Svar: Hyppigere amning og dårligere søvn
18. september 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at jeres datters udviklingsspring påvirker hendes søvn, og det er helt naturligt, at børn i jeres datters alder pludselig får svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så sover de ofte kortvarigt og vågner meget let.
Det er også helt naturligt for alderen, at hun begynder at søge brystet ekstra om natten. Det handler både om, at hun er ved at være så stor, at hun rent fysisk har behov for at få sat din mælkeproduktion op, men det handler ofte også om, at hun om dagen har svært ved at koncentrere sig helt nok om at spise, og at hun i dagtimerne derfor ikke får indtaget nok, hvorfor hun naturligt søger det ekstra om natten.
Det er derfor rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - og du skal gå ud fra, at hun samlet vil have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det er naturligvis dejligt, hvis hun nogle gange kan sove 4.5 time i træk - men det er bedst, hvis så lang en søvn ligger om natten. Hvis hun sover en så lang lur om dagen, så bliver det meget svært at få de to øvrige lure passet ind - hendes nattesøvn vil blive meget kort og det kan være svært at få både dag og nat til at hænge sammen. De fleste børn trives med ca 10 timers nattesøvn og 5 timers dagssøvn (fordelt på 3 lure) i denne alder.
Når jeres datter vågner efter en kort lur, så skal du derfor overveje, om hun skal hjælpes til at sove videre. Hvis hun ligger og klynker, virker tydeligt træt og pylret, så må du prøve at hjælpe hende videre med dine hænder, kærtegn, evt. tage hende op, berolige hende osv. Ligger hun i barnevognen kan du trille den og på den måde lulle hende ind i søvnen igen.
Men hvis hun vågner op, smiler og virker glad og har lyst til at pludre med dig osv. så skal du tage hende op, aktivere hende, lege med hende, anerkende hendes lyst til at være sammen med dig - og så skifte hende, give hende mælk og derefter putte hende til næste lur.
Det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at se hendes dag inddelt i vågne og aktive perioder, hvor du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk - og så perioder, hvor hun skal hjælpes med at koble fra overfor verden og hjælpes til at sove.
Når du ammer hende om dagen, vil det være rigtig godt, at du hjælper hende med at blive fyldt lidt ekstra op. Du må derfor meget gerne amme hende fra det ene bryst, lade hende spise effektivt der og derefter skifte hende - og så lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, så hun på den måde hjælpes til at tømme brystet ekstra. Hvis du har en fornemmelse af, at hun har spist det bryst i bund, så må du også meget gerne i stedet tilbyde modsatte bryst, hvorfra hun så kan tage toppen og derefter blive puttet. Og næste gang hun så vågner og skal ammes, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst. På den måde kan du hjælpe hende med at blive fyldt ekstra op mellem hver lur og sikre, at hun ikke søger brystet så hyppigt om natten.
Det er rigtig fint at bruge jeres babynest - prøv om du kan amme hende og først lægge hende fra dig, når hun næsten sover. Lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må meget gerne svøbes i forbindelse med at du skifter hende, så hun er svøbt, når du ammer hende og du flytter hende så svøbt ned, hvor hun skal sove.
Du kan evt. erstatte brystet af en sut og du kan også lade en sutteklud følge med hende fra din favn og ned i sengen, liften osv. Vær ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i sin babynest, så vugger du hendes krop stille og roligt, hvor hun ligger. Ligger hun i liften, så sving liften stille og roligt frem og tilbage, ligger hun i barnevognen så tril den lidt frem og tilbage, det er helt fint.
Når hun tydeligt protesterer over sin babynest, så prøv at lægge dig med hende i dobbeltsengen. Du må her gerne amme hende og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen. Bliv liggende hos hende, så du er parat til at tilbyde brystet en ekstra gang, hvis hun efter 20-30 minutter begynder at virke søgende. Giv hende den ekstra mælk og ekstra nærhed, som hun viser behov for og som gør, at hun så kan sove et lidt længere søvnstræk.
Hvis du er sikker på, at hun ikke behøver mælk, så er det også rigtig fint at lade far tage over. Han dufter ikke af mælk og det kan nogle gange gøre det lettere for hende at finde roen og koble fra. Det er bestemt ikke dumt, at I tager hende op - I skal tage hende op, når hun græder ulykkeligt og som du selv skriver "når vi tager hende op, så stopper hun". Det er netop fordi hun har brug for at mærke jer og få trygheden og roen fra jer. Når der så atter er ro på, så kan I forsøge at putte hende igen. Det er vigtigt, at hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være rart at komme i seng, det skal ikke forbindes med gråd og ubehag.
Med hensyn til om hun kan græde, fordi det gør ondt, så ja - det kan hun sagtens. Og ja, det kan godt hjælpe at blive taget op. Hvis hun f.eks. har ondt i ørerne, så gør det ofte ondt at ligge ned, fordi trykket i øret stiger, når hun ligger fladt. Men når hun så tages op og kommer på højkant, så falder trykket og smerten mindskes. Samtidig kan det at blive taget op og trøstet, naturligt også berolige og betrygge så meget, at hun holder op med at græde, netop fordi hun føler sig lyttet til - har hun smerter f.eks. fra maven, så vil hun dog ofte begynde at græde igen efter lidt tid, selvom hun er i jeres favn:)
Du kan læse meget mere om, når børn græder i min bog "Helens bog om Gråd & Trøst".
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske