Svar: Pendulfart mellem soveværelse og børneværelse

9. november 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeres dreng lyder til at have det, man kalder for en tidlig søvnfase – han falder naturligt i søvn om aftenen, det går fint med at putte ham, men han vågner tidligt, ofte et par timer før I har lyst til at stå op. Han er en lille Lærke (A-menneske)...

Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. I kan f.eks. ikke bare putte ham en time senere og så regne med, at han vil sove en time længere om morgenen, sådan fungerer det desværre sjældet. I er nødt til at se på, hvordan hele dagen er skruet sammen, hvad tid står I op, hvornår leger han, spiser han og sover han i løbet af dagen.

Vi har alle sammen et indre ur, som styres af mange forskellige ting og som ofte følger et bestemt mønster. Vores niveau af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet, hvornår vi føler føler os sultne følger et bestemt mønster.

Små børns rytme skal ofte hjælpes på vej. Vi skal fra barnet er ganske lille hjælpe barnet til at sove, spise, lege osv. på tidspunkter, som passer ind i vores hverdag, så barnet f.eks. hjælpes til at være aktiv om dagen og ikke begynder at bytte rundt på nat og dag. Her spiller lys f.eks. ind. Lys har stor betydning for vores indre ur, fordi det fortæller os noget om, hvornår vi skal vågne, og hvornår vi skal sove. Det kan derfor være en god idé, hvis I kan sætte et mørklægningsgardin op på børneværelset, så I sikrer, at jeres dreng ikke vækkes af morgenlyset fra solen...

Aktiviteter i løbet af dagen spiller også ind. Hvornår han laver noget, alt det han oplever osv. er også med til at bestemme, hvornår han er vågen. Mad han spiser, tidspunkterne måltiderne ligger på spiller også ind på det indre ur... Mad er vigtigt i forhold til, at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.

Det kan sagtens være, at jeres dreng af natur er "morgenmenneske" og derfor naturligt har en rytme, hvor han går tidligt i seng og står tidligt op. Og det er helt fint. Det er ikke skadeligt for ham at starte dagen tidligt, men vi kan naturligvis godt være enige om at kl 04 er lige ...

Annonce

... tidligt nok :)

Da han lyder til at have en tidlig rytme, altså sove tidligt hele dagen igennem, så tænker jeg, at I nu skal prøve at arbejde på at få flyttet hans rytme lidt, så han sover lidt senere hele dagen igennem, går lidt senere i seng og dermed også står lidt senere op.

Du skriver, at han i vuggestuen har svært ved at sove og ofte kun sover max 1.5 time. Betyder det at han får en lur dagligt? Jeg vil faktisk foreslå jer, at han både tilbydes en formiddagslur og en middagslur. Søvn om dagen er også med til at avle søvn om natten og jeg vil foreslå jer at arbejde hen imod en dagsplan, der ser således ud:

Morgen 06.30-07: Havregrød, mælk af kop.

Afleveres i vuggestue, de dage hvor han skal det

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 9-9.30 - alt efter hvor tidligt han er stået op...

Frokost 11.30: Rugbrød med kød, fisk, suppleret med grøntsager, frugt osv. Eller han kan tilbydes varm mad til frokost, vand eller mælk af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur ca 12.30-13 - afhænger af, hvornår han har sovet formiddagslur og hvor lang formiddagsluren har været.

Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, en frugtgrød med mælk, et surmælksprodukt eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød f.eks. omkring kl 19, gerne med mælk af kop og får herefter børstet tænder.

Puttes ca 19.30 - altså måske en time senere end nu, fordi hele dagen er rykket og der er kommet to lure ind i dagsplanen...

Hele dagens rytme, spiller således ind på nattens forløb og jeg håber, at mine tanker kan give lidt idé om, hvordan dagen måske kan skrues sammen og hvad I kan arbejde videre med, så I får lidt mere nattero...

Godnatgrøden med mælk af kop vil stille og roligt erstatte flasken, så han lærer at sove uden denne før putning. Samtidig må I gerne introducere en puttebamse, sutteklud, slaskedukke eller lignende, hvad I tænker kan være en god substitut for ham :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor