Mange opvågninger om natten - 10 mdr.

14. november 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Mange opvågninger om natten - 10 mdr.

Hej Helen.

Tak for din brevkasse, den har givet mig mange svar hen af vejen. Nu har jeg dog brug for at du kan svare lidt mere konkret ift vores problematikker.

Min søn er 10,5 mdr og vores største udfordring er klart nætterne.

Vi har en rimelig fast aftenrutine med aftensmad, leg, bad, nattøj, grød eller flaske og så ind på værelset, hvor jeg sidder med ham en stund og synger samme sang. Han puttes i sin seng og får et kys og jeg sidder ved siden af og tysser og går ud når jeg vurderer han selv kan falde i søvn. Pt har vores rutine dog forskubbet sig lidt. Han accepterer ikke at blive lagt vågen i sengen, så jeg sidder med ham til han sover tungt. Lægger jeg ham før, drejer han omgående om på maven og rejser sig og græder/klynker. Han falder oftest i søvn på ca 10-15 minutter, så er kl 19:15-19:30.

Han har rigtig mange opvågninger i løbet af natten. Nogle gange starter det allerede efter én søvncyklus, dvs allerede omkring kl 20, andre gange først omkring kl 01. Nogle nætter er jeg inde hos ham op til 8-10 gange. En god nat er han kun vågen 3-4 gange. Når han vågner rejser han sig i sengen og har brug for hjælp til at blive lagt igen. Igen, pt, accepterer han ikke dette, men sidder igen hos mig til han sover og lægges igen.
Det er som om der er lidt mønster i hans opvågninger, nemlig at de perioder han sover i løbet af natten bliver kortere og kortere jo længere man kommer mod morgenen. Dvs han starter fx med at vågne kl 23, 01:30, 03:30, 04:45 og kl 5:30 vil han som regel op. Jeg prøver at holde fast i, at det ikke er morgen før kl 05 og helst ikke før 05:30, men indimellem kan det fx tage 30 minutter at få ham til at sove 30 minutter mere. Det føles som spild af tid og lidt ligegyldigt indsats.

Jeg har svært ved at gennemskue hvad der driller ham om natten. Han virker ikke til at have smerter eller ubehag, han mangler ikke mad, han tilbydes vand og drikker nogle gange, andre ikke. Hvis jeg en sjælden gang tager han med ind i min seng er det 50/50 om det giver ro og søvn eller bare endnu mere uro.

Han har væske på begge ører og skal have dræn om kort ...

Annonce

... tid. Jeg synes dog ikke han er det jeg tænker om et plaget ørebarn. Han er ikke ked af at ligge generelt, heller ej af at blive tumlet, faktisk elsker han det. Han giver sjældent udtryk for smerter. Har dog alligevel i samarbejde med ørelæge valgt at sige ja tak til dræn da det skulle være rimelig risikofrit at få.

Han og jeg havde en vanskelig start på livet sammen, men vi fandt en rytme og han viste sig at være meget fast i sin rytme ret tidligt. Han meldte sult hver 4. time døgnet rundt. Omkring 5 ugers alderen fik han konstateret refluks, men er netop nu trappet ud af medicinen med succes heldigvis ! Ca 8-10 uger gammel springer han selv over flasken til midnat. Han får således mad ca kl 20, puttes, sover til 04, får mad og puttes og sover til 07:30. Ca 12 uger gammel bliver han forkølet og siden da har hans nætter været vanskelige. Jeg har hele tiden undskyldt det med forkølelse, tigerspring, lidt urolig periode, mange indtryk osv osv, men synes ikke det kan blive ved at være det. Lige nu hænger jeg min hat temmelig meget på, at anlæggelse af dræn vil hjælpe bare lidt !

Han starter i vuggestue 1/12 og også det håber jeg giver mulighed for nye rutiner.
I løbet af dagen leger vi hjemme, laver huslige ting osv. Vi er ude af huset til babysvømning, mødregruppe og legestue i løbet af ugen. Af og til også et venindebesøg, så 3-4 aftaler om ugen.

Jeg prioriterer højt at han får mulighed for at sove i løbet af dagen.

Hans dag i korte træk:
05:30 vågner
06:00 havregrød med mme og vand i kop
08:15 kamillethe i flaske (får han pt pga hoste og behov for væske pga movicol)
08:30 sover 1 - 1,5 time i barnevognen
10:00 formiddagsmad (brød, frugt, grønt) og mælk/mme i kop
12:30 frokost (rester eller rugbrød med pålæg + grønt, vand i kop)
13:00 puttes til lur, sover 1-1,5 time
15:00 eftermiddagsmad (brød, frugt, grønt, vand i kop)
17:30 aftensmad, vand i kop, leg, bad, nattøj
19:00 natgrød m mme i eller flaske
19:15 puttes til nat

Hvorfor alle disse opvågninger om natten ?

Bonus spørgsmål: Er der et max for hvor meget kamillethe han må få på en dag?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin