Svar: Rytme rytme rytme

16. november 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære rytme-frustrerede mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at jeres rejse til USA gik godt, skønt! :)

Med den alder jeres datter har nu, så vil det være rigtig fint med 4 amninger i døgnet. Jeg anbefaler, at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at lillepigen faktisk ikke længere skal ammes om formiddagen - i stedet vil det være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde hende et mellemmåltid...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur direkte derefter. Sæt hende gerne op i barnevognen og tril en tur, hvor hun starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt med indtryk - og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu...

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og måske små bidder af en blød bolle, vand af kop.

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, og almindelige børnevenlige retter. Mad i hånden og også moset mad og mad med mere og mere bid. Vand af kop.

Aften 20: Ammes og puttes til natten - tidspunktet kan variere lidt efter, hvor sent hun er stået op af sin middagslur...

Sen aften eller nat: Ammes som nu... de fleste børn nyder at blive ammet sen aften omkring midnat, det kalder man også et drømmemåltid og så sover de derefter til næste morgen tidlig, hvor de så ammes igen. Jeres datter lyder til at være rigtig god til at sove igennem og det må hun naturligvis gerne. Derfor er det fint, at du ammer kl 20 og igen kl 03, hvis det fungerer for jer.

Man kan så naturligvis diskutere, hvornår den 4. amning så skal ligge og det kan godt være f.eks. tidlig morgen eller formiddag. Men hos jer, lyder det som om, at mælken om morgenen kommer til at påvirke indtaget af morgengrød for meget, og derudover lyder det som om, at amningen om formiddagen ikke rigtig får lillepigen til at sove - og jeg tænker, at du derfor skal forsøge om ikke hun kan undvære en amning. Mange børn trives fint med 3 amninger, når de er 8 måneder og det kan godt tænkes, at jeres atter kan trives med dette nu... Det er et forsøg værd...

Derudover så lyder det som om, at hun sover længe - hun starter ofte først dagen kl 7.30-8 og det må hun naturligvis gerne, men det betyder også, at hun så ikke kan puttes til formiddagslur når klokken er 10 - det er nok for tidligt for hende og derfor skrider hele dagen for jer begge... Jeg synes derfor, at det kan være en overvejelse værd, om ikke du skal vække hende om morgenen, så hun kommer op omkring kl 07. Naturligvis kærligt og nænsomt og på en rar måde, men så hun er klar til at spise morgenmad kl ca 7.30. På den måde sikrer du, at hun er mere putteklar til en formiddagslur kl ca. 10...

Du kan naturligvis også vælge at lade hende sove til hun vågner af sig selv og så først putte hende kl ca 11 til første lur og på samme måde putte hende senere til middagslur. Hun må gerne have en sen søvnfase, altså sove sent igennem hele ...

Annonce

... dagen, det kan hun sagtens trives med. Men det er ikke sikkert, at du trives med det? Og det afhænger også lidt af, hvorvidt hun skal i dagpleje eller vuggestue om et par måneder eller måske først, når hun er 1 år.. Det vil naturligvis være rigtig dejligt for alle, hvis hendes rytme nogenlunde kan passe ind i den hverdag, som hun forventes at skulle følge :) Så hvorvidt du skal lade hende have en sen søvnfase, en sen rytme, afhænger også lidt af, hvor længe hun kan have denne rytme, altså hvor længe du planlægger at have hende hjemme:)

Så - enten skal du starte dagen tidligere, så hun er mere træt og parat til en formiddagslur, eller også skal du lade hende blive puttet senere og så acceptere, at hun ikke sover kl 10 :)

Og det samme med middagsluren. Hun må gerne sove middagslur sent. Det gør naturligt bare, at hun så ofte også går lidt senere i seng, men der er ingen der siger at hun skal sove kl 20, måske trives både du og hun med at hun først sover kl 21 eller senere. Hvis du selv nyder at sove længe, så kan det være skønt, at ens barn har en sen søvnfase :)

Det vigtigste for din datter er, at hun får den søvn, som hun har behov for. Det vil i forhold til hendes alder nok være ca. 14.5 times søvn i døgnet. Fordelt sådan at hun sover 2 lure dagligt i alt ca. 3-4 timer og om natten sover hun så 10-11 timer. Det vil sige, at nattesøvn f.eks. kan ligge fra kl 20 til 07 eller den kan ligge f.eks. fra 21 til 07.30-08.00... Og dagssøvnen måske fordelt sådan, at hun sover 1.5 + 2 timer eller måske blot 45-60 timer om formiddagen og så 2.5 time til middag... Hun kan som udgangspunkt ikke sove for længe om eftermiddagen - med mindre, at hendes dagssøvn begynder at vare så længe, at hun vender op og ned på nat og dag, så hun pludselig sover 6 timer om dagen og så kun sover 8 timers nattesøvn...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn trives med en nogenlunde fast rytme - det vil sige et fast stå op tidspunkt om morgenen, faste spisetider, faste aktivitetstider, faste sovetider. At hjælpe dem med en fast rytme, er med til at påvirke deres indre ur - og dermed deres fornemmelse for hvornår de feks. er sultne og mætte, eller hvornår de er trætte og har brug for at sove, eller hvornår det er tid til at lege. En fast rytme er derfor ofte godt. MEN, når det er sagt, så trives nogle børn og forældre også rigtig godt med en "go-with-the flow" holdning, hvor man følger barnet og barnets behov - og hvor barnet følger forældrene - og du skal gøre det, som du tænker vil være bedst for jer alle :)

Så ja - i princippet ser du det måske som et problem, at hun ikke sover kl 9.30-10, fordi du tror, at alle børn skal sove formiddagslur der - men det skal hun ikke nødvendigvis, det afhænger helt af, hvornår hun er stået op... og det kan i sig selv give en stor ro at vide, at hun gerne må have den rytme hun har, og det kan være helt okay, at du blot følger hende og det hun viser behov for. Og måske har du det lige modsat - at det irriterer dig og frustrerer dig, at der ikke rigtig er nogen rytme, og hvis det er tilfældet, så skal du naturligvis hjælpe hende til en rytme. Og her er det godt at starte om morgenen, fordi stå op tidspunktet sætter rammerne for resten af dagen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og finde ud af, hvad der vil passe bedst for både din datter og dig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder