da han blev født ved en rigtig god og hurtig fødsel.

Han havde dog fået sig viklet ind i en forvejen for kort navlestreng, så når jeg pressede, strammede strengen sig omkring ham, og pga den åbenbart var for kort, holdt den ham tilbage i at komme ud. Det opdagede den dygtige jordmoder hurtigt og fik den klippet over, så jeg kunne presse ham ud, men han kom så ud uden at trække vejret og helt blå. Men de fik hurtigt liv i ham. Og jeg opfattede slet ikke hvad der foregik før bagefter. Så der var ikke nogen dramatisk stemning.

Lige fra starten af har han været god til at sove om natten. Ikke så meget om dagen. Det har været en kamp frem til han blev ca 5 mdr. Så begyndte jeg at kunne se et mønster i dagsrytmen og han kunne efterhånden falde i søvn selv flere og flere gange, og sove et par timer i træk.

Men om natten har jeg nærmest fra dag et kunne ligge ham i hans seng, og så faldt han selv i søvn. Og fra han var en uge, sov han på sit eget værelse. Jeg har max været oppe et par gange for at amme ham mens han var helt ny, og da han blev 5 uger sov han pludselig fra den ene dag til den anden op til 10 timer i træk uden at vågne. Jeg følte mig som den heldigste på jorden og accepterede derfor at dagene var noget mere rodet.

Jeg har tre størrer børn i forvejen, og har med alle tre gået meget op i at give dem en god og stabil søvnrytme så tidligt som muligt. Og de var alle tre super gode til at sove om dagen. De to 4 timer 2 gange om dagen, og de har alle fra de var 6 mdr lært at sove fra kl 20-6 uden at vågne og blive ammet. Det har med alle tre taget mig max en uge at få dem lært det, ved være konsekvent, og bare give sutten når de vågnede og græd.

Men ham her, vores lille krudsugle, han er bare en helt anden. Da han begyndte på skemad, lige før han blev 6 mdr, ændrede han pludselig karakter om natten, og begyndte at vågne mere og mere. Og være fuldstændig utrøstelig. Først tænkte jeg om jeg var gået for hurtigt frem med den nye mad, så hans mave var kommet på overarbejde, så jeg prøvede at skære ned på måltiderne og give ham lidt mindre ad gangen, og amme noget mere i stedet. Men der skete ingen ændring. Der kom lige en god nat indimellem hvor det var nok at give ham en sut og så sov han videre med det samme, og straks åndede vi lettede op, og tænkte, pyha så er det da ved at vende igen. Men næh nej, næste nat var det det samme igen. Og sådan har det nu været i over 2 mdr.

Hans dag ser nogenlunde sådan her ud.

06.30 vågner han ca. og bliver ammet i sengen (tager max 10 min. Han er en hurtig spiser) og ligger så og hygger sig lidt med mor og far
07.00 står vi op og han får grød
09.00 bliver han ammet inden han kommer ud i sin barnevogn. nogle gange falder han i søvn med amningen nogle gange gør han ikke, men falder fint i søvn i sin barnevogn alligevel
11.00 ca. vågner han.
11.30 får han frokost. er lige begyndt med lidt rugbrød og slutter af med grød til han er mæt
13.30-14.00 bliver han ammet inden han skal ud og sove igen.
15.30-16.00 vågner han og kort tid efter får han det af en bolle med ost han gider at spise (er jo helt nyt for ham) og små stykker frugt
18.00 ca får han aftensmad. Han får sweet potatoes med forskellige grøntsager og fisk eller kød. Han vil ikke spise kartofler, men sweet potatoes elsker han. Er det muligt at vi spiser på samme tid får han lidt smagsprøver af ...

Annonce

... vores mad. Ellers får han dessert mens vi spiser.
19.45 gør jeg ham klar til at komme i seng. Han får nattøj på, og kommer ned og hygger med resten af familien i 10-15 min, og så går jeg op på hans værelse og ammer ham og ligger ham i seng. Og han er vågen når han bliver lagt i seng, og finder 90% af gangene selv ud af at falde i søvn. De sidste 10% skal han lige have en sut et par gange og ligges på sin pude igen, og så er det det.
00.00 ca vågner han igen, og der er jeg begyndt at amme ham i håbet om at han så sover resten af natten. (ja man håber jo hver dag, at i nat, så er det natten)

Og så vågner han ellers bare derudaf. Feks kl 02 og skriger og roder rundt i seng og prøver at sætte sig op. Jeg går ikke ind til ham lige med det samme jeg høre ham, men giver ham lige muligheden for at selv falde til ro. Men gør han ikke det giver jeg ham sutten, lægger ham ned igen og ligger dynen over ham og prøver at berolige ham, alt imens han skriger fuldstændig hjerteskærende og basker med arme og ben. jeg går ud og nogle gange stopper han faktisk med at skrige når jeg er gået ud, men så kan der gå alt fra 30 sek til 5 min så skriger han sådan igen, og så lader jeg ham skrige lidt før jeg går derind igen, og sådan kan det fortsætte i over en time. Nå han så endelig sover igen, så er det meget forskelligt om han så sover til næste morgen eller allerede vågner efter en time eller to, og det hele gentager sig. Det er ikke engang sådan at han falder fuldstændig til rå hvis jeg tager ham op. Nogle gange prøver han at skubbe en væk og ligger ikke roligt i mine arme.

Og sådan er hver nat. Vi har været hos lægen og få tjekket hans øre, og de fejler intet.
Han har dog lige få to tænder der lige er brudt igennem. Og for en mdr siden kom han fra vugge over i tremmeseng, da vi troede han måske vågnede pga pladsmangel, når han nu bevæger sig mere i søvne.

Om dagen er han nem nok, dvs han er noget krævende og vil underholdes, men er alt i alt en glad og harmonisk dreng der følger sin udvikling fint. Han vejer 8300 g og er 70 cm nu. Han spiser godt synes jeg, selvom det selvfølgelig også kan svinge fra dag til dag. Men sådan generalt spiser han gode store portioner, især af det mad han kender.

Mine tre større børn, har jeg med min eks mand, så de to af dem har vi 50/50. Så har også tænkt om han er forvirret over at der er en uge hvor de er her og der er fuld hus, og så er der pludselig en uge hvor de er væk og der er mere stille her.

Det er ihvert fald ved at være super frustrerende, ikke bare pga den manglende søvn, men også fordi man ikke ved om man gør det rigtige ved at lade ham skrige og så gå ind og give sutten osv, da det jo var sådan jeg lærte de andre tre at sove igennem, og jeg mindes ikke de har opført sig på denne måde, med mindre de var syge. Eller om man burde tage ham op, amme ham eller trøste ham. Kan han virkelig være sulten, eller har han mareridt, eller er det her bare et tigerspring der trækker tænder ud. Og i så fald, hvordan takler man det bedst. Jeg vil så nødig ende ud i at give ham nogle nye vaner som vi så bare skal kæmpe med at tage fra ham senere. For så bliver det jo en skrue uden ende. Feks som at lade ham sove hos os, give ham en flaske (har han aldrig fået) tage hans seng ind til os, vænne ham til at sove i vores arme ect. ect.

Pyha sorry det blev iidt langt. Men har da erfaret at selvom man er mor til 4, så kan man ikke bare køre moderskabet på rygraden he he.

Ser frem til at høre fra dig

Hilsen Majken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig