Svar: Vågner grædende - 4 mdr.

12. september 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng lige nu græder, fordi han stadig er i den dybe søvn. Når børn i denne alder vågner med gråd, så skyldes det ofte, at de vågner direkte op fra den dybe søvn - det er helt ufarligt og naturligt for alderen:)

Det er netop den dybe søvn som gør, at du ikke rigtig kan vække ham, og det bedste du kan gøre er faktisk, hvis du kan forsøge at få ham lidt videre i søvnen. Det vil her være en god idé, hvis du kan give ham lidt mælk eller måske en sut. Du må også gerne holde dine hænder beroligende på ham, prøv om du kan samle hans arme og hænder foran hans brystkasse og med din hånd hjælpe ham til at holde lidt sammen på sig selv og dermed finde roen igen. Hvis han ligger i barnevognen, må du også meget gerne trille ham lidt, for på den måde at lulle ham ind i søvnen igen. Måske vil han blot sove 20-40 minutter mere, men det vil være rigtig fint og ofte netop gøre, at han så vågner op fra et lettere søvnstadie ...

Annonce

... og dermed i bedre humør:)

Det kan ikke udelukkes, at han kan være ved at få tænder. Der er børn som får tænder i 4 måneders alderen. Det er dog helt naturligt, at han begynder at bruge sine hænder mere bevidst, sutter på sine fingre osv. og det må han gerne - men vær opmærksom på om han begynder at søge bevidst efter sin tommelfinger. Det kan være bedre med en narresut, hvis han har et suttebehov her... en narresut kan fjernes på sigt, hvor tommelfineren jo vil være der altid. Så når børn sutter på finger, så kan det nogle gange stå på gennem mange år...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han fortsætter med at vågne med gråd eller skrig og du har på fornemmelsen, at han kunne have ondt, så bør du få ham tjekket af lægen. Det kunne være smertejag fra ørerne. Men det du umiddelbart beskriver lyder som et udviklingsspring og som en naturlig del af den fysiologiske ændring, der også sker i hans søvn netop nu :)

Håber du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.