Sove alene om aftenen/natten

10. september 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sove alene om aftenen/natten

Kære Helen,

Jeg læser rigtig tit i din brevkasse og finder ofte meget hjælp her. Tusind tak for det :-)

Nu har vi selv brug for lidt vejledning mht. at få vores søde datter til at sove alene i sin rede/seng hele natten (afbrudt af mad, naturligvis) - for til sidst at sove på sit eget værelse.

Du får lige lidt baggrundshistorie først:

Emma er nu snart fire måneder. I de første knap tre måneder sov og befandt hun sig stort set kun på enten far eller jeg, fordi hun nægtede at sove/være/lege for sig selv. Lige så snart vi overvejede at lægge hende, så brød hun i gråd, så vi var nødt til at tage hende op igen. Vi snakkede med vores sundhedsplejerske om det mange gange og fik at vide, at vi nok var nødt til at acceptere det de første måneder, da hun simpelthen havde brug for trygheden. Det er også det, som jeg kan se, at du ofte svarer :-) Vi forsøgte os ellers med virkelig mange ting; svøbe hende (ikke et hit – hun blev stiktosset), lægge hende slumrende, vugge hende osv.), men det var simpelthen os, hun havde brug for, så det endte vi med at acceptere.

Da hun var omkring 3 måneder besluttede vi os for, at det skulle til at stoppe – dels fordi jeg var ved at blive vanvittig af det (kunne stort set intet foretage mig herhjemme – dog hjalp en bæresele lidt senere hen) og fordi hun var ved at være moden til at stoppe med det. Jeg gik derfor i gang med at gå med barnevognen hver formiddag, så hun tog sin formiddagslur i den – dvs. hver gang hun var træt, så kom hun ud i barnevognen, hvor vi trillede en tur. Det var fantastisk! Hun sov næsten altid i løbet af 5 minutter – men vågnede så til gengæld, hvis barnevognen stod stille. Men det var et godt skridt på vejen, for jeg begyndte også at kunne lægge hende i ”reden” om dagen, hvor hun så også kunne sove i 45-50 minutter ad gangen.

Nu er vi kommet endnu længere; hun sover alle sine dagslure i barnevognen udenfor og den behøver ikke blive trillet – kun når hun skal fra den ene søvncyklus til den anden (der har hun stadig brug for hjælp). Hun følger faktisk søvnhjulet for 3-4 måneders babyer ret fint; en formiddagslur på 1-2 timer (afhængig af hvornår vi står op), eftermiddagslur på 1,5-2,5 timer og en lur på ca. 1 time henunder aften – og så i seng mellem 21 og 22. Hun har stadig lidt svært ved at komme fra én søvncyklus til den næste, men det arbejder vi på (jeg står klar ved barnevognen, når hun begynder at bevæge sig :-)). Hun er også begyndt at lege mere selv på aktivitetstæppe og kravlegård, så det er dejligt 

Men…vores udfordring lige nu er, at hun stadig om aftenen tager de første timers søvn ovenpå far inde i stuen. Så natten ser nogenlunde således ud:

Kl. 21.00 – 22.00: Emma falder i søvn ved at spise godt (typisk hos mor) og lægges over på fars mave

Kl. 00.00 – 00.30: Emma lægges ind i sin rede i sin tremmeseng, som står i soveværelset op af mors/fars seng (dvs. den ene side på tremmesengen er taget af)

Kl. 02.30 – 03.30: Første opvågning. Emma får mad, slumrer lidt hos mor (5-10 minutter) og lægges derefter ...

Annonce

... over i sin rede igen. Her sover hun som regel videre nu med enkelte undtagelser (i starten nægtede hun, men det går meget bedre nu :-))

Kl. 05.30 – 06.30: Anden opvågnen: Emma får mad, slumrer lidt hos mor (5-10 minutter) og lægges derefter over i sin rede igen. Her har hun det dog tit med at vågne og vil så ikke sove – måske afhængig af, hvor sent på morgenen det er. Nogle gange kan det så lykkes at få hende til at putte/sove hos mig og hvis ikke, så står vi op og så får hun en ekstra formiddagslur.

Hun kan godt finde på at vågne om natten tidligere, men som regel lykkes det at få hende til at falde hen igen, hvis jeg lægger en hånd på hendes mave og evt. giver hende sutten (ikke altid, at hun vil have den). Hun har i øvrigt også en stofble ved hovedet, som dufter af mor og mælk og som hun gerne stikker snuden ind i, når hun skal sove.

Emma bliver ikke længere ammet, men blev det i de første tre måneder. Hun blev ofte suppleret med en flaske (MME) inden sengetid, fordi det ligger tungere i maven og hun så kunne tage et godt stræk (5-6 timer) i starten af natten. Det har fungeret rigtig fint, men hun søgte løbende mere og mere flasken (det var nemmere for hende :-)) og så valgte vi at stoppe amningen til sidst. Det har fungeret super fint; hun kan godt lide MME og har ingen maveproblemer.

Hun er en meget aktiv baby og er motorisk rimelig langt. Hun kunne holde sit hoved allerede efter et par uger og hun triller lystigt rundt fra ryg til mave og mave til ryg. Det har hun gjort siden hun var ca. 2-2,5 måned. Hun forsøger konstant at kravle og komme rundt, men så langt er hun dog ikke endnu :-) Vi skal holde øje med hende på legetæppet efterhånden fordi hun triller og møver sig ret vidt omkring. Som sagt er hun ikke vanvittig god til at ligge alene og lege/kigge, men det virker som om, at det bliver gradvist bedre.

Det, som vi har brug for hjælp til, er at hun ikke skal starte nattesøvnen med 2-3 timer på fars mave. Det er ikke, fordi vi ikke har prøvet at lægge hende i reden/sengen tidligere, men det siger bare ”pling” og så er hun spilvågen. Ikke så godt for så kan vi ikke få hende til at falde i søvn i temmelig lang tid. Så vi er i tvivl om, hvordan vi når hen til det punkt, hvor vi kan putte hende og hun så kan sove selv fra start. Hun er ikke god til at falde i søvn selv – hun skal helst være på en arm eller vugges i barnevognen (og det er lidt svært at vugge hende i reden/sengen).

Vi vil rigtig gerne flytte hende ind på eget værelse omkring 6 måneders alderen – både fordi vi synes, at det er et godt tidspunkt mht. udvikling, men også fordi far ikke kan sove, når hun tumler rundt i sengen i søvne. Derfor sover mor og far ikke sammen nu (og det savner vi!), da mor sover med Emma. Vi tænker derfor at begynde at forberede til det nu her, så vi kommer gradvist derhen på en god og nænsom måde.

Vi håber rigtig meget, at du kan hjælpe os med at lave en god plan for, hvordan det kan lykkes at få Emma til at falde i søvn og sove selv. På forhånd tusind tak :-)

Mange hilsner,
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika