Svar: Afvænning af vuggen og trillen

21. november 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :) Og velkommen til... jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder ganske rigtigt, som om at jeres dreng er blevet afhængig af at være i jeres favn og også afhængig af at blive vugget, når han skal sove. Når I putter ham fra jer, så har han brug for, at I vugger ham i sengen med bedrockers, eller I skal trille ham i barnevognen - og holde ham i bevægelse, så han kan sove... Han har det, der kaldes for et søvnassociationsproblem.

Det er helt naturligt, at små børn falder i søvn med netop vugning og bevægelse. Det stammer helt tilbage fra han lå i din mave. I de 9 måneder han lå der, så blev han naturligt vugget, når du bevægede dig rundt, og han følte sig omsluttet og nær dig - og da han kom ud, så var det naturligt at berolige ham med samme bevægelser og samme nærhed :) Og sådan skal det være, du har ikke gjort noget forkert, men nogle gange så kan det der starter som et godt og trygt ritual ændre sig til noget uhensigtsmæssigt, og det sker, hvis han begynder at vågne igen og igen og ikke kan komme videre i søvnen uden at du vugger ham, tager ham op i dine arme og går rundt med ham eller du skal trille ham, holde barnevognen i konstant bevægelse, for at han kan sove...

Jeres dreng er også lige nu rigtig godt i gang med en stor udvikling både motorisk og mentalt. Han er i separationsfasen. det betyder, at han lige nu har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Det er svært for ham at ligge stille, han har en stor rastløshed i kroppen, og kan ikke finde fysisk ro. Og han har også rigtig meget brug for at mærke dig, mærke at han ikke er alene - man kan ikke separere sig, hvis ikke man føler sig knyttet til. Derfor vil han ...

Annonce

... med den alder han har være ekstra tryghedsøgende og kan virke ekstra klyngende...

Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tætte fysiske kontakt, som han naturligt har behov for, og samtidig også hjælpe ham til at lære at sove, uden at han behøver være i din favn og uden at han skal være i bevægelse hele tiden.

Prøv derfor om du kan putte ham fra din favn, før han sover helt. Så han når at registrere, at han ligger et andet sted, end i din favn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også nogle gange vælge at lægge dig ved siden af ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. På den måde kan du stadig give ham masser af nærhed og lade ham mærke, at du er der, men uden at han er i din favn og hvor han lærer, at han ikke behøver være i bevægelse for at falde i søvn.

Og så handler det om at minimere behovet for bevægelse og det gør du ved at vugge ham eller trille ham mindre og mindre. Når du putter ham i barnevognen og triller ham, så prøv at holde vognen stille, når han er stille. Hvis han småklynker, begynder at sige noget, protestere, så triller du vognen - men når han atter er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du gradvist lære ham, at vognen ikke behøver være i bevægelse hele tiden, for at han kan sove. At det kan være okay at ligge stille og kikke... og stille og roligt falde i søvn :)

Det samme princip bruges i forhold til bedrockers, - vippe sengen, når han klynker, men holde sengen stille, når han er stille, vippe igen, når han giver lyd, men holde sengen stille, når han atter er stille... Hele tiden minimere behovet for bevægelse :)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder