Svar: Rytme og søvn - 3 måneder

28. november 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 3-4 måneder er 15 timer i døgnet. Barnet trives i denne alder ofte rigtig godt med en rytme, hvor barnet sover 3 lure dagligt og ofte går barnet sent i seng. Det betyder, at mange forældre oplever, at deres barn har en vågenperiode om aftenen og måske først sover, når klokken er 22...

De 15 timers søvn vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 5 timer i løbet af dagen fordelt på de tre lure og sover ca. 10 timer om natten. Og ja - jo længere dagssøvnen er, jo kortere vil nattesøvnen derfor ofte være og omvendt :) Det betyder, at hvis barnet f.eks. sover 6 timer samlet i løbet af dagen, så vil nattesøvnen måske kun være på 9 timer. Sover barnet 11 timer om natten, så vil barnet om dagen måske kun sove ca. 4 timer...

Som udgangspunkt skal børn have lov til at sove, når de sover. De falder naturligt i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt igen, når de ikke længere har brug for søvn. Derfor skal børn som udgangspunkt ikke vækkes, men skal have lov til at sove, som de viser behov for :) Men når det er sagt, så skal du naturligvis også hjælpe din dreng ind i en rytme, hvor han ikke begynder at bytte rundt på nat og dag. Det er begrænset hvor henholdvis kort og lang en dagssøvn og en nattesøvn kan være, hvis døgnet skal hænge nogenlunde sammen for jer alle sammen.

Det vil være rigtig godt i forhold til hans alder, at han får mælk min. hver 3-4 time. Det er vigtigt, at han hjælpes til at spise tilstrækkeligt i løbet af dagen, så han ikke behøver søge behovet opfyldt om natten. Hvis han kan sove et længere søvnstræk på f.eks. 4-5 timer, så er det bedre, at han gør dette mellem kl 23 og 03/04, hvor du selv har brug for at få din søvn, end at han gør det om dagen.

Der sker udviklingsmæssigt også rigtig meget med ham. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og han skal stimuleres og bruge sig selv både motorisk og mentalt, når han er vågen. Han skal naturligvis puttes, når han er træt og har brug for at sove, men nogle gange vil han f.eks. godt kunne gabe, fordi han keder sig og ikke fordi han er træt. Og hvis du putter ham her, så vil han naturligt protestere, fordi han ikke vil sove, men i stedet søger underholdning. Derfor kan det nogle gange være en god idé at lege lidt ekstra med ham, synge for ham, pludre med ham osv. og så putte ham ½ time senere, hvor han så er mere parat til at sove og derfor naturligt også lettere overgiver sig til søvnen.

Og stille og roligt skal du begynde at se hans dag inddelt i vågne, aktive timer, hvor han netop stimuleres, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og så perioder, hvor han hjælpes til at koble fra og overgive sig til søvnen :)

Han må naturligvis gerne sove en lang middagslur på 3-4 timer. Det er helt okay, hvis han trives med en lang lur midt på dagen - men så vil hans formiddagslur og dagens 3. lur naturligt ofte være lidt kortere - og hvis han samlet sover f.eks. 6 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn naturligt vare ca 9 timer, som du også beskriver. Det er helt okay - både han og I trives lige nu med den rytme. Det betyder, at han måske er putteklar kl 22 og sover til klokken 07, hvor dagen så starter.

Han må også gerne sove en længere formiddagslur - du skriver, at den kan variere i længde, så nogle gange sover han 2, andre gange 3 og atter andre gange 4 timer. Den fleksiblitet må meget gerne være der :) Jeg går ud fra, at hvis han sover 3-4 timer om formiddagen, så sover han en kortere ...

Annonce

... middagslur... og dagens 3. lur ligger sikkert også senere.

Men hvis han f.eks. begynder at sove 8 timer i løbet af dagen, så nattesøvnen begynder at vare 7 timer, så mængden af søvn er lige stor dag og nat, eller hvis dagssøvnen er længere end nattesøvnen, så synes jeg, at det vil være relevant, at du vækker ham af hans dagssøvn. Når og hvis du vækker ham, skal du naturligvis gøre det nænsomt og kærligt. Hvis han har naturlige opvågninger i sin søvn, hvor du lige nu giver ham sutten, vugger ham eller triller ham for på den måde at lulle ham videre ind i søvnen, så kan du udnytte en af disse perioder til at vække ham i stedet.. Så du på den måde får afkortet hans søvn lidt.

Som jeg læser dit brev, så lyder det dog som om, at rytmen lige nu fungerer for jer. Du skriver, at han som udgangspunkt spiser hver 2-3 time. Han sover ofte en længere lur på 3-4 timer (og det må han som sagt gerne), og det er fint og naturligt, hvis han går sent i seng. Han ammes igen omkring midnat og sover så til kl 04 - det lyder super fint.

Den motoriske uro hører alderen og udviklingen til. Det er rigtig fint, at du svøber ham, putter ham i sovepose osv. Det hjælper også på hans mororefleks og det må du gerne bibeholde - jf. mit tidligere svar :)

Nogle gange kan det hjælpe at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur, i stedet for at bade ham om aftenen. Badet kan nogle gange forlænge tiden mellem lurene lidt, så han er mere vågen og aktiv om dagen og det kan få hele rytmen til at rykke sig lidt, så han sover lidt senere hele dagen igennem, også går senere til ro for natten, så døgnets timer på den måde kommer til at hænge bedre sammen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal ikke være urolig for, at du lige nu skal hjælpe ham med at overgive sig til søvnen. Det er helt naturligt for hans alder. Hans øgede opmærksomhed på verden gør det naturligt svært at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og han har svært ved at koble fra - så det må du gerne hjælpe ham med netop ved at svøbe ham, give ham mælk og lulle ham i søvnen med hænder, beroligende ord, hvid støj, masser af nærhed og tæt kontakt osv. :)

Med hensyn til at sove ude, så må han gerne sove ude - også selvom det er vinter og koldt. Han må dog ikke sove ude, hvis temperaturen er under 10 minusgrader. Du skal sikre dig, at barnevognen står i læ for blæst, regn, rim, sne.. han kan f.eks. stå under et halvtag. Hans barnevogn skal være vind- og vandtæt til alle sider. Bunden kan du isolere med en ekstra madras eller et tilklippet liggeunderlag eller f.eks. et stykke skumgummi. Han skal have passende tøj på - puttes i sovepose, sovedragt eller lignende. Han skal have hue på, handsker på, så hans hoved og hænder er godt beskyttet. Tøjet skal være varmeisolerende f.eks. uldundertøj eller en trøje i uld. Hvis han er svedig i nakken, har han for meget tøj på, hvis han er kold i nakken skal han have mere tøj på...

Jo koldere det er, jo mere opsyn skal du have med ham, og du vil være nødt til at gå ud og tjekke til ham hyppigt.

Hvis det er for koldt til at være ude, så må du putte ham indendøre. Du kan evt. lade et vindue stå på klem i værelset, lige før han lægges til at sove, så rummet er fyldt med kølig luft og så lukke når han sover, så han ikke udsættes for træk. Du kan også putte ham i tremmesengen eller lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - som du måske plejer at gøre om natten :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvordan du hjælper ham til rytme og hvad du kan forvente med den alder han har lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder