Svar: Døjer med søvn både nat og dag - 2 mdr.
15. november 2016
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn i 2 måneders alderen kan sove meget forskelligt. Nogle børn sover 2 lange lure, andre sover tre lure og så er der også børn, som trives bedst med 4 lure dagligt.. Og det kan også sagtens være sådan, at hun nogle dage sover flere lure og andre dage færre, men længere lure...
Det betyder, at du er nødt til at være lidt fleksibel omkring hendes søvn - du skal altså være indstillet på, at søvnen godt kan variere, og at dagene ikke nødvendigvis ligner hinanden - og det kan naturligvis frustrere. Det er jo rigtig rart, hvis du nogenlunde kan regne med at "nu sover hun 1.5 time", fordi du så kan få lavet noget praktisk, når i bad osv. - men det kan du altså ikke helt endnu :) Det vil dog være godt at regne med at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet - f.eks. fordelt sådan, at hun sover måske 5-6 timer i løbet af dagen (fordelt på 2-4 lure) og 9-10 timer om natten.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du nu begynder at indføre faste rutiner omkring putning. Det giver på sigt genkendelighed og genkendelighed er tryghed. De faste rutiner vil derfor hjælpe hende med at finde ud af, at det nu er sovetid og vil derfor hjælpe hende med at overgive sig til søvnen, når det er puttetid :)
De faste rutiner er nogle af alle de ting, som du allerede gør. At du f.eks. giver hende mælk, lader hende komme af med en bøvs, pludrer med hende, leger lidt, skifter hende, svøber hende og giver hende mælk igen - hvorefter hun så bliver puttet. Det er en rigtig god idé at skifte hende, svøbe hende og give hende mælk, imens hun er svøbt, fordi det hjælper dig til, at du bedre kan putte hende fra din favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove - og mælk må meget gerne være en fast del af hendes putteritual.
Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Det kalder man for barnets bevidsthedsstadier, og det er vigtigt, at du kender til dem:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal prøve at lægge mærke til, hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Nogle gange kommer du måske til at putte hende for tidligt, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt. Andre gange kommer du måske til at putte hende for sent. Det kan være svært at aflæse hende og fra at have ligget og kikket, så bliver hun pludselig grædende og overtræt - hendes tegn på døsighed kan godt vare meget kort, og hun har naturligt svært ved at sove, både når hun puttes for tidligt, og hvis hun puttes for sent...
Du må meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der. PÅ den måde kan hun ligge tæt med dig, mærke dig og fornemme dig og det kan give hende en ro, netop at mærke din varme, din vejrtrækning, din hjerterytme. Det giver igen genkendelighed, det minder om tiden i din mave. Og du skal lige nu ikke være bekymret for at det giver dårlige vaner. Det er bedre, at du lægger dig og ammer hende i din seng og på den måde hjælper hende til at sove en længere lure - og du også selv har mulighed for at få lidt hvile midt på dagen - end at du kæmper om søven og I begge bliver frygteligt frustrerrede.
Du skal være opmærksom på at din datter er så lille, at hun endnu ikke er i stand til at lukke lyde ude. Hun hører alt, hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget, du lukker af for, så er der noget i radioavisen, der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude.
Det gør, at din datter godt kan blive overstimuleret. Hvis du f.eks. har Tv tændt det meste af dagen eller radioen kører derhjemme, eller hvis I er meget ude, har gæster osv. så kan hun godt for lidt for mange indtryk og få svært ved at koble fra og sove. Derfor er det en god idé, hvis du kan skærme hende lidt i løbet af dagen, så hun ikke får alt for mange stimuli . Det betyder ikke, at du skal liste rundt - du må stadig gerne tænde vaskemaskinen og gå almindeligt rundt, ligesom din telefon ikke behøver være på lydløs - men nogle gange vil det være rigtig godt, hvis du kan stille hende til at sove i liften i soveværelset, eller måske sætte hende til at sove i barnevognen uden i haven - så hun på den måde skærmes lidt for lys, lyd og aktivitet :)
Det er vigtigt for hende at være tæt på dig, mærke din varme, din vejrtrækning osv. Det er trygt og dejligt. Og det er helt naturligt, at hun sover bedre i din favn end for sig selv. For stille og roligt at hjælpe hende med at komme fra din favn og ned i lift, barnevogn eller tremmeseng, vil det være godt, hvis du kan svøbe hende eller putte hende i en sovepose - og så flytte hende lige før hun sover helt. Det at være svøbt eller puttet i en sovepose vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme, og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift eller seng mindre voldsomt for hende. Og det kan også være en måde at vænne hende til at sove i barnevognen - fordi posen så er genkendelig og tryg og den følger med hende, omslutter hende, beroliger hende:)
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt eller puttet i en sovepose, og du kan evt. forsøge med en sut her, men det er ikke sikkert, at sut er for hende - og det er også okay :) Ingen af mine piger har brugt sut, sådan er det bare med nogle børn :)
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :)
Brug hendes vågne perioder på aktivitet og hjælp hende med at være aktiv både motorisk og mentalt. Nu hvor hun er 2 måneder gammel, så vil hun naturligt kunne pludre mere bevidst med dig og være meget mere aktiv og opmærksom end tidligere, og dette skal du naturligvis anderkende. Det er her vigtigt, at du hele tiden prøver at pejle dig ind på, hvad hun kan lide og synes om, og hvornår hun har brug for en pause, og hvornår hun så skal have mælk og derefter sove. Måske vil hun have glæde af at sidde i en bæresele eller i en vikle, så hun oplever, samtidig med at hun har dig tæt på - når hun bliver 3 måneder må hun gerne sidde udad i selen og kikke lidt på verden I går forbi. Det kan måske være en måde, hvorpå I begge kan komme lidt ud.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen i forskellige aldre, hvad du kan forvente, og hvad I kan arbejde med - ligesom forskellige søvnproblemer beskrives:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske