Brev:
Knap 9 måneder og rod i sovevanerne
25. oktober 2016
Alder:
8 mdr.
Knap 9 måneder og rod i sovevanerne
Kære Helen.
Vores datter er nu blevet knap 9 måneder, og vi er (som forventet) begyndt at opleve lidt rod i sovevanerne. Faktisk gik det rigtig godt indtil for et par uger siden. Efter det begyndte at blive lidt koldere udenfor sov hun virkelig stabilt og vel egentligt lidt til den gode side med en formiddagslur fra ca. 9-11 og en eftermiddagslur fra ca. 14-16 og om natten fra ca. 19:30-6:30. Hun var og er dog forkølet, så tænkte, hun måske bare havde et lidt stort søvnbehov for tiden. Middagslurene fungerer stadig rigtig fint, men hun er generelt blevet mere pyldret, når hun skal puttes, og skal oftere hjælpes videre i søvnen. Det er dog nattesøvnen, der driller nu.
For det første tager det nu op til en time, hvor det før tog omkring et kvarter at putte. Hun græder som regel ikke, men har masser af energi, og det er helt fint. Jeg har hende i bedside crib, så ligger bare ved siden af med en hånd på og siger stille shhhh-lyde. Jeg har prøvet at gå ud af lokalet, men det synes jeg heller ikke rigtig hjælper, og uanset hvor jeg er, bliver hun til sidst frustreret og skal have hjælp til at falde rigtigt i søvn. Vi har meget fast aftenrutine med bad, massage og sang, og jeg sørger altid for at vække hende kl. 16, så hun ikke sover lur for tæt på nattesøvnen.
Hun er også blevet mere urolig om natten og er et par gange vågnet grædende og har været meget ulykkelig, hvor jeg er endt med at give hende en flaske. Det var jeg forberedt på hører alderen til, men nu er hun så også begyndt at vågne allerede 5:30. Fordi hun samtidig er så længe om at falde i søvn, korter det jo hendes nattesøvn en del ned til ca. 9 timer. Jeg kan som regel holde hende lidt hen og i ro indtil kl. 6, men det er jo ikke søvn. Problemet er, at hun så bliver hurtigere træt igen og er helt færdig allerede 8:30. Jeg var faktisk begyndt at skubbe hendes lur mere hen mod 9:30, og det gik fint, men nu er det alt for sent for hende.
Hendes dag ser nu sådan her ud:
ca. 3:00: flaske
ca. 5:30: Vågner. Ligger i seng til ca. 6:15 og putter og hygger
ca. 7: morgenmad med os
ca. 8: mellemmåltid
ca. 8:30-10:30/11: formiddagslur
ca. 12: frokost med mig
ca. 14/14:30-16: lægges til lur med flaske
ca. 16:30: Mellemmåltid
ca. 18: aftensmad
ca. 19:30 puttes til nat med flaske
Mine spørgsmål til dig er derfor:
1.) Er det bare en fase, eller kan vi gøre noget for at hjælpe hende til bedre selv at falde i søvn om aftenen?
2.) Hvordan får jeg sikret, at hun ikke sover for meget - og for tidligt - om dagen?
3.) En sidste ting: Vi var begyndt at overveje at flytte hende på eget, men det virker helt uoverskueligt nu. Hvornår vil du anbefale, at man gør det?
På forhånd mange tak for hjælpen!