Svar: Vågner grædende - 4 mdr.
12. september 2016
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng lige nu græder, fordi han stadig er i den dybe søvn. Når børn i denne alder vågner med gråd, så skyldes det ofte, at de vågner direkte op fra den dybe søvn - det er helt ufarligt og naturligt for alderen:)
Det er netop den dybe søvn som gør, at du ikke rigtig kan vække ham, og det bedste du kan gøre er faktisk, hvis du kan forsøge at få ham lidt videre i søvnen. Det vil her være en god idé, hvis du kan give ham lidt mælk eller måske en sut. Du må også gerne holde dine hænder beroligende på ham, prøv om du kan samle hans arme og hænder foran hans brystkasse og med din hånd hjælpe ham til at holde lidt sammen på sig selv og dermed finde roen igen. Hvis han ligger i barnevognen, må du også meget gerne trille ham lidt, for på den måde at lulle ham ind i søvnen igen. Måske vil han blot sove 20-40 minutter mere, men det vil være rigtig fint og ofte netop gøre, at han så vågner op fra et lettere søvnstadie og dermed i bedre humør:)
Det kan ikke udelukkes, at han kan være ved at få tænder. Der er børn som får tænder i 4 måneders alderen. Det er dog helt naturligt, at han begynder at bruge sine hænder mere bevidst, sutter på sine fingre osv. og det må han gerne - men vær opmærksom på om han begynder at søge bevidst efter sin tommelfinger. Det kan være bedre med en narresut, hvis han har et suttebehov her... en narresut kan fjernes på sigt, hvor tommelfineren jo vil være der altid. Så når børn sutter på finger, så kan det nogle gange stå på gennem mange år...
Hvis han fortsætter med at vågne med gråd eller skrig og du har på fornemmelsen, at han kunne have ondt, så bør du få ham tjekket af lægen. Det kunne være smertejag fra ørerne. Men det du umiddelbart beskriver lyder som et udviklingsspring og som en naturlig del af den fysiologiske ændring, der også sker i hans søvn netop nu :)
Håber du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske