Problemer med dagslure

28. november 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Problemer med dagslure

Kære Helen

Først, tak for dit svar og din hjælp sidst jeg skrev. Det var lige det jeg havde brug for ifht. at træffe den endelige beslutning om at stoppe amningen.

Vores datter bliver syv måneder i næste uge. Hun er født 14 dage over termin, og har helt fra hun blev født været meget langt fremme motorisk. Hun kan nu krybe og har kunnet dette i over en måned, sidder rank selv og er lige begyndt at rejse sig op af sofaen og lignende møbler.

Hun snakker og pludrer og jeg synes hun udvikler sig hurtigt lige nu - der sker noget hver dag. Hun er meget opmærksom og tager mange stimuli ind, så vi forsøger at finde en balance mellem at have stille hjemmedage og også komme lidt ud og opleve noget. Hun har det dog tydeligt bedst ved at være hjemme sammen med mig og have en rolig, fast rutine. Far arbejder en del, har lange dage væk hjemmefra og har også en del rejseaktivitet, men deltager aktivt i alt omkring hende, når han er hjemme.

Vores største udfordring er hendes søvn om dagen. Hun har aldrig sovet meget, heller ikke som helt lille. Siden hun var omkring 3,5 måned har hun konsekvent vågnet efter 30 minutter ved alle lure i løbet af dagen. Hun vågner helt op og det er svært (!) at få hende videre i søvnen. Det er enkelte gange lykkedes mig at få hende til at sove videre i barnevognen, men kun hvis jeg har gået med hende. I så fald tager det mindst 15-20 minutter inden hun falder hen igen, og hun sover kun måske 15-20 minutter mere.
Det eneste sted jeg kan få hende videre i søvnen er, hvis hun ligger i slyngevuggen. Der lykkedes det måske en ud af fire gange at få hende til at falde i søvn igen, men hun sover kun max. fem kvarter i alt.

Jeg har læst din bog om søvn og mange af dine svar herinde og synes vi har forsøgt alle dine råd. Vi har også prøvet en tyngdepose, prøvet at gå med barnevognen i længere tid end de 30 minutter, men intet hjælper. Hun vågner op så snart der er gået 30 minutter.

Jeg har prøvet at acceptere at det er sådan det er, men jeg synes det er svært at se på min datter, som er udmattet og træt, tydeligt har behov for at sove længere lure og generelt virker til at være i underskud af energi og overskud dagen igennem. Hun er frisk og glad nok i en time til halvanden efter hun vågner, men efter det bliver hun ked af, vil kun sidde på arm, græder hvis nogen andre end mig taler til hende eller hvis jeg forsøger at sætte hende fra mig. Det virker som om, at hun virkelig mangler de break en lur ville kunne give hende i løbet af dagen. Sen eftermiddag og indtil sengetid er hun bare så træt og ked af det, hun græder og har slet ikke ...

Annonce

... overskud til noget som helst. Det er synd for hende synes jeg.

Vores rytme ser således ud:

Ca. 7: vågner og står op.

Ca. 8.30: Får morgenmad. Vi har forsøgt med morgenmad tidligere, men hun er slet ikke interesseret tidligere end 8.30. og bliver ked af det, hvis man forsøger. Hun spiser oftest ikke særlig meget til morgenmad. Hvis hun slet intet spiser, får hun mælk inden den første lur.

9/9.30: Puttes til første lur. Her puttes hun oftest i slyngevuggen, fordi det som nævnt sommetider kan lykkedes mig at få hende videre i søvnen her.

11.30: Frokost. Mos og så småt er vi begyndt med mad i stykker. Vand af kop.

Ca. 13: Puttes til middagslur. Får mælk inden. Puttes i barnevognen. Falder nemt i søvn, men vågner konsekvent efter 30 minutter. Det lykkedes så godt som aldrig at få hende til at sove videre.

15/15.30: Frugt og frugtmos. Vand af kop.

Ca. 16.30: Puttes til tredje lur. Jeg vil jo gerne på sigt kunne komme i en rytme med kun to lure, men når hun ikke sover længere lure, kan hun ikke undvære en tredje lur.

17.30/18: Aftensmad. Mos og mad i stykker. Vand af kop.

Aftenrutine med bad og hyggelig leg.

Ca. 19.30. Puttes til natten. Får mælk mens hun ligger sammen med mig i vores seng. Falder relativt nemt i søvn i egen seng. Vågner oftest en gang eller to inden vi går i seng, oftest fordi hun er trillet om på maven eller lignende. Falder i søvn med det samme igen. Vi har forsøgt at putte senere, men hun er så træt at hun næsten ikke kan hænge sammen om aftenen.

Hun får mælk omkring midnat (ca. 180 ml.) og en gang sidst på natten (ca. 120-150 ml.). Hun sover godt mellem mælkemåltiderne om natten, og falder i søvn med det samme hun har fået mælk natten igennem.

Vi har brugt en del tid på at få en god rutine op og køre ifht. mad. Hun har haft svært ved at samle sig til det, og det vindue hvor hun er sulten nok, men ikke for sulten er ret lille og kan være svært at ramme. Vi er gået stille og roligt frem, og jeg synes det går bedre og bedre dag for dag.

Men hvad gør vi med den søvn?
Skal jeg acceptere at hun sover sådan?
Jeg er snart ved at være godt brugt, for hverken hun eller jeg får hvilet ordentlig i løbet af dagen og jeg har ingen tid til husligt arbejde.
Arbejder tiden for os, og kan vi forvente at hun kommer til at sove bedre om dagen på et tidspunkt?
Jeg synes ikke det virker som om hun har ondt eller er generet på anden måde når hun vågner efter de 30 minutter.

Jeg håber du kan se et eller andet vi kan forsøge at ændre eller har en ide til, hvordan vi kan få en bedre dagssøvn.

Kærlig Hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.