Brev:
7 måneder og dårlig nattesøvn
10. oktober 2016
Alder:
7 mdr.
7 måneder og dårlig nattesøvn
Hej Helen,
Tusind tak for en god og hjælpsom brevkasse!
Jeg har et spørgsmål angående min søns nattesøvn. Han er knap syv måneder gammel og er en rigtig glad og nysgerrig lille fyr. Han blev desværre født med klumpfod på den højre fod, hvilket betyder at han gennemgik en serie af gipsninger fra han var to uger til 3 måneder (med gips dækkende fod og hele vejen op ad benet), overskæring af achillessenen og fra han var tre måneder gammel skal sove med sko og skinne (Alfa Flex brace). Det er en behandling, der varer indtil han er mellem 4 og 6 år. Foden er som sådan kureret, men for at undgå at foden går tilbage til klumpfodsdrejningen, skal han bruge sko og skinne hver gang han sover. Det har bragt mange ulemper med, da han først skulle vænne sig til at have gips på og derefter at have sine fødder spændt sammen når han sover. Ud over det tror jeg, at hele processen har gjort, at han har mere brug for nærhed end ellers. Men nu til mit spørgsmål :)
Da han havde gips på sit ben, sov han rigtig godt om natten. Han var vågen 1-2 gange hver nat for at blive ammet og sov ellers uden at vågne op. Da vi gik over til skinnen steg antallet af gange han vågner om natten markant. Han vågner, græder eller klynker og vil ikke trøstes på anden måde end ved at få bryst. Det har så stået på i de knap fire måneder nu, og jeg er ved at være helt udmattet.
Han vågner minimum 7 gange pr nat, og som regel oftere end det. De fleste nætter mister jeg helt overblikket i løbet af natten, da jeg selv er enormt træt. Da jeg snart skal starte på arbejde, er vi nødt til at finde på en anden løsning, og jeg håber meget på din hjælp! Jeg har hele tiden tænkt, at søvnproblemerne stammer fra hans irritation over skoene, men jeg vil heller ikke bare antage det, hvis nu det er en dårlig vane i forbindelse med søvnen, som vi har indført. Derfor har jeg forsøgt at læse lidt om hvordan vi kan vænne ham af med at skulle trøstes på den måde hele natten.
For at se om vi kan ændre på søvnen, tester vi et par forskellige ting. Vi har en fast måde han gøres klar til seng hver aften, og han falder som regel i søvn i løbet af 5-10 min. Jeg ammer ham inde i sengen, og når jeg kan se at han er ved at falde i søvn, trækker jeg brystet ud af munden på ham. Nogle gange er han fint tilfreds med dette, og andre gange forsøger jeg at give ham sutten i stedet. Uanset hvad falder han i søvn, og sover fint i ca 45 min hvorefter han vågner og piver eller græder. Dette gentages så hele natten. Jeg har forsøgt at nusse ham eller give ham sutten når han vågner, men han bliver kun mere og mere ked af det, indtil jeg til sidst overgiver mig og ammer ham (han spiser ikke rigtig noget, men bruger brystet som trøst). Det falder han så i søvn af, og sover igen i 30-45 min.
Han har sovet i vores seng siden han var de tre måneder, og vi har nu sat hans tremmeseng helt op ad vores, så jeg forhåbentlig kan lægge ham til at sove i den. Jeg forsøger derfor at lægge ham til at sove i den, og så holder jeg ham i hånden. Det tænker jeg er første skridt, da han så kan mærke at jeg stadig er der. Men intet ser ud til at gøre, at han kan falde i søvn igen uden at trøstes ved brystet. Uanset om han ligger lige op af mig, i tremmesengen eller i sengen mens jeg er gået ud vågner han lige tit. Jeg håber du kan hjælpe!
Han spiser rigtig fint i løbet af dagen (grød, bondebrød, grønsagsmos, osv) og i løbet af dagen sover han tre lure. Formiddagsluren på ca 45 min, middagslur på ca 2 timer (i klapvogn) og eftermiddagslur på ca 45 min. Desuden tager han fint på, og motorisk er han super godt med.
Har jeg indført nogle dårlige vaner for ham, så han ikke kan falde tilbage i søvn om natten uden hjælp?
Bør jeg bare acceptere, at han har brug for min hjælp til at blive ved med at sove?
Går det over af sig selv?
Mange hilsner fra
Bettina