Svar: NatFlaske ved 1 år

4. september 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Simone

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng ikke indtager væske nok i dagtimerne og derfor søger ekstra væske om aftenen og natten. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan tale med dagplejer om, at hun tilbyder jeres dreng ekstra vand om dagen - det er vigtigt med vand til alle måltider, men han bør også tilbydes vand som tørstslukker imellem måltiderne. Han kan evt. have en drypfri kop stående, som han kan drikke af selv. Hvis den står fremme, kan han måske se den og vil så naturligt selv indtage mere væske.

I skal på samme måde tilbyde han ekstra vand om eftermiddagen og om aftenen, så I sikrer jer, at han er fyldt tilstrækkeligt op, ligesom han som nu skal tilbydes mange måltider hele dagen igennem, spise varieret og også stadig meget gerne tilbydes en godnatgrød. Grøden bør serveres adskilt fra aftensmaden, gerne efter et bad, så han ikke kan afvise sin aftensmad og søge grød i stedet - og derefter kan han så få flaske. Hvis han afviser grøden og hellere vil have flaske, så må det være sådan lige nu - I kan evt. prøve med en banan og lidt mælk af en kop i stedet for grøden, så han stadig får noget.

Og så er I også nødt til at skrue ned for mælkeindtaget i flasken. Det er for stor en mængde, han indtager, og han skal gradvist vænnes til at drikke mindre og mindre for til sidst helt at kunne undvære. Det kan være en overvejelse værd, om I skal købe en ny flaskesut med mindre huller, så han skal arbejde lidt ekstra for at få mælken ud, så mælken ikke løber alt for let for ham... Men ellers er det jo meningen, at flasken stille og roligt skal trappes ud nu. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis han kun får flaske før putning og ikke får yderligere flaske resten af natten, men starter dagen med grød.

I er nødt til at holde igen med mælken. Både fordi den store mængde mælk tager pladsen op for mere sufficient mad, men også fordi han jo helst ikke skal lære at drikke så meget om natten - her skal han helst sove. I er derfor nødt til at sige nej eller slut, når der ikke er mere mælk og holde fast i, at sådan er det. Han har fået og får ikke mere. I stedet kan I så berolige ham med hænder, nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Men ikke mere flaske.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som følger ham. ...

Annonce

... Han skal have den med i dagpleje, den skal være med ham i bilen, når han er ked af det, sidder og putter hos jer og er træt, når han puttes i sin barnevogn, når han puttes i sin seng. Så den er en fast følgesvend, som stille og roligt bliver en erstatning for flasken. I skal forsøge at få skabt et nyt ritual, som overtager mere og mere i takt med at flasken trappes ud, et ritual som han kan bruge i årene fremover.

Det lyder som om, at jeres dreng er ret bevidst og tydeligt gør krav på sin flaske ved at pege og vise, hvad han vil. Det er rigtig fint, og selv om han ikke er ældre end han er, så må I godt prøve om I kan udnytte denne bevidsthed. Han vil naturligt blive ked af det og frustreret, når han beder om flasken og I Ikke giver ham den, eller han får den og han ikke synes, at der er nok mælk i ... Det vil han naturligt have svært ved at forstå - men det skal han stille og roligt lære...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv om I derfor kan begynde at introducere ordet "slut". Det gælder f.eks. når han har spist sin mad og tallerkenen er tom "slut, der er ikke mere mad", eller når I læser i en bog og bogen klappes sammen "slut, der er ikke mere historie". Så når I stopper med flasken, så kan I forklare ham det og vise med jeres hænder "slut, der er ikke mere mælk". Samtidig skal han naturligvis mærke, at I stadig er der, gerne vil ham, men I er nødt til at holde fast i at flasken behøver han ikke få i de mængder, som han får den lige nu... At han skal undvære flasken betyder dog ikke, at han skal undvære jer - I kan stadig holde om ham, kysse og kramme ham og vise ham, at I er der for ham.

Det lyder for mig som om, at I er nødt til at holde fast i at flasken er slut. Han kan lige nu få to flasker - aften og sen aften - max 400 ml i alt. Og derefter tilbydes han ikke yderligere. Flasken sen aften, bør I så forsøge at trappe ud af i løbet af de næste uger. så han i stedet for at få f.eks. 200 ml der, får 180, 160, 140, 120 osv. for til sidst helt at undvære. Flasken før putning bibeholdes lidt længere tid - dog igen max 200 ml og samtidig indfører I nyt ritual med puttebamse, putteklud, evt. godnathistorie og måske en lille godnatsang. Og stille og roligt trapper I så også ud af denne flaske og det nye ritual tager mere og mere over...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)