Svar: Søvncyklus for baby på 5 mdr.

8. november 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål :)

De fleste børn sover i 5 måneders alderen ca 15 timer i døgnet. Søvnen vil ofte være fordelt på 3 lure - to lidt længere lure og så en powernap sidst på dagen. Mange børn vil i denne alder også være igang med lidt skemad og tilbydes skemad to gange dagligt, og ofte vil det fungere rigtig godt med en rytme, hvor barnet får lidt skemad til frokost og mælk før middagsluren og det samme om aftenen - grøntsagsmos til aftensmad og mælk før putning til natten.

En dagsplan eller en søvncyklus for et barn på 5 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 1.5 time

Frokost 11.30-12: Grød, gerne lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Sover her måske 2 timer. Nogle børn bytter også rundt på formiddagslur og middagslur, så de sover en længere formiddagslur og en kortere middagslur, andre sover to lige lange lure - det er helt fint.

Eftermiddag 16-17: Flaske

Og sover dagens 3. lur som ofte er den korteste ...

Annonce

... lur. Den varer måske 30-60 minutter.

Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat. Børn der får flaske kan nogle gange sove igennem lidt før børn der får bryst.. Nogle børn trives også med at tage deres længste søvnstræk først på aftenen/natten, så de får f.eks. flaske kl 20, sover til kl 01/02, hvor de får en ny flaske og sover så til næste morgen tidlig, hvor de får flaske igen..

Så rytmen / barnets søvncyklus er meget som i 3-4 måneders alderen, med de tre lure dagligt og de ca. 15 timers søvn i døgnet. Ofte vil barnet i 5 måneders alderen dog sove lidt kortere lure og dermed en lidt kortere dagssøvn og vil i stedet begynde at sove lidt længere om natten - og dermed også gå lidt tidligere i seng sammenlignet med børn i 3-4 måneders alderen...

Håber du kan bruge dette videre :) Som du kan se, så passer den rytme, som du tidligere har beskrevet at din datter har, rigtig fint i forhold til hendes alder :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder