Svar: 22 måneder hiver i håret for at falde i søvn

14. november 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror og alle dine tanker :)

Som jeg læser dit brev, så går det nogenlunde med at sove, når både mor og far kan være der - far tager sig af storebror og du putter med lillebror, men I har særligt udfordringer, når du er alene med drengene...

Du skal naturligvis overveje, hvordan du kan være der for dem begge. Nogle gange er den bedste løsning at putte dem forskudt, så den ene puttes før den anden. Andre gange vil det være bedre, at du putter dem samtidig - og f.eks. på samme værelse, så de oplever at sove sammen og også kan spejle sig i hinanden. Men når det er sagt, så lyder det dog som om, at du har fuldstændig ret, når du skriver, at lillebror har et søvnassociationsproblem. Han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af dig, din favn, din nærhed osv. for at kunne falde i søvn - og det vil være en god ide at du forsøger at ændre på dette.

Det vil nok være svært for ham at håndtere, hvis du fra den ene dag til den anden ændrer alt. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe hensigtsmæssige ændringer med små skridt af gangen. Og der er flere ting, som du kan gøre her.

For det første fortæller ud, at han hader sin tremmeseng. Det skal I naturligvis have lavet om på. Kan tremmesengen gøres hyggelig og rar, forbindes med noget dejligt - eller er han nødt til at have en ny seng? En juniorseng eller en større åben seng kunne være en idé, fordi det giver dig mulighed for at sidde på sengekanten og på den måde stadig give ham masser af nærhed og tæt kontakt, som han jo søger - men hvor han lærer at sove i egen seng og også være på eget værelse.

Det er uhensigtsmæssigt, at han falder i søvn i din seng og flyttes når han sover, for så at vågne op i løbet af natten og komme ind i din seng igen. Det vil være rigtig godt, hvis første skridt er at vænne ham til egen seng, så han begynder at forbinde sin egen seng med stedet, hvor han skal sove.

Så vil det være rigtig godt, at du forsøger med puttebamse, slaskedukke eller lignende, som alternativ til dit hår.. Det kunne også være en aflagt t-shirt af dine, som han genkender og ved er mors - det kan gøre, at han føler sig mere tæt på dig... Det kunne faktisk også være bøger. Min yngste datter far ældre, før hun begyndte at sove med en bamse, da hun var lille sov hun faktisk med bøger. Så at indføre en godnathistorie, læse højt og derefter give ham bogen over, som han kan ligge og holde om, læse en ny lille bor og give ham den at holde om - det kan måske bruges. I hvert fald vil han måske gradvist glemme, at han skal have fat i dit hår, fordi han koncentrerer sig om at holde fast på bøgerne på maven... :)

Og så vil det naturligvis være rigtig godt, hvis du kan sætte dig hos ham og ikke ligge ned sammen med ham, så han lærer at ligge ved siden af dig og på den måde naturligt også får sværere ved at nå dit hår...

Du skal sikre dig, at puttetidspunktet er rigtigt. Du fortæller, at han ofte står op kl 08 og han sover ofte ca. 1.5 time til middag. Det lyder rigtig fint. Hans puttetidspunt vil så højst sandsynligt være omkring kl 20.30... så han samlet får ca. 13 timers søvn i døgnet. Du må gerne give ham bad om aftenen og også gerne indføre et godnatmåltid før han skal i seng. Og ...

Annonce

... herefter får han så børstet tænder og puttes.

For at lære ham at sove i sin seng og uden at du er der, sidder hos ham til han sover også vil det være en god idé at bruge det, jeg kalder for strygetøj metoden. Han har naturligt brug for tryghed og nærhed, når han skal sove, og det skal du naturligvis anerkende. Men samtidig er det også rigtig fint, hvis du nu arbejder på at lære ham at sove i egen seng og forbinde det med noget trygt og dejligt - og noget som han sagtens kan klare - også uden at du ligger der sammen med ham, eller at du går fra ham og han så bliver ked af det.

Strygetøj metoden går ud på, at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset. Du skal stå lige ved døren eller så tæt på ham, at han kan se dig, når han ligger i sin seng. Han skal ikke behøve rejse sig, for at sikre sig at du stadig er der. Så han hele tiden føler sig helt tryg.

Når du står og stryger eller lægger tøj sammen, så sender du nogle signaler til ham om, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han begynder også nu at have en spirende bevidsthed om, at når han ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger jer - og han vil naturligt ikke sove, ikke være alene, han vil være sammen med jer og være en del af det dejlige, I har sammen. Derfor er det vigtigt at signalere, at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt, det der foregår, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig kan du også verbalt betrygge ham og fortælle, hvad du vil have ham til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". På den måde signalerer du også, at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men laver noget imens og at han sagtens kan lægge sig ned. Og samtidig er det vigtigt, at han netop selv lægger sig. Når du siger "læg dig ned skat", så er det ham selv der gør det - det giver større sandsynlighed for, at han bliver liggende.

Han må også gerne kalde på dig "Moaar ...?!", og du kan svare "ja, jeg er lige her, skat, nat-nat" Så du hele tiden er der, men også holder fast i, at det er sovetid for ham nu.

Hvis han kaster sin bamse, klud osv. efter dig, når du går hen og stryger, så lader du det ligge, stryger færdig, og når du så går hen til ham, så samler du bamsen eller kluden op på vejen og giver ham den igen. Smider han den igen, så lad den ligge, fortsæt med lidt praktisk arbejde, før du går tilbage og forsøger at give ham den igen...

Stille og roligt kan du så begynde at gå ud af værelset, gå kortvarigt fra ham. Du kan sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og så gør du det. Du har på den måde et formål med at gå frem og tilbage, og det er noget helt andet end at sige f.eks. "nu skal du sove, så nu går jeg". At hente noget, fjerner kravlet om at skulle sove og ingen kan sove på kommando :) Og han lærer, at han kan være rolig ved at være i sin seng og han føler sig ikke presset til at sove. På den måde får du ham stille og roligt vænnet ham til at være der alene, velvidende, at du kommer igen, som du har lovet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet