Svar: Knap 9 måneder og rod i sovevanerne

25. oktober 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev :)

Det er, som du skriver, helt alderssvarende og blot tegn på at jeres datter udvikler sig i en sund og god retning, at hun lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også sover meget uroligt, når hun så endelig sover... det gør det dog ikke mindre hårdt, imens det står på, men måske kan det hjælpe at vide, at der er tale om en periode:)

Det gennemsnitlige søvnbehov er 14 timer i døgnet nu, og mange børn sover lidt mindre end dette, netop fordi de har rigtig travlt med at bruge sig selv motorisk og mentalt. De vil rigtig gerne følge med, opleve verden og har ikke tid til at sove - tiden skal ikke soves væk - så de protesterer mod søvnen, mod at blive langt ned. De vil hellere lege og kan ikke forklares, at det er sovetid. Samtidig har de ofte en stor motorisk uro, en stor rastløshed i kroppen, så det er rigtig svært at finde fysisk ro og derfor svært at ligge stille og overgive sig til søvnen. Så selvom vi kan se på dem, at de er trætte og virkelig har brug for søvnen, så er det bare rigtig svært for dem i denne alder.

Det er altså en fase, en svær periode, men det betyder ikke, at I ikke stadig skal arbejde på gode vaner. Det er netop vigtigt, at I i denne periode ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige rutiner, som bliver svære at komme væk fra fremover. Uhensigtsmæssige vaner kan f.eks. være, hvis I begynder at øge hendes antal af flasker for at få hende til at sove med dem, eller at I begynder at give hende sut i munden hele natten, eller tage hende op, gå rundt med hende i armene osv. hver gang hun har en af sine opvågninger. Det er rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til at sove med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - både når hun skal falde i søvn og også i løbet af natten.

Det er rigtig godt, at hun stadig får flaske før hun skal sove, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Det er også rigtig godt, at du lægger hende til at sove i egen seng/i hendes bedside crib, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og ikke falder i søvn i dine arme. Og det er rigtig fint, at du beroliger hende med dine hænder, nærhed, hjælper hende med stillingskift osv. Du må også gerne putte hende med en klud, der dufter af dig, ligesom du gerne må synge godnatsang eller lignende, hvis det kan hjælpe hende til at finde roen og overgive sig til søvnen:)

Det kan være en rigtig god idé at indføre et bad om aftenen. Badet stimulerer hende motorisk og mentalt og hvis det afsluttes med god frottering i håndklædet, at hun smøres med lidt creme osv. så giver det en god ro i kroppen.

Og så kan det være en god idé at I nu indfører en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden gives efter badet. Den ligger godt i maven og er på den måde også med til at give lidt fysisk ro :)

Det betyder, at jeres aftenrutine kan se således ud:

Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som jer, almindelige børnevenlige retter med mos og mad i stykker, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med ...

Annonce

... håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes godnatgrød ca 19.30, får herefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. kl 20 med samme ritual, som I har nu

Det kan være en god idé at putte hende en smule senere end I gør lige nu - hun sover ofte 4 timer nogle gange lidt mere om dagen og det vil være helt okay, hvis hun først puttes kl ca 20... Det kan måske hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen om aftenen, at hun puttes lidt senere. Det er vigtigt, at I ikke kæmper en time med hende, så lærer hun at det er sådan ritualet er, når hun skal sove. Det er bedre at putte hende senere og hun så falder hurtigere i søvn og forbinder det at sove med et ritual der varer ca 15 minutter og synes, det er rart og dejligt :)

Hvor tidligt hun sover om dagen afhænger meget af, hvor tidligt hun står op. Jo tidligere stå op tidspunkt hun har, jo før vil hun naturligt have behov for sin formiddagslur. Måske kan du forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun sover til kl 06 og ikke starter dagen allerede kl 05... Jo mere ens hendes morgener er, jo bedre, så jo flere dage hun starter sent, jo mere vil dette blive hendes rytme fremover. Når dette er sagt, så er hun dog stadig en meget lille pige, og der vil naturligt ske rigtig meget med hendes rytme endnu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det også være en idé at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur - istedet for om aftenen - for på den måde at få rykket hendes middagslur til senere og dermed også få rykket på puttetidspunktet. Jo senere hun står op af sin middagslur, jo senere vil du ofte kunne putte hende til nat og jo senere starter dagen ofte også.. det hele hænger sammen :)

Med hensyn til at flytte hende på eget værelse, så kan det være svært i denne alder, hvor hun er i det man kalder separationsfasen. Det betyder nemlig, at hun ofte vil være lidt mere klyngende og tryghedssøgende og har ekstra meget behov for at mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene. Der sker dog ikke noget ved at forsøge - hvis det ikke fungerer, så kan hun jo flyttes tilbage til soveværelset igen :)

Ellers tænker jeg, at det ofte handler rigtig meget om at vænne hende til at sove i egen seng, gøre hende tryg ved sengen, så hun forbinder det at skulle sove med noget godt og netop der - så er det lettere at flytte sengen på værelset. Putteritualet er det samme, rutinerne er genkendelige og trygge, hun ved hvad der skal ske osv. Eneste forskel er, at sengen står i et andet rum, ellers er alt som det plejer at være :)

Der er ofte en urolig periode ved 8-10 månederes aldren og igen omkring 13-15 måneders alderen og igen ved 18-20 måneders alderen... Hvis hun skal på eget værelse kan det derfor være et forsøg værd, når hun er omkring 11-12 måneder og igen i 16-17 måneders alderen. Det er dog altid vigtigt, at det ikke sker i sygdomsperioder og hvor der sker andre store ændringer som f.eks. start i dagpleje, vuggestue eller lignende.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder