Brev:
Hyppigere amning og dårligere søvn
18. september 2016
Alder:
3 mdr.
Hyppigere amning og dårligere søvn
Hej Helen,
I lang tid vågnede vores datter ca. to gange om natten for at spise. De sidste tre uger er hun begyndt at vågne langt oftere - typisk spiser hun 4 gange og derudover vågner hun ca. 2 gange. Jeg er heldig, da hun spiser på 5 min, og jeg med det samme kan lægge hende over i hendes seng igen, MEN føler jeg konstant bliver vækket, så føler mig ret træt. Hun er pt i tigerspring og har været det i ca. 2 uger - kan det mon påvirke det? Hvis der er gået over to timer, når hun vågner om natten, så giver jeg hende mad - bør jeg gøre det anderledes? Hun sover typisk ca. 20:30-06:30.
I en måned har jeg hver formiddag ved første lur kunne lægge hende til at sove i vores seng i hendes Babynest. Hun har sovet mellem 30 min - 4,5 time. Nogle dage har hun helt klart været lettere til at få til at sove, hvor der andre dage har været vildt meget brok inden, hun overgav sig. De sidste par dage har jeg opgivet - hun bliver vildt hidsig, så snart jeg lægger hende der. Jeg tror i hvert fald, at det er det der sker. Hun bliver rød i hovedet og stiv i helt kroppen igen og igen og græder højlydt - altså ikke bare almindelig overgivelsesbrok.
Når vi tager hende op, stopper hun. I går opgav min kæreste efter 2 forsøg og trillede så med barnevogn, og i dag lagde jeg hende i stedet i slyngevuggen. Jeg har også flere gange måtte tage hende op af barnevognen den sidste uges tid, da hun er blevet utrøstelig - det har været sidst på dagen. Kan hendes vilde modstand mod søvn være tigerspringet eller er det en ny lille pige, vi har, som bare ikke vil sove? Om aftenen kan vi heldigvis stadig lægge hende og synge en sang og gå, og så sover hun efter lidt tid.
Er det dumt, at vi tager hende op fra babynesten, når vi først har lagt hende der? Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende med at sove der, når hun bliver så tosset? Igen, det er os, der antager, hun bliver tosset, da hun vel ikke har ondt for så går det vel ikke over ved at blive taget op? Hun ligger mange andre steder uden at være utilpas.
Håber, du har nydt weekenden.
Venlig hilsen
Sine