Svar: At falde i søvn selv og lidt om amning

12. december 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Carolines mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som en rigtig god idé at udnytte fars mulighed for juleferie, til at få skabt lidt nye rutiner hos jer. Det er lidt lettere, når I er to voksne der kan hjælpe hinanden og måske også skiftes til at tage over om natten, hvis og når det bliver nødvendigt :)

Der er ingen tvivl om, at en del af jeres datters uro handler om hendes store motoriske udvikling. Hun er en fysisk stor pige og hun lyder til at være motorisk stærk og rigtig godt igang. Hun lyder til at være i begyndende separationsfase og det påvirker hende både motorisk og mentalt.

Det er naturligt svært for hende at finde fysisk ro, når hun skal sove. hun har en stor fysisk rastløshed, det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig - og det er naturligt, at hun lige nu lægger sig op i kravlestilling, ligger og vugger frem og tilbage (det kaldes headbanging), triller omkring, øver sig i at hive sig op ved tremmerne osv. Og det er her rigtig godt, at du/I forsøger at hjælpe hende til fysisk ro ved at holde hænderne på hende, lade hende mærke, at I er der. Eller ved at trille eller vugge hende lidt, så hun på den måde lulles ind i søvnen.

Det at hun bevæger sig fysisk mere omkring gør også, at hun lige nu oplever verden større, får rigtig mange indtryk og naturligt rigtig gerne vil følge med i alt, hvad der sker omkring jer - og det gør det ekstra svært for hende at koble fra. Det er svært at slippe dagen og mærke efter og fornemme træthed og behov for at sove, når man rigtig gerne vil opleve og lære verden at kende :) Alt hvad hun oplever skal også bearbejdes, når hun sover, så hun drømmer også rigtig meget lige nu og sover derfor ekstra uroligt.

Og så er det også sådan, at når børn skal separere sig, øve sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, så vil de naturligt klynge sig lidt ekstra. Man kan ikke separere sig, hvis ikke man føler sig knyttet til. Og derfor søger hun jer ekstra i øjeblikket. Nogle gange om dagen - hvor hun f.eks. kan blive ked af det, hvis I går på toilettet eller går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen, men især når hun skal sove og om natten. Her har hun ekstra brug for at mærke jer, mærke den tætte fysiske kontakt og fornemme, at I stadig er der for hende. Hun er så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke, at I er på den anden siden af væggen. Hun er nødt til at se jer, for at forstå at I ikke er forsvundet. Når hun ikke kan se jer, føler hun sig naturligt forladt og alene... Derfor er det f.eks. vigtigt, at I ikke bare putter hende i seng og går fra hende - og lader hende græde sig i søvn :)

Når hun søger brystet ekstra om natten, så skyldes det altså både alder og udvikling, separationsfasen og behovet for at mærke dig nær.. men det hænger naturligt også sammen med, at hun er vant til at få bryst, som en fast del af sit putteritual, ligesom hendes indtag af mad og væske i løbet af dagen spiller ind.

Det vil være passende med 4 amninger i døgnet nu - og jeg vil anbefale, at disse 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag - og det betyder også, at hun nu skal lære at sove formiddagslur uden at få brystet først. Formiddag og eftermiddag skal hun tilbydes mellemmåltider og vand af kop i stedet for brystet.

Det er rigtig dejligt, at jeres datter nu er begyndt at sove lidt længere lure om dagen. Netop når hun udvikler sig så meget, så er dagssøvnen særligt god for hende, så de lange lure skal hun have lov til at tage. Det betyder dog, at nattesøvnen naturligt så vil være kortere. Samlet skal I regne med, at hun måske har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 3.5-4.5 time i løbet af dagen, fordelt på to lure - og så sover ca. 10-11 timer om natten.

Jeres datter sover ofte 1.5-2 timer formiddag og 1.5-2 timer til middag og når således samlet op på 3.5-4 timers dagssøvn - super fint! Men hvis hun starter dagen kl ca. 6-6.30, så vil hendes udregnede puttetidspunkt ikke skulle være før omkring kl 19.30-20... Og I putter hende ofte allerede kl 19.. Jeg tænker, at det sandsynligvis er derfor, at I synes det er svært at få hende til at overgive sig til søvnen og ofte oplever, at der går en halv time eller mere før hun sover. I er derfor nødt til at se lidt på hvor meget hun sover i løbet af dagen for at finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen - og det lyder for mig som om, at hun måske skal puttes lidt senere...

Det samme gælder også om dagen. Det kan godt lyde som om, at I skal prøve at putte hende lidt senere, end I gør lige nu, for at se om det kan hjælpe hende til lettere at overgive sig til søvnen, når hun så puttes. Også for at sikre, at eftermiddagen ikke bliver for lang for hende.

Jeg vil anbefale, at I en periode forsøger at lægge hendes bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt og hjælper hende med både at finde fysisk ro og koble fra, når hun så puttes til middagsluren efterfølgende. Samtidig forlænges hendes aktive vågne periode midt på dagen, så middagsluren måske netop kan ligge lidt senere og hele dagen på den måde hænge bedre ...

Annonce

... sammen for jer.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og må gerne sove videre hos mor - men skal ikke ammes yderligere før I så står op :)

Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop og må også gerne få små bidder af en blød bolle med lidt smør, hvis hun kan tygge det :)

Puttes direkte efter formiddagsmåltidet til formiddagslur ca 9.30-10 - uden at blive ammet først. Sæt hende evt. i barnevognen og tril hende en tur, så hun på den måde vænnes til at skulle sove uden at få brystet først - læg hende først ned, når hun viser sig parat og læg mærke til hvad klokken er :)

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller det kan være en færdiglavet babymiddagsret. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden som nu. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov

13.30: Tilbydes evt. lidt bananmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur direkte derefter.

Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med topping af frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Dette mellemmåltid erstatter den tidligere amning og hun skal derfor ikke længere ammes her :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Maden skal smage af noget og have mere og mere bid. Suppleres gerne med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Hygger, leger, putter i løbet af aftenen...

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, hvis hun vil og kan. Puttes tilbage i egen seng og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem betyder 5-6 timer uden mælk, f.eks. fra 23.30 til 05...

Når du ammer hende før middagsluren og før putningen om aftenen, så er det vigtigt, at hun nu ikke falder i søvn med brystet i munden. Hun skal stadig ammes, men hun skal lige nå at slippe brystet før hun sover helt. Hun skal lære at overgive sig til søvnen og registrere at brystet er ude af munden og uden at ligge i din favn.

Det betyder at du ikke skal putte hende imens hun er vågen, men i stedet prøve at flytte hende til egen seng lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten sover, kæmper med at holde øjnene åbne - flytte hende, så hun lige når at følge med i, at hun rent faktisk flyttes. Stå ved hende, holde hænderne på hendes krop, så hun stadig kan mærke at du er der, men så hun lærer at sove lidt på afstand af dig/jer. Vugge hende i sengen eller trille hende lidt i barnevognen, så hun lulles i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove.

Det er helt okay, at du nogle gange vælger at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Det må du stadig gerne gøre. Men prøv om du så her kan lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt. Så hun slipper dit bryst, smiler til dig, triller om på siden og sover - igen for at sikre, at hun ikke forbinder det at have brystet i munden med at skulle falde i søvn.

Det lyder som om, at I om aftenen nogle gange bruger det kan kan kalde "op-ned-metoden" - tager hende op, vugger beroliger, putter igen, når hun atter er rolig osv. og gentager indtil hun er okay med at ligge i sin seng og falde i søvn. Det er rigtig fint. Det må du fortsat gerne gøre, netop for at lære hende, at hun ikke behøver brystet og heller ikke behøver være i dine arme for at sove. Prøv dog også om du nogle gange kan få hende videre i søvnen uden at hun skal tages op, men i stedet ved at du beroliger med dine hænder eller vugger hende lidt, hvor hun ligger. Det lyder som om, at det ofte lykkes ved middagsluren, hvor hun nogle gange har en opvågning efter ca. 50 minutter, og det du gør her, kan du forsøge at overføre til nætterne... :)

Det lyder som en fin plan at forsøge at komme hende på eget værelse nu. Hvis hun er vant til at falde i søvn og sove i sin tremmeseng, så er det rigtig godt - det gør det lettere at flytte hende til eget værelse. Sengen, måden hun bliver puttet på, rutinerne osv. vil være de samme, hun kender det og det er trygt og dejligt - eneste forskel er, at hun ligger i et andet rum.

Det kan også være en god idé, at far forsøger at hjælpe om natten. Når mor har ammet sen aften og putte lillepigen tilbage i egen seng, så kan far tage over, når og hvis hun efterfølgende vågner. Så hun på den måde lærer, at hun ikke behøver brystet, men stadig kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Far kan give hende dette, men kan ikke amme og dufter heller ikke af mælk, så det kan nogle gange være lettere for far at få hende videre i søvnen netop fordi hun ikke bliver forstyrret af mælkeduft, når det er ham :) Og så er det naturligvis også en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at hun spiser og drikker nok om dagen (jf. dagsplanen:))

Hvis du ammer hende 4 gange i døgnet og bruger mme i hendes grød og mos, så bliver hun rigtig fint dækket ind med kalk osv. Hun vil ikke mangle noget. Netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet :)

Håber I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med jeres jule-sove-projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene