Svar: Søvncyklus for baby på 5 mdr.
8. november 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål :)
De fleste børn sover i 5 måneders alderen ca 15 timer i døgnet. Søvnen vil ofte være fordelt på 3 lure - to lidt længere lure og så en powernap sidst på dagen. Mange børn vil i denne alder også være igang med lidt skemad og tilbydes skemad to gange dagligt, og ofte vil det fungere rigtig godt med en rytme, hvor barnet får lidt skemad til frokost og mælk før middagsluren og det samme om aftenen - grøntsagsmos til aftensmad og mælk før putning til natten.
En dagsplan eller en søvncyklus for et barn på 5 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 1.5 time
Frokost 11.30-12: Grød, gerne lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Sover her måske 2 timer. Nogle børn bytter også rundt på formiddagslur og middagslur, så de sover en længere formiddagslur og en kortere middagslur, andre sover to lige lange lure - det er helt fint.
Eftermiddag 16-17: Flaske
Og sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur. Den varer måske 30-60 minutter.
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat. Børn der får flaske kan nogle gange sove igennem lidt før børn der får bryst.. Nogle børn trives også med at tage deres længste søvnstræk først på aftenen/natten, så de får f.eks. flaske kl 20, sover til kl 01/02, hvor de får en ny flaske og sover så til næste morgen tidlig, hvor de får flaske igen..
Så rytmen / barnets søvncyklus er meget som i 3-4 måneders alderen, med de tre lure dagligt og de ca. 15 timers søvn i døgnet. Ofte vil barnet i 5 måneders alderen dog sove lidt kortere lure og dermed en lidt kortere dagssøvn og vil i stedet begynde at sove lidt længere om natten - og dermed også gå lidt tidligere i seng sammenlignet med børn i 3-4 måneders alderen...
Håber du kan bruge dette videre :) Som du kan se, så passer den rytme, som du tidligere har beskrevet at din datter har, rigtig fint i forhold til hendes alder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske