Svar: Søvn og putning uden sut

27. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev og dine søde ord til mig om mine svar og brevkassen :)

Der er rigtig mange børn, som ikke bruger sut - og det er helt okay. Nogle børn har et større suttebehov end andre og det lyder som om, at din dreng får sit behov rigtig fint stillet ved brystet:)

Det er rigtig fint, at du ammer ham før hver putning. Med den alder han har, så er det helt naturligt, at han har brug for mælk, før han skal sove. Det hjælper ham til at slappe af og giver ham også mulighed for at sove en længere lur. Det er dog rigtig godt, at du nu forsøger at putte ham fra din favn, før han sover helt. Så han lige når at registrere, at brystet ikke længere er i munden, og så han når at opdage, at han ligger i sin seng (eller i barnevognen) og ikke er i din favn :)

Det er helt normalt, at børn i denne alder kan have behov for brystet af to omgange, når de skal puttes - især om aftenen. Det er sådan, at din mælk om aftenen er mere koncentreret, så ved at spise lidt hyppigere før putning, så får din dreng flere små mængder af koncentreret mælk og dermed mælk, som mætter lidt ekstra - og dermed grobund for lidt mere sammenhængende nattesøvn.

Det er derfor vigtigt, at du lader ham spise hyppigt om aftenen og giver ham brystet, når han viser behov for det. Men når det er sagt, så kan du dog godt forsøge at undgå den ekstra amning efter han er lagt i sin seng. Det du skal gøre er at amme ham og derefter skifte ham, og så lægge ham til brystet igen og først derefter putte ham. Ved at lægge en skiftning imellem de to amninger, kan du nogle gange være heldig, at han er mere fyldt op og dermed mere parat til at sove, når du så putter ham:)

Med hensyn til at få far lidt mere på banen og sikre, at han også kan putte, så er alternativet flaske, når jeres dreng ikke er ældre end han er. Flasken kan gives i stedet for amning og på den måde kan far putte, hvis du f.eks. ikke er hjemme.

Det er dog også sådan, at jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil han have ved at tage over og hjælpe jeres dreng ind i søvnen på sigt. Så hvis far giver ham aftensmad, giver ham bad, frotterer ham godt med håndklædet, smører med lidt creme osv. efter behov - børster hans tænder, når han får sådan nogle - så vil det være lettere for far også at give ham mælk og putte ham.

Tiden arbejder naturligt også for jer, så far kan komme mere og mere på banen hen af vejen - men børn har som udgangspunkt brug for bryst eller flaske til de er et år gamle. Og den sidste amning eller flaske, der ofte forsvinder, er netop mælken inden putning om aftenen. Igen skal du derfor overveje, hvor længe du gerne vil amme og hvornår I gerne vil have far på banen...

Amningen midt nat stopper ofte i 6 måneders alderen. I denne alder bør I senest begynde med lidt skemad og vand af kop og i takt med at indtaget af rigtig mad fylder mere og mere om dagen, så skrues mælkeindtaget naturligt ...

Annonce

... ned. I 6 måneders alderen vil de fleste børn have brug for 6 amninger (eller flasker), der ligger tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder betyder, at barnet kan sove 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05...

I 7 måneders alderen trappes yderligere ned i mælkeindtag samtidig med at mængden af skemad og vand af kop øges i dagtimerne og de fleste børn trives med 4 amninger eller flaske. Jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

I 8-9 måneders alderen, har de fleste børn behov for 3 amninger eller flaske og jeg anbefaler ofte, at de ligger før middagslur, aften og sen aften.

Og i 10-12 måneders alderen, vil 2 amninger eller flasker ofte være passende og de kan f.eks. ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften.

De fleste børn vil i jeres drengs alder trives med ca. 15 timers søvn i døgnet, og hvor de sover 3 lure i løbet af dagen. ofte vil det være fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer om natten og 5 timer samlet om dagen. Jeres dreng sover ofte 12 timer om natten og 3 timer om dagen - han får samlet den søvn han har behov for, men han sover en meget lang nattesøvn og derfor også kortere om dagen. Hvis han trives med denne rytme, så er det naturligvis helt okay og så skal du ikke ændre på noget. Det kan godt ændre sig i takt med at han bliver ældre, bruger sig selv mere og mere aktivt og får længere vågne perioder, starter op med skemad osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja, det kunne godt lyde som om, at han begynder at have brug for lidt mere end brystet, da du fortæller, at han ofte ammer mere eller mindre hele natten. Jeg vil derfor anbefale dig, at du begynder med lidt smagsprøver, og at du introducerer dette til frokost. Det vil sige 2-3 skefulde grød og lidt vand af en kop. Stille og roligt øger du så hans indtag dog til max 1/2 dl, og når dette fungerer og hans mave følger fint med, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, så han får 2 x 1/2 dl. skemad dagligt. Stille og roligt giver du ham så lidt mere skemad af gangen, men holder mængden lidt nede, så der stadig er plads til mælk.

Det vil være rigtig godt, at du fremadrettet arbejder på en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og tilbydes brystet før han så puttes til lur :) På den måde sikrer du plads til begge dele.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Børn og Mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned til din dreng er rigtig godt i gang med familiemaden. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)

Med hensyn til at sove på siden - det anbefales, at børn lægges til at sove på ryggen fordi det forebygger vuggedød. Når barnet selv kan vende og dreje sig, så må barnet lægge sig, som det sover bedst :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire