Svar: Mange opvågninger om natten - 10 mdr.

14. november 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng - og velkommen til :)

Der er ingen tvivl om at væske i ørerne påvirker nattesøvnen. Selvom din dreng ikke virker voldsomt plaget af det, så er det stadig i en grad, hvor ørelægen har anbefalet dræn, og det vil være naturligt, hvis din drengs søvn bliver afbrudt, fordi han netop oplever smertejag fra ørerne. Derfor skal du naturligvis overveje, om han kan have brug for noget smertestillende, når han skal sove.

Det vil derudover være rigtig godt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger fladt ned, men ligger med hovedet løftet. Han er for lille til hovedpude, men du kan lægge en pude ind under hans madras, så hele madrassen løftes lidt op.

Det er også sådan, at din dreng lige nu gennemgår en meget stor udvikling både motorisk og mentalt. Han er i separationsfasen og det betyder, at han lige nu øver sig på rent fysisk at bevæge sig væk fra dig og bevæge sig ud i verden på egen hånd. Han øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han kravler lidt væk, vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig, at du er der. Han kravler måske hen til dig og skal lige have et lille kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed, og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.

Og for at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være knyttet til. Det betyder at du i denne periode godt kan opleve ham mere klyngende. Han vil ikke ned i sin seng, protesterer mod at blive lagt - han har brug for at falde i søvn i din favn og brug for at mærke dig helt tæt på - og det er til en vis grænse helt okay. Du skal naturligvis imødekomme hans behov for nærhed og kontakt - men det vil være rigtig godt, hvis han stadig kan nå at registere, at du faktisk lægger ham i sengen, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke tror, at han skal sove i din favn...

Han øver sine motoriske færdigheder, øver sig i at kravle, rejse sig osv. hele tiden - både når han er vågen, og når han sover. Han får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Han kan også have det der kaldes "headbanging", hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. På samme måde kan han lave det, der kaldes "headrolling", hvor han ligger og kaster hovedet fra side til side. Den uro du oplever om natten lige nu, er altså naturlig og hænger sammen med den store udvikling, som han lige nu går igennem.

Det bedste du kan gøre er at forsøge at hjælpe ham til at sove med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige lægge en beroligende hånd på ham, vugge ham blidt imens han ligger i sin seng, synge lidt for ham eller lignende, så han mærker, at du er der - men så du ikke får skabt nogle vaner med at tage ham op og vandre rundt i stuen med ham i længere tid... Hele tiden berolige og betrygge, give ham den nærhed han har behov for, men stadig forsøge at holde fast i, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove...

Når han vågner og græder om natten, så er det fordi han drømmer. Alt ...

Annonce

... hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også småklynke, de kan sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen og igen have hjælp til at blive lagt ned og lulles videre ind i søvnen. Det er en periode, en fase, som han lige nu går igennem, men det er nu, at I skal være opmærksomme på ikke at få skabt dårlige vaner :)

Nogle gange kan det være en stor hjælp at koble tremmesengen til jeres seng. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen, og sætte hans seng sammen med din seng, så han stadig ligger i sin egen seng, men så du samtidig er ved siden af og kan berolige ham med en hånd og lidt kærtegn. At koble jeres senge sammen kan være en idé, fordi han på den måde får den nærhed han søger lige nu og samtidig kan kravle ud og putte sig ind til dig, hvis han har brug for det og samtidig kan han jo ikke rejse sig ved tremmerne, hvis tremmerne er væk ... Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og derfor skal jeres senge ikke kunne gå fra hinanden.

Andre gange vil det give mere ro, hvis han sover i eget værelse i tremmesengen og får lov til at tumle rundt og selv finde ro. Hvis han ikke er ulykkelig, men mere motorisk urolig, så kan det være fint at sove hver for sig, fordi du så ikke bliver forstyrret af hans uro ...

De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives godt med 2 flasker - og ud fra din dagsplan, så får han flaske om morgenen, fordi han her skal have sin Movicol, og så får han ofte flaske ELLER grød om aftenen før han puttes. Jeg synes faktisk, at han bør få flaske fast om aftenen før han puttes, og jeg overvejer faktisk også lidt, om ikke du skal prøve med en flaske sen aften... alternativt kan du gøre det, at du måske giver ham grød og mme af kop og så putter ham uden flaske, men sen aften, før du selv går i seng, fylder du ham så lidt ekstra op med en flaske. Både fordi du sikrer, at han ikke vågner fordi han reelt er tørstig, men også fordi det kan være med til at lette trykket i øret, så han måske kan sove lidt bedre efterfølgende...

Mit forslag til en aftenrytme kunne derfor se således ud:

Aften 17.30: Aftensmad, familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca kl 19 lavet med mme og tilbydes også mme af kop (eller flaske)

Sen aften 23: Drømmeflaske - som kan mætte ham lidt ekstra og også lette trykket i øret, så han måske sover lidt mere roligt først på natten, hvor du også gerne selv vil have lidt sammenhængende søvn :)

Med hensyn til kamillete, så kan dette godt bruges til syge børn, men ellers vil det være rigtig godt, at han ikke drikker alt for meget te.. Der er ikke nogen officielle anbefalinger på, hvor meget der er "for meget". Men generelt vil jeg sige, at en kop te om dagen i den periode, hvor barnet er syg, har ondt i ørerne osv. vil være rigtig fint. Te indeholder ingen næringstoffer og må derfor ikke tage pladsen op for hverken mælk eller mad :) Så hvis jeg skal komme med et bud... max 150 ml om dagen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvorfor I har så mange opvågninger om natten hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig