Svar: Knap 9 måneder og rod i sovevanerne
25. oktober 2016
Alder:
8 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det er, som du skriver, helt alderssvarende og blot tegn på at jeres datter udvikler sig i en sund og god retning, at hun lige nu har svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også sover meget uroligt, når hun så endelig sover... det gør det dog ikke mindre hårdt, imens det står på, men måske kan det hjælpe at vide, at der er tale om en periode:)
Det gennemsnitlige søvnbehov er 14 timer i døgnet nu, og mange børn sover lidt mindre end dette, netop fordi de har rigtig travlt med at bruge sig selv motorisk og mentalt. De vil rigtig gerne følge med, opleve verden og har ikke tid til at sove - tiden skal ikke soves væk - så de protesterer mod søvnen, mod at blive langt ned. De vil hellere lege og kan ikke forklares, at det er sovetid. Samtidig har de ofte en stor motorisk uro, en stor rastløshed i kroppen, så det er rigtig svært at finde fysisk ro og derfor svært at ligge stille og overgive sig til søvnen. Så selvom vi kan se på dem, at de er trætte og virkelig har brug for søvnen, så er det bare rigtig svært for dem i denne alder.
Det er altså en fase, en svær periode, men det betyder ikke, at I ikke stadig skal arbejde på gode vaner. Det er netop vigtigt, at I i denne periode ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige rutiner, som bliver svære at komme væk fra fremover. Uhensigtsmæssige vaner kan f.eks. være, hvis I begynder at øge hendes antal af flasker for at få hende til at sove med dem, eller at I begynder at give hende sut i munden hele natten, eller tage hende op, gå rundt med hende i armene osv. hver gang hun har en af sine opvågninger. Det er rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende til at sove med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - både når hun skal falde i søvn og også i løbet af natten.
Det er rigtig godt, at hun stadig får flaske før hun skal sove, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Det er også rigtig godt, at du lægger hende til at sove i egen seng/i hendes bedside crib, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover og ikke falder i søvn i dine arme. Og det er rigtig fint, at du beroliger hende med dine hænder, nærhed, hjælper hende med stillingskift osv. Du må også gerne putte hende med en klud, der dufter af dig, ligesom du gerne må synge godnatsang eller lignende, hvis det kan hjælpe hende til at finde roen og overgive sig til søvnen:)
Det kan være en rigtig god idé at indføre et bad om aftenen. Badet stimulerer hende motorisk og mentalt og hvis det afsluttes med god frottering i håndklædet, at hun smøres med lidt creme osv. så giver det en god ro i kroppen.
Og så kan det være en god idé at I nu indfører en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden gives efter badet. Den ligger godt i maven og er på den måde også med til at give lidt fysisk ro :)
Det betyder, at jeres aftenrutine kan se således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som jer, almindelige børnevenlige retter med mos og mad i stykker, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30, får herefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. kl 20 med samme ritual, som I har nu
Det kan være en god idé at putte hende en smule senere end I gør lige nu - hun sover ofte 4 timer nogle gange lidt mere om dagen og det vil være helt okay, hvis hun først puttes kl ca 20... Det kan måske hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen om aftenen, at hun puttes lidt senere. Det er vigtigt, at I ikke kæmper en time med hende, så lærer hun at det er sådan ritualet er, når hun skal sove. Det er bedre at putte hende senere og hun så falder hurtigere i søvn og forbinder det at sove med et ritual der varer ca 15 minutter og synes, det er rart og dejligt :)
Hvor tidligt hun sover om dagen afhænger meget af, hvor tidligt hun står op. Jo tidligere stå op tidspunkt hun har, jo før vil hun naturligt have behov for sin formiddagslur. Måske kan du forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor hun sover til kl 06 og ikke starter dagen allerede kl 05... Jo mere ens hendes morgener er, jo bedre, så jo flere dage hun starter sent, jo mere vil dette blive hendes rytme fremover. Når dette er sagt, så er hun dog stadig en meget lille pige, og der vil naturligt ske rigtig meget med hendes rytme endnu :)
Nogle gange kan det også være en idé at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur - istedet for om aftenen - for på den måde at få rykket hendes middagslur til senere og dermed også få rykket på puttetidspunktet. Jo senere hun står op af sin middagslur, jo senere vil du ofte kunne putte hende til nat og jo senere starter dagen ofte også.. det hele hænger sammen :)
Med hensyn til at flytte hende på eget værelse, så kan det være svært i denne alder, hvor hun er i det man kalder separationsfasen. Det betyder nemlig, at hun ofte vil være lidt mere klyngende og tryghedssøgende og har ekstra meget behov for at mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene. Der sker dog ikke noget ved at forsøge - hvis det ikke fungerer, så kan hun jo flyttes tilbage til soveværelset igen :)
Ellers tænker jeg, at det ofte handler rigtig meget om at vænne hende til at sove i egen seng, gøre hende tryg ved sengen, så hun forbinder det at skulle sove med noget godt og netop der - så er det lettere at flytte sengen på værelset. Putteritualet er det samme, rutinerne er genkendelige og trygge, hun ved hvad der skal ske osv. Eneste forskel er, at sengen står i et andet rum, ellers er alt som det plejer at være :)
Der er ofte en urolig periode ved 8-10 månederes aldren og igen omkring 13-15 måneders alderen og igen ved 18-20 måneders alderen... Hvis hun skal på eget værelse kan det derfor være et forsøg værd, når hun er omkring 11-12 måneder og igen i 16-17 måneders alderen. Det er dog altid vigtigt, at det ikke sker i sygdomsperioder og hvor der sker andre store ændringer som f.eks. start i dagpleje, vuggestue eller lignende.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske