Svar: Sove alene om aftenen/natten
10. september 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at I læser jeres datter så godt og forstår hendes behov for nærhed og tryghed. Det er rigtig godt, at I har valgt at have hende tæt på jer - det lyder som om, at det har fungeret godt for jer - og stille og roligt er det også blevet lettere at få ændret lidt på tingene. Hun har blot brug for lidt tid...
Og jeg tænker et eller andet sted, at tiden stadig arbejder for jer. Hun er ikke ret gammel, og det er helt naturligt, at hun har brug for at mærke jer tæt på. I gør alt det rigtige - du hjælper hende til en 3-lurs rytme om dagen, hun har lært at sove i sin barnevogn, I har koblet hendes tremmeseng til jeres seng, du kan berolige hende med dine hænder, nærhed osv. så hun kan mærke, at du er der... Alt sammen super fint. Det skal bare have mere tid...
I kan godt igen prøve med svøb eller snarere en sovepose. Det er svært i disse dage, hvor det er meget varmt, men når det bliver koldere i vejret, kunne det måske godt være en løsning for jer. Det kan være en voksipose eller lignende - hvor hun puttes med posen omkring sine arme. Det kan også være en sovepose, hvor hendes ben ligger i posen, men hvor hun stadig kan bevæge sine arme mere bevidst - I kan overveje, hvad I tror hun vil trives bedst med...
Det kan være en fordel at putte hende i soveposen og så give hende flasken, imens hun ligger i den. Og så flytte hende derefter. Det kan gøre det lettere for hende at blive flyttet fra favn og ned hvor hun skal sove, når hun fra starten er puttet i soveposen. Skiftet bliver mindre voldsomt for hende på den måde.
Men derudover tænker jeg, at I skal prøve at udnytte, at hun faktisk får flaske. I kan give hende flasken i tremmesengen, så hun får lov til at falde i søvn, der hvor hun skal sove og altså ikke oplever at skulle flyttes fra favn (især fars favn) om aftenen, når hun skal sove. Så hun med det samme starter med at være i sin seng.
I bør elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, for at undgå tilbageløb af mælk til mellemøret. Det kan I gøre ved at kommet sammenrullet håndklæde eller en lille pude eller lignende ind hun madrassens hovedende, så hele madrassen på den måde løftes lidt op. Prøv derfor at putte hende i seng, tilbyd hende flasken imens hun ligger der og se om I ikke kan få hende til at falde i søvn på denne måde og dermed undgå, at hun skal flyttes.
Og så må I vurdere om det skal være mor eller far, som giver flasken her... Hvad der fungerer bedst :) Da hun lyder til at være meget glad for far om aftenen, vil det være fint at far er på banen her, men naturligvis er det vigtigste, at hun falder trygt i søvn og forbinder det at sove med noget dejligt, trygt og rart.
Hvis hun på den måde kan vænnes til at falde i søvn i sin tremmeseng, så bliver det naturligt lettere for jer på sigt at sætte tremmesiden på og efterfølgende flytte hende på eget værelse. Putningen, ritualet osv. skal være som det normalt er - eneste forskel er, at sengen kommer til at stå et andet sted... Og lige nu tænker jeg, at det er super godt, hvis sengen stadig er koblet til din seng, så du kan lægge en beroligende hånd over på hende... Og så kan far forhåbentlig snart komme tilbage til egen seng igen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske