Svar: Sover kun 20 min af gangen

15. november 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gitte

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng sover rigtig godt i din favn, men det er svært for ham at sove, når han ligger i sin seng eller barnevogn - og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du derfor kan give ham noget af det, som han får, når han netop ligger i dine arme - så forskellen på at sove hos dig og sove alene ikke er så voldsom, som det lyder til at være lige nu... :)

Et putteklud kan være en god idé. Når han ligger i din favn, så mærker han dit tøj ved sit ansigt og kluden kan give lidt samme fornemmelse. Så når han flyttes fra din favn og ned hvor han skal sove, så følger kluden og det genkendelige med.

Kluden må også gerne dufte af dig, og du kan med fordel sove med en stofble, putteklud eller lignende et par nætter, så også duften af mor følger med ham ned i sengen eller i barnevognen og han fornemmer, at du ikke er så langt væk.

Når han ligger i din favn, så føler han sig naturligt også omsluttet. Dine arme holder omkring ham og han hjælpes på den måde til at finde fysisk ro og holde fysisk sammen på sig selv. Det vil være en rigtig god idé, hvis du derfor kunne putte ham i en sovepose. Der findes mange forskellige modeller til mange forskellige priser og du må prøve at vurdere, hvad der mon passer til jer og ham - men følelsen af at være omsluttet og føle sig puttet er vigtig. Og skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove, bliver naturligt igen mindre, når følelsen af at være omsluttet og holdt følger med...

Vugger du ham i dine arme? Hvis du gør det, så vil det være rigtig godt, at du også vugger ham, når han flyttes ned i seng eller barnevogn, så han naturligt lulles i søvn som han plejer. Det vil her dog være rigtig godt, hvis han stille og roligt lærer at sove uden at være i bevægelse. Dette lærer du ham ved at vugge ham, når han klynker, men lige så snart han er stille, så holder du ham stille. Siger han noget igen, så bevæger og vugger du ham atter, men når han er stille, så holdes han stille - så han på den måde stille og roligt lærer, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men det kan også være okay blot at ligge og kikke..

Giver ham flaske til han sover? Og flytter du ham først, når han sover helt? Det er vigtigt, at han ikke længere forbinder bryst eller flaske med at sove, men lige når at registrere at han ikke har noget i munden, når han falder i søvn - ligesom han skal forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han sover. Det handler alt sammen om søvnassociationer. Hvis han falder i søvn med f.eks. flaske i munden og i din favn og han så derefter flyttes til sin seng, så vil han naturligt blive urolig og ked af det, når han efter 20-30 minutter skifter søvnstadie og oplever at tingene er anderledes end da han faldt i søvn - det er utrygt for ham. Derfor er det vigtigt, at han ...

Annonce

... når at følge med i, at han godt kan sove uden mælk og at han også fint kan falde i søvn i seng eller barnevogn.

Og så spiller det naturligt også ind, hvordan hele jeres rytme er og hvordan dagen er skruet sammen.. Nogle gange så vil du naturligt kæmpe ekstra meget med ham og få ham til at sove mange lure i løbet af dagen, for når han ikke sover ret meget, så vil han jo netop være ekstra træt og må så puttes igen... Det betyder, at hele dagen nogle gange kommer til at gå op i putning og hvor han faktisk lærer at slatsove lidt hele tiden. Det vil her være bedre, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover 2 lure dagligt - en kort formiddagslur og en længere middagslur.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at lægge et bad ind før middagsluren, for på den måde at aktivere ham godt både motorisk og mentalt og samtidig sikre ham en længere aktiv vågenperioder - og så arbejde fast på en længere middagslur, hvor han så puttes i sovepose, trilles med barnevognen eller lignende, for netop at vænne ham til at sove et længere søvnstræk.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at han er født for tidligt og det skal der naturligvis tages hensyn til - mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - måske ca. 9.30 og må gerne hjælpes til at sove 45-60 minutter her...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle osv. og også grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efterfølgende.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 13-13.30 - og sover her gerne et par timer :) Nogle gange kan du også vælge at lægge dig med ham i dobbeltsengen, for at give ham den ekstra nærhed, som måske vil gøre, at han kan sove en længere lur midt på dagen, og så du er der med det samme og kan hjælpe ham videre med dine beroligende hænder osv.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Mad der smager af noget og mad der består af både stykker og mad med bid, mad til hånden og også stadig mos. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20. Og skal ikke falde i søvn med flasken, ligesom han skal forbinde sin seng med stedet, hvor han sover - og ikke faldt helt i søvn i din favn.

Sen aften 23-24: Flaske - drømmemåltid og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med og hvad der spiller ind hos jer - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor