Svar: 7 måneder og dårlig nattesøvn
10. oktober 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Bettina
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres lille dreng, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første tænker jeg, at den skinne jeres dreng er nødt til at have på, naturligt kan irritere ham, når han sover. Den gør det jo sværere for ham at flytte på sig og ændre stilling undervejs om natten, og det har han naturligt brug for, så han bliver naturligt frustreret, når han ikke rigtig kan det... når det er sagt, så har han dog været vant til dette fra starten og har derfor et eller andet sted også en vis tilvænning i forhold til det, så ud fra dette, så har du helt ret i, at det er en god idé også at overveje, om ikke noget andet også spiller ind...
Og derfor ja - det lyder som om, at jeres dreng er blevet vænnet til brystet og nu er blevet uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst om natten. Det lyder som om, at han har det, jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting, de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn på egen hånd. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig (eller far).
Det er helt naturligt at små børn skal have mælk, som en fast del af putteritualet. Det er helt naturligt, at du har ammet ham, for at hjælpe ham til at sove - både for at hjælpe ham med at koble fra og overgive sig til søvnen, og også for at hjælpe ham videre i søvnen om natten. Men nogle gange så vil det, der starter som en god og naturlig søvnassociation ændre sig og blive uhensigtsmæssigt - og det lyder til at være tilfældet hos jer. Du beskriver en dreng, der er afhængig af at falde i søvn med bryst og som ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham bryst igen og igen hele natten igennem.
Med den alder han har nu, så er det vigtigt at få skruet antallet af amninger ned. Det vil ofte være passende med 5 amninger i døgnet i slutningen af 6 måneders alderen og 4 amninger i døgnet, når han fylder 7 måneder. Og jeg anbefaler, at disse 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det betyder, at jeres dreng nu skal lære at undvære brystet midt nat. Han skal lære at sove igennem og det vil realtisk at arbejde på, at han kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Derudover skal han lære at undvære brystet om formiddagen og skal således ikke længere ammes før formiddagsluren og han skal heller ikke ammes om eftermiddagen. I stedet skal han tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag og tilbydes vand af kop.
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at han indtager både mad, vand og mælk nok hele dagen igennem - ligesom han nu skal lære at overgive sig til søvnen, uden at have dit bryst i munden. Det lyder rigtig fint, at du lige nu har koblet hans tremmeseng til din seng og at du forsøger at putte ham i egen seng, før han sover helt, så han når at registrere, at dit bryst er væk og at han ligger i sin seng. Jeg kan dog ikke helt ud af dit brev tyde, om du har fjernet tremmerne fra han seng og sat sengene sammen? Det kan være en fordel at gøre dette, fordi det giver dig mulighed for at lægge ham fra dig, uden at han føler skiftet fra din favn helt så voldsomt, og du kan samtidig blive hos ham, berolige ham med dine hænder, nærhed osv. så han kan mærke, at du er der. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Du skriver, at han spiser godt i løbet af dagen og det er super godt - jeg sende dig dog lige en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud til et 7 måneders barn:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller andet i hånden, som han selv kan gumle på. Må også gerne få lidt bondebrød :) Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvor sent den ligger.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop, og skal som udgangspunkt ikke længere ammes her. Det er dog bedre, at du en overgang bibeholder denne amning fremfor at amme ham midt nat :)
Powernapper - eller den begynder måske at kunne springes over
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Maden får mere og mere bid og mere og mere smag. Gerne kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen osv. som han selv kan sidde med og godt fyldt op med mos ved siden af :)
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen kan tidspunktet dog variere efter hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen. Det kan nogle gange være en god idé at amme ham af to omgange her, så du ammer ham, skifter ham og ammer ham igen og først derefter putter ham. Det kan gøre, at du undgår opvågningen efter 45 minutter:)
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal nu lære at sove videre til næste morgen, hvor han så ammes igen...
Du fortæller, at du skal starte på arbejde og derfor har jeg skrevet (flaske) ind før middagsluren. Hvis du ikke er hjemme vil det være rigtig godt, hvis han kan tage en flaske her, for på den måde stadig at få sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket, så du ikke behøver amme den ekstra gang, når du er hjemme.
Når han skal trappe ud af natamning, så handler det altså i første omgang om at fylde ham ekstra op med mad og vand i løbet af dagen og også meget gerne amme ham af to omgange om aftenen. Når han så vågner og søger brystet om natten, så skal du forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at kunne sove videre. Du må stadig gerne tage ham over til dig, amme ham i din seng, men her skal du så prøve at lirke brystet ud og i stedet berolige ham med dine hænder og kærtegn.
Ved igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk, kan du lære ham, at han ikke behøver brystet i munden for at sove. Samtidig nedsættes hans mælkeindtag, hvilket også ofte vil øge hans indtag af mere mad om dagen og en god cirkel er på den måde startet :)
I begyndelsen, når du lirker brystet ud, så vil han ofte søge det igen. Det giver du ham og når der så er ro på, så trækker du igen brystet til dig. Du skal sandsynligvis gøre det mange gange, men tilsidst skal han gerne acceptere det og falde i søvn uden at have brystet i munden. Samtidig med at du lirke brystet ud, så vil det være en god idé, at du er ved siden af ham. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Så du stille og roligt når til at kunne berolige ham med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Hvis I begynder med en flaske om dagen, og du nu starter arbejde, så kan det også være en overvejelse værd at forsøge med flaske sen aften. Hvis du stadig meget gerne vil amme og ønsker at bibeholde amning til han er 12 måneder, så skal du naturligvis gøre det... Men hvis det er svært for dig at få hverdagen til at hænge sammen, så er flasken naturligvis en mulighed. Far kan give flasken, og du kan gå tidligere i seng - og samtidig kan flasken også gives i sengen, så han får den og falder i søvn der - så du/I ikke skal flytte ham fra favn og ned hvor han skal sove, hvilket han lyder til at kunne protestere lidt imod:)
Der gælder dog det samme med flasken - han bør slippe den, før han sover helt. Gerne nå dertil, hvor han drikker sin mælk, slipper, smiler til dig/far og triller om på siden og sover. Og sådan er det også med sutten - det er ikke nogen god idé, at du nu begynder at tilbyde jeres dreng en sut i munden, hver gang han vågner, ligesom du skal forsøge at berolige ham og hjælpe ham videre i sengen, hvor han er og netop med hænder og kærtegn, beroligende ord osv. Forsøg at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din (fars side) som muligt, så I ikke får skabt nogle nye uhensigtsmæssige vaner :)
Så ja - det lyder som om, at du med brystet har fået skabt en uhensigtsmæssig vane, som du nu skal forsøge at komme væk fra. Det er vigtigt at han lærer at sove med nærhed, kontakt, beroligende ord osv. Han skal stadig have bryst, men skal også kunne finde roen og søvnen uden - det er jeres nye projekt :)
Du må meget gerne hjælpe ham med stillingskift og masser af nærhed. At han skal undvære brystet betyder ikke, at han ikke stadig skal mærke, at du er der og han har naturligt stadig brug for ikke at føle sig alene, brug for dine kærtegn og kontakt :)
Og ja - det er helt naturligt, at han har brug for din hjælp, når han skal sove. Der sker udviklingsmæssigt meget med ham og på den måde, så går det naturligt over. Han bliver motorisk stærkere, kan selv skifte stilling under søvn osv. så på den måde vil tiden arbejde for jer - men det går ofte ikke over af sig selv, eller måske snarere, der er en risiko for, at du i ønsket om at hjælpe ham, får skabt nogle nye uhensigtsmæssige vaner som f.eks. at han skal op og vugges i dine arme, eller at han skal have sut i munden hver gang han vågner... Derfor skal du give ham nærhed osv. men også forsøge at få skabt nogle rutiner, som kan fungere for jer begge, jer alle tre, fremover :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske