Svar: Afvænning af vuggen og trillen
21. november 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :) Og velkommen til... jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder ganske rigtigt, som om at jeres dreng er blevet afhængig af at være i jeres favn og også afhængig af at blive vugget, når han skal sove. Når I putter ham fra jer, så har han brug for, at I vugger ham i sengen med bedrockers, eller I skal trille ham i barnevognen - og holde ham i bevægelse, så han kan sove... Han har det, der kaldes for et søvnassociationsproblem.
Det er helt naturligt, at små børn falder i søvn med netop vugning og bevægelse. Det stammer helt tilbage fra han lå i din mave. I de 9 måneder han lå der, så blev han naturligt vugget, når du bevægede dig rundt, og han følte sig omsluttet og nær dig - og da han kom ud, så var det naturligt at berolige ham med samme bevægelser og samme nærhed :) Og sådan skal det være, du har ikke gjort noget forkert, men nogle gange så kan det der starter som et godt og trygt ritual ændre sig til noget uhensigtsmæssigt, og det sker, hvis han begynder at vågne igen og igen og ikke kan komme videre i søvnen uden at du vugger ham, tager ham op i dine arme og går rundt med ham eller du skal trille ham, holde barnevognen i konstant bevægelse, for at han kan sove...
Jeres dreng er også lige nu rigtig godt i gang med en stor udvikling både motorisk og mentalt. Han er i separationsfasen. det betyder, at han lige nu har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Det er svært for ham at ligge stille, han har en stor rastløshed i kroppen, og kan ikke finde fysisk ro. Og han har også rigtig meget brug for at mærke dig, mærke at han ikke er alene - man kan ikke separere sig, hvis ikke man føler sig knyttet til. Derfor vil han med den alder han har være ekstra tryghedsøgende og kan virke ekstra klyngende...
Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tætte fysiske kontakt, som han naturligt har behov for, og samtidig også hjælpe ham til at lære at sove, uden at han behøver være i din favn og uden at han skal være i bevægelse hele tiden.
Prøv derfor om du kan putte ham fra din favn, før han sover helt. Så han når at registrere, at han ligger et andet sted, end i din favn.
Du kan også nogle gange vælge at lægge dig ved siden af ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. På den måde kan du stadig give ham masser af nærhed og lade ham mærke, at du er der, men uden at han er i din favn og hvor han lærer, at han ikke behøver være i bevægelse for at falde i søvn.
Og så handler det om at minimere behovet for bevægelse og det gør du ved at vugge ham eller trille ham mindre og mindre. Når du putter ham i barnevognen og triller ham, så prøv at holde vognen stille, når han er stille. Hvis han småklynker, begynder at sige noget, protestere, så triller du vognen - men når han atter er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du gradvist lære ham, at vognen ikke behøver være i bevægelse hele tiden, for at han kan sove. At det kan være okay at ligge stille og kikke... og stille og roligt falde i søvn :)
Det samme princip bruges i forhold til bedrockers, - vippe sengen, når han klynker, men holde sengen stille, når han er stille, vippe igen, når han giver lyd, men holde sengen stille, når han atter er stille... Hele tiden minimere behovet for bevægelse :)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske