Svar: Søvn - nat og dag
6. oktober 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine spørgsmål :)
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen slatspiser og slatsover lidt. Det hører alderen og udviklingen til og derfor kan det netop være en god idé at arbejde på en tre-lurs-rytme, hvor du bevidst forsøger at hjælpe din datter til en rytme, hvor der er aktive perioder og perioder, hvor hun så skal sove...
Hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby og det er vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv så meget som muligt, når hun er vågen. Det er super, at hun motorisk er så godt med - leg med hende, tril med hende, tumle med hende så meget som muligt, så hun netop fysisk bruger sig selv og derefter også bliver fysisk træt :) Du må meget gerne begynde at indføre sange med fagter, som f.eks. "Hjulene på bussen" eller "lille Peter Edderkop" eller lignende. Hvor du kan cykle med hendes ben, når hjulene drejer rundt, rundt, rundt eller vise hende hvordan du med dine fingre signalere at det regner, solen tørrer Peter osv.... På den måde bliver hun også stimuleret mentalt.
Du skal være opmærksom på, at hun ikke altid gaber, fordi hun er træt, men i denne alder godt kan gabe, fordi hun keder sig. Derfor skal hun ikke altid puttes, når hun gaber, men skal I stedet aktiveres måske 20-30 minutter mere, hvorefter hun så kan få mælk og så blive puttet til en lur. Og ja, det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får mælk som en fast del af sit putteritual. Det er på den måde, at du netop hjælper hende til at have længere og mere aktive perioder og være parat til så at sove og også sove en længere lur, når hun puttes.
Og derfor - ja de meget korte lure kan netop godt forhindre hende i at få en rytme med længere aktive perioder og længere søvnperioder, ligesom det at "slatspise" spiller ind. Det er dog ikke sådan, at du bør trække hendes måltider om dagen. Det øger ikke din mælkemængde, hvis du forlænger tiden imellem amningerne, tværtimod - og lige nu lyder det faktisk som om, at hun godt kan have behov for lidt ekstra mælk.
Det kan både skyldes hendes naturlige alderssvarende tendens til at "slatspise" om dagen, men det kan også sagtens skyldes, at hun nu er fysisk så stor, at hun har behov for mere mad. Og netop ved at die hyppigere, så øges din mælkemængde. Det giver mere mælk, hvis du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time. Samtidig producerer du også mere prolaktin (mælkestimulerende hormon) om natten, så det er også med til at øge din mælkemængde og holde din mælkeproduktion oppe, at du ammer om natten...
Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger at tilbyde hende mælk før hver lur, men har hun derudover behov for lidt tørstslukkende mælk ind i mellem, så skal du naturligvis give hende dette. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at spise så lang tid som muligt fra et bryst af gangen, så hun får "tømt" brystet bedst muligt. Det kan være en fordel, at du ammer hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og når hun så slipper, så bøvser du hende af. Derefter kan du så prøve at tilbyde hende samme bryst igen, men nu i tvillingestillingen, for på den måde at hjælpe hende med at få tømt brystet tilstrækkeligt. Eller du kan tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, og næste gang du så ammer, så starter du på det bryst, hvor hun tog toppen sidst...
Hvis det ikke virker tilstrækkeligt for hende, at du ammer hende det ekstra, så kan det være tegn på, at hun har brug for lidt ekstra... Du nævner, at hun ikke tager så på, som hun tidligere har gjort og det kan derfor være en overvejelse værd, som hun evt. skal suppleres med en flaske. Hvordan har du det med det? Og hvilke tanker gør du dig omkring amning fremover?
Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel og hvis du allerede nu ved, at du ikke har lyst til at amme hende så længe eller du planlægger at starte på arbejde, planlægger at far skal kunne tage over osv. Så kan det være en god beslutning at begynde med en flaske, så far har en mulighed for netop at hjælpe og så du samtidig sikrer hende den ekstra mælk og sikrer, at hun fortsat tager nok på...
Når det er sagt, så vil hun dog i løbet af de næste 1-2 måneder også skulle begynde med lidt skemad. I første omgang små smagsprøver, men mængden og antallet af måltider øges langsomt og på sigt vil det være rigtig godt, at I forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun har sovet - og så tilbydes mælk før hun skal sove igen. På den måde indgår mælk stadig som en fast del af hendes putteritual og der er således mening i den rytme, som du allerede forsøger at indføre nu:) Så hvis det fungerer med amningen og du rigtig gerne vil amme så længe som muligt, så er det naturligvis også rigtig fint:)
Tiden arbejder således også for jer, hun vil begynde at kunne være mere vågen og aktiv i sine vågne perioder, hun vil begynde med skemad osv. og det vil alt sammen være med til at skabe mere rytme for jer på sigt.
Og så er det naturligt også sådan, at du er nødt til at se på hendes samlede søvnindtag. Hvis hun ofte sover en lur på 2-3 timer om formiddagen, så vil de øvrige lure ofte være korte lure. Hun har naturligt brug for flere afbræk i løbet af dagen og det kan også godt være, at hun hører til en af de børn, som lige nu trives bedst med 4 lure dagligt i stedet for 3 lure - og det er naturligvis også okay :)
Du må gerne bruge slyngevuggen, hvis den hjælper hende til at sove bedre og mere sammenhængende. Det vigtigste lige nu er, at hun sover godt og falder i søvn på en tryg og rar måde. Det skal forbindes med noget dejligt at skulle sove :) Og fokus lige nu må være at hjælpe hende til en rytme som fungerer og som sikrer hende søvn nok, som kan virke for jer nu og også fremover - og så betyder det mindre, hvorvidt hun sover i slyngevugge eller i tremmeseng :)
Jeg håber, at jeg er kommet nogenlunde omkring alle dine spørgsmål - rigtig meget held og lykke fortsat, og også rigtig god weekend til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske