Brev:
Rytme rytme rytme
16. november 2016
Alder:
7 mdr.
Rytme rytme rytme
Hej Helen
Først - tusind tak for dit hurtige svar sidst jeg skrev - det var virkelig sødt af dig og beroligende - jeg var meget bekymret! Men vi kom godt afsted på vores rejse trods baby-forkølelse! Og hele rejsen gik så godt!!
Nu til noget helt andet. Vores datter på nu 7 måneder er efter 6 mdrs fuld amning godt igang med mos, grød, gumle-frugt og vand i kop - og det er gået super fint. Hele overgangen til skemaden er gået godt og nemt. Hun trives generelt godt! Men så er der lige det med at skabe en god rytme med søvn om dagen - som jeg syntes er en udfordring!
Hun har siden hun var mel 2 og 3 mdr generelt sovet rigtig godt om natten - hun har ofte 'sovet igennem', hvilket jo er fantastisk! Det gør hun stadig - og er nu på 1-2 natamninger. Om dagen har hun altid været en powernapper - og vi har ikke haft en egentlig rytme - men det er jo kommet for alvor nu hvor skemaden er kommet ind i billedet.
Min udfordring ligger på dags-lur-rytmen
Lige nu ser dagen sådan ud:
7.30/8.00 Hun vågner får en lille ammetår og ligger så lidt sammen med os i sengen og snakker
Kl 9 ca får hun grød m lidt frugtmos topping og vand af kop
Kl 10 ammer og putter til lur
Her er så første og nok største udfordring, hun gnider øjne og er tydeligt træt. Hun ammer meget gerne og falder i søvn ved brystet. Jeg lægger hende i sengen og oftest er det sådan at meget meget kort efter vågner hun og er umulig at få til at sove igen, selvom hun gnider øjne og gaber - er hun fuld af spræl selvom jeg forsøger at holde roen så hun kan få den tiltrængte søvn. Jeg nusser, sshyy'er - synger godnat sang, jeg har også prøvet at lægge hende ved siden af mig og selv 'sove' med tung vejrtrækning, jeg prøver at amme lidt mere hvilket hun slet ikke er interesseret i. Hun er ikke ked af det, bare glad og vågen! Så ender altid med at stå op igen!
En enkelt gang lagde jeg hende i barnevognen og gik en tur efter at ha forsøgt det meste af ovenstående, og her sov hun i 1 1/2 time!!! Så det kan jo ikke være fordi hun ikke er træt!? Jeg har også en enkelt gang eller to, på dage hvor luren var ekstra vigtig ladet hende ligge i mine arme og sove til hun selv vågnede - og her får hun så lidt ekstra søvn - men hun kan ikke sove længe på min arm (hun vil som oftest gerne ligge helt ned) og desuden tænker jeg ikke at det er optimalt at hun vender sig til at tage luren der.
kl 12/12.30 ca frokost grøntsagsmos med kød, vand og måske lidt frugtmos
kl.13.15/30 ammes og puttes til middagslur - oftest triller vi en tur i barnevognen og hun sover ca 1 1/2 time. Hun sover klart længere hvis vognen er i bevægelse - hvis den står stille vågner hun hurtigere - hvilket giver mig nogle laaange gåture :) Men hun kan også sagtens tages 1- 1 1/2 i sin seng - med samme “teknik” som formiddagslur - her virker den bare!!
16.00 lidt frugtmos el en ammetår
16.30 - evt. en eftermiddagslur hvis formiddagsluren glippede. Her sover hun gerne en time. Men denne kan også glippe og hun falder simpelthen bare ikke i søvn
18 el 18.30 ca - Grøntsagsmos med kød el fisk, vand af kop og frugtmos. Når hun har spist spiser vi aftensmad - og hun sidder med ved bordet og gumler på en appelsinbåd, el agurk el lign.
19.30 el 20.00 el 21.00 afhængig af eftermiddagslur -skiftes, tumler lidt på sengen sammen og så ammes og puttes hun. Næsten hver aften falder hun i søvn mens hun ammer - jeg sørger for at hun får mælk fra begge sider inden jeg lægger hende. Her kan jeg som oftest lægge hende og hun sover nemt videre. Aften putningen er sjælden svær!
kl 3.00 ca ammes og sover videre
--
Så det er som om at formiddagsluren afgør dagens rytme, og jeg føler hurtigt at dagen “skrider” - og nogle dage gør den mislykkede formiddagslur at hun ligesom aldrig får indhentet den manglende søvn i løbet af dagen. Idag eksempelvis - var det kun middagsluren der lykkedes - heller ikke eftermiddagsluren ville hun, hun lå bare vågen helt rolig og kiggede, mens jeg travede rundt med hende i barnevognen. Tilgengæld virkede hun så bare lidt træt det meste af dagen - og det haltede også med interessen for sin mad, fordi hun egentlig bare var træt.
Jeg kan mærke at jeg bliver rigtig frustreret over den svære formiddagslur (hvilket jeg virkelig gør alt for ikke at udstråle når jeg putter hende). Men måske skal jeg bare acceptere det ? Tage hende hurtigt op igen og glemme at hun ikke fik den lur, selvom jeg virkelig føler og fornemmer at hun har brug for den. Måske er det bare okay at dagen og rytmen skrider? Jeg føler virkelig at jeg prøver og jeg giver hende tid til at falde til ro - det er nok også derfor jeg bliver frustreret fordi det sjældent lykkes om formiddagen.
Så mine spørgsmål er:
Formiddagslur - hvad går galt her? Jeg føler jeg prøver alt - men skal jeg bare slippe og acceptere at hun ikke “vil” den ?
Eftermiddagslur - Hun er ofte træt her og hvis hun endelig falder i søvn sover hun gerne en times tid. Jeg går tit en lille tur med hende hvorefter jeg går i supermarkedet og køber lidt ind og tager hende med ind i vognen når vi kommer hjem - begge dele for at hun langsomt kan vågne op af sig selv og ikke sover 'for længe’ ifth aftensmad og natputning - men kan hun sove for længe her når den ligger så sent ?
Rytme - hvad er det vigtigst her for hende? - er det at fastholde tidspunkter rimeligt stramt selvom tingene skrider. Altså her tænker jeg at måltidstidspunkterne kan holdes rimelig faste - vil søvnen så følge efter på sigt ? Eller skal jeg retænke vores rytme helt ?
Generelt er hun en rigtig glad og rolig baby - hun snakker utrolig meget og griner, tumler og øver sig meget ihærdigt i at kravle - så hun trives! Men dagene ser nu meget forskellige ud rent rytmemæssigt - men det er måske ok for hende og noget der langsomt vil komme ?
Så måske skaber jeg i virkeligheden bare et problem her ?
Hilsen en rytme-frustreret mor