Knap 9 måneder og rod i sovevanerne

25. oktober 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Knap 9 måneder og rod i sovevanerne

Kære Helen.

Vores datter er nu blevet knap 9 måneder, og vi er (som forventet) begyndt at opleve lidt rod i sovevanerne. Faktisk gik det rigtig godt indtil for et par uger siden. Efter det begyndte at blive lidt koldere udenfor sov hun virkelig stabilt og vel egentligt lidt til den gode side med en formiddagslur fra ca. 9-11 og en eftermiddagslur fra ca. 14-16 og om natten fra ca. 19:30-6:30. Hun var og er dog forkølet, så tænkte, hun måske bare havde et lidt stort søvnbehov for tiden. Middagslurene fungerer stadig rigtig fint, men hun er generelt blevet mere pyldret, når hun skal puttes, og skal oftere hjælpes videre i søvnen. Det er dog nattesøvnen, der driller nu.

For det første tager det nu op til en time, hvor det før tog omkring et kvarter at putte. Hun græder som regel ikke, men har masser af energi, og det er helt fint. Jeg har hende i bedside crib, så ligger bare ved siden af med en hånd på og siger stille shhhh-lyde. Jeg har prøvet at gå ud af lokalet, men det synes jeg heller ikke rigtig hjælper, og uanset hvor jeg er, bliver hun til sidst frustreret og skal have hjælp til at falde rigtigt i søvn. Vi har meget fast aftenrutine med bad, massage og sang, og jeg sørger altid for at vække hende kl. 16, så hun ikke sover lur for tæt på nattesøvnen.

Hun er også blevet mere urolig om natten og er et par gange vågnet ...

Annonce

... grædende og har været meget ulykkelig, hvor jeg er endt med at give hende en flaske. Det var jeg forberedt på hører alderen til, men nu er hun så også begyndt at vågne allerede 5:30. Fordi hun samtidig er så længe om at falde i søvn, korter det jo hendes nattesøvn en del ned til ca. 9 timer. Jeg kan som regel holde hende lidt hen og i ro indtil kl. 6, men det er jo ikke søvn. Problemet er, at hun så bliver hurtigere træt igen og er helt færdig allerede 8:30. Jeg var faktisk begyndt at skubbe hendes lur mere hen mod 9:30, og det gik fint, men nu er det alt for sent for hende.

Hendes dag ser nu sådan her ud:
ca. 3:00: flaske
ca. 5:30: Vågner. Ligger i seng til ca. 6:15 og putter og hygger
ca. 7: morgenmad med os
ca. 8: mellemmåltid
ca. 8:30-10:30/11: formiddagslur
ca. 12: frokost med mig
ca. 14/14:30-16: lægges til lur med flaske
ca. 16:30: Mellemmåltid
ca. 18: aftensmad
ca. 19:30 puttes til nat med flaske

Mine spørgsmål til dig er derfor:

1.) Er det bare en fase, eller kan vi gøre noget for at hjælpe hende til bedre selv at falde i søvn om aftenen?

2.) Hvordan får jeg sikret, at hun ikke sover for meget - og for tidligt - om dagen?

3.) En sidste ting: Vi var begyndt at overveje at flytte hende på eget, men det virker helt uoverskueligt nu. Hvornår vil du anbefale, at man gør det?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder